Reklama
Rozwiń
Reklama

Na skrzydłach koniunktury

Bartłomiej Herodecki, członek zarządu AerFinance PLC opowiada o zaletach inwestycji w lotnictwo podczas kryzysu

Publikacja: 29.01.2009 02:00

Na skrzydłach koniunktury

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Bartłomiej Herodecki, członek zarządu AerFinance PLC

[b]Rz: Namawia pan do inwestycji w lotnictwo pomimo kryzysu.[/b]

Bartłomiej Herodecki: Właśnie podczas kryzysu pojawiają się najciekawsze okazje, by dobrze ulokować pieniądze. Lotnictwo jako branża charakteryzuje się cyklem koniunkturalnym o przeciętnej długości pięciu – siedmiu lat. Ostatnie spowolnienie miało miejsce po atakach 11 września i zakończyło się wkrótce po wygaszeniu epidemii SARS w 2003 roku. Lata 2004 – 2007 to okres prosperity w lotnictwie. Jednak wraz ze zwiększeniem się popytu na paliwo lotnicze i samoloty ceny wzrastały, co z kolei zmniejszało atrakcyjność sektora. Wszystko zmieniło się w 2008 roku. Branża odczuła skutki kryzysu, a ceny zaczęły spadać. Wkrótce, zgodnie z cyklem koniunkturalnym, powinny zacząć rosnąć.

Samoloty mają kilka cech, które zachęcają do lokowania w nie kapitału. Po pierwsze charakteryzują się stosunkowo długim okresem użytkowania, który wynosi około 15 – 25 lat. Można go wydłużyć o kolejne pięć – dziesięć lat, przerabiając maszynę z pasażerskiej na wersję cargo. Pod względem długości okresu użytkowania można je porównać tylko ze statkami lub nieruchomościami. Jednak, w przeciwieństwie do nieruchomości, samoloty są mobilne. W ciągu kilku dni można je przenieść w ten rejon świata, w którym perspektywy gospodarcze są najlepsze.

[b]A możliwości dalszej sprzedaży?[/b]

Reklama
Reklama

Istnieje rozwinięty i aktywny rynek wtórny, który umożliwia stosunkowo szybkie odsprzedanie maszyny lub oddanie jej w dzierżawę. Wysoki poziom standaryzacji samolotów ułatwia ich wycenę. Bardzo istotny jest też korzystny współczynnik zachowania wartości.

O ile okres przydatności ekonomicznej samolotu sięga niekiedy 30 lat, to rynkowe stawki uzyskiwane z dzierżawy pozwalają osiągnąć całkowity zwrot z inwestycji już po pięciu – siedmiu latach.

[b]W jakie samoloty warto dziś zainwestować?[/b]

Warto szukać okazji, by po atrakcyjnych cenach przejmować pojazdy od przedsiębiorstw, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej. Na rynku można znaleźć atrakcyjne oferty na samoloty executive jet, a więc korporacyjne odrzutowce dla maksymalnie 18 pasażerów, ale też na średnie i duże maszyny dalekiego zasięgu zabierające na pokład powyżej 100 osób.

rozmawiał Piotr Cegłowski

[b][ramka]Bartłomiej Herodecki i Piotr Cegłowski będą gośćmi red. Andrzeja Nierychy w TV Biznes, premiera dziś, w czwartek, o godz. 10.15[/ramka][/b]

Ekonomia
Polscy liderzy w Davos w czasie Światowego Forum Ekonomicznego
Ekonomia
Od danych do decyzji, czyli transformacja i AI w biznesie
Gospodarka
Czesi zaskoczeni sukcesem Polski. Ekspert o współpracy: Strategiczna konieczność
Ekonomia
Nowe trendy w elektryfikacji floty
Ekonomia
Czas ratyfikować Zrewidowaną Europejską Kartę Społeczną
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama