W Polsce istnieje niewielka grupa firm, które na poważnie inwestują w badania i rozwój. Są w tej grupie spółki, którym udaje się dokonać rzeczy wyjątkowo trudnej – nie dość, że zwiększają wydatki na badania i rozwój, to jeszcze w parze z tym idzie wysoka rentowność i wzrost udziałów rynkowych. Poniżej kilka przykładów spółek, o których warto wspomnieć, gdyż wybijają się na pierwszy plan wśród firm, które mogąc się pochwalić ponad 20 mln zł przychodów ze sprzedaży, wydały równocześnie ponad 1 mln zł na badania rozwojowe (więcej o kryteriach wyboru w ramce poniżej). Wbrew pozorom nie jest ich w Polsce wiele, bo zaledwie ok. 40. Kim są innowacyjne firmy?
Innowacyjnymi firmami są przede wszystkim producenci. Na 40 wziętych pod uwagę przedsiębiorstw aż 30 coś wytwarza. Produkcja ta ma różny charakter – od broni poprzez maszyny i urządzenia (zwykle związane z pojazdami mechanicznymi) aż po AGD czy produkcję spożywczą. Cztery firmy zajmują się sprzedażą, a działalność dwóch ma charakter naukowy. Wśród analizowanej grupy są nie tylko bardzo znane spółki, np. Robert Bosch, Solaris Bus & Coach czy Cemex, ale też kilku ich mniejszych konkurentów.
Przeciętny przychód tych przedsiębiorstw wyniósł w 2006 roku ponad 271 milionów złotych, co mogłoby świadczyć, że w prace badawczo-rozwojowe inwestują zwykle duże i bardzo duże przedsiębiorstwa. Dokładniejsze sprawdzenie danych wskazuje jednak, że nie jest to reguła – są tu zarówno cztery przedsiębiorstwa o przychodach do 50 milionów złotych, jak i kilka takich, których sprzedaż przekroczyła wyraźnie 600 milionów zł.
[srodtytul] Coraz bardziej ostrożni[/srodtytul]
Na ich zaangażowanie w prace badawcze znaczący wpływ mają osiągane wyniki finansowe. W 2005 r. przychody ze sprzedaży netto tej grupy spółek rosły o 18,2 proc. rocznie, by w 2006 r. skoczyć już o 22,6 proc. Kolejny rok – 2007 – przyniósł jednak załamanie tego trendu wzrostowego do zaledwie 2,2 proc.