Reklama

Lider z książęcego browaru

Niemal co piąta butelka wypijanego w Polsce piwa to Tyskie. Należąca do Kompanii Piwowarskiej marka jest najpopularniejsza w kraju już prawie od dekady

Publikacja: 10.12.2009 00:45

[b][link=http://grafik.rp.pl/grafika2/413085]Ranking marek napojów alkoholowych[/link][/b]

Tyskie jest jak coca-cola. Dostępne w niemal każdym sklepie i kupowane przez wszystkich miłośników piwa bez względu na wiek, miejsce zamieszkania i zamożność. W przeciwieństwie do niego trzecia najmocniejsza marka alkoholowa Lech – produkowana także przez Kompanię Piwowarską – jest wybierana najczęściej przez wykształconych i młodych mieszkańców największych miast.

Na pozycję lidera polskiego rynku piwa Tyskie przesunęło się w 2000 r. Rok wcześniej z udziałami nieprzekraczającymi 10 proc. zajmowało trzecią pozycję po Żywcu (druga najmocniejsza marka wśród napoi alkoholowych) i Lechu.

Zanim to najpopularniejsze na Śląsku piwo zaczęło podbijać krajowy rynek, Kompania Piwowarska wprowadziła butelkę z długą szyjką – jak na tamte czasy nowatorską. Kształt butelki nie zmienił się znacznie do tej pory. Ewoluowała natomiast etykieta. Do tej pory po raz ostatni Kompania wymieniła ją w 2008 r. Nowoczesne kształty zyskała wówczas m.in. korona: charakterystyczny znak Browarów Książęcych w Tychach, które istnieją od ponad 400 lat.

Do historii przeszły kampanie reklamowe Tyskiego. Najbardziej znana pokazywała, że marka cieszy się uznaniem takich smakoszy piwa jak Irlandczycy czy Czesi. Z tymi ostatnimi związane jest słynne zdanie: „Moja babiczka pohazi z Chrzanowa”.

Reklama
Reklama

Swoją rozpoznawalność Tyskie zawdzięcza także związkom ze sportem. Od 2005 r. jest sponsorem reprezentacji Polski w piłce nożnej, a od dwóch lat także naszych sportowców biorących udział w igrzyskach olimpijskich. Cztery lata temu Kompania Piwowarska przeprowadziła akcję „Wywieśmy flagę, pomóżmy naszym”. Powtórzyła ją później z nieco zmienionym hasłem w ubiegłym roku. – Przy okazji każdej z tych akcji rozdaliśmy po ponad 1 mln flag dla kibiców – wspomina Paweł Kwiatkowski, rzecznik prasowy Kompanii Piwowarskiej.

Obecnie udziały rynkowe Tyskiego wynoszą ok. 18 proc. i są o niemal 2 pkt proc. niższe niż rok po przesunięciu się na pozycję lidera. Według Pawła Kwiatkowskiego utrzymanie pozycji przy nieznacznym uszczupleniu udziałów to duży sukces marki. Tym bardziej że w tym czasie zwiększyła się znacznie liczba piw na polskim rynku, a konkurencja z roku na rok jest coraz ostrzejsza.

Pierwsze piwo browar w Tychach wyprodukował w 1629 roku. Zawsze nazywane było ono z racji pochodzenia tyskim. – Marka jest obecna na rynku nieprzerwanie od początku istnienia browaru, ponieważ nigdy nie przerwał on działalności – mówi Paweł Kwiatkowski. Z okazji jej 375. urodzin w Tychach powstało pierwsze w Polsce muzeum piwa. Odwiedza je ok. 50 tys. osób rocznie. W ślad za Kompanią Piwowarską muzeum otworzył także jej największy konkurent – grupa Żywiec.

Obecnie Tyskie produkowane jest nie tylko w Tychach, ale także w należących do Kompanii Piwowarskiej zakładach w Poznaniu i Białymstoku. Dziennie warzą one w sumie 3,5 mln półlitrowych butelek Tyskiego.

W najnowszych reklamach Tyskim delektują się Chińczycy. Jednak sława marki nie sięga aż tak daleko. W Państwie Środka piwo z Tych można było kupić podczas ubiegłorocznej olimpiady w Pekinie. Znacznie więcej Tyskiego trafia do Wielkiej Brytanii i Irlandii, gdzie mieszka dużo emigrantów z Polski. Kompania Piwowarska dostarcza je także m.in. do: Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Islandii, Holandii, Belgii czy Grecji.

Przede wszystkim dzięki Tyskiemu należąca do koncernu SABMiller Kompania Piwowarska jest liderem polskiego rynku piwa. Jej udziały wynoszą obecnie 45 proc.

Reklama
Reklama

W pierwszej piątce najmocniejszych marek alkoholowych znalazł się także, oprócz warzonych przez nią Tyskiego i Lecha, Żubr. Marka do niedawna znana głównie na Podlasiu jest dziś drugim najpopularniejszym piwem w Polsce.

Drugie miejsce w rankingu mocy (podobnie jak na krajowym rynku) zajmuje Żywiec. W ścisłej czołówce naszego zestawienia, oprócz jej flagowej marki Żywiec, jest także Warka. I to na wysokim, czwartym miejscu.

W Polsce piwo jest bardziej popularne od wódki, wina czy whisky. Wydajemy na nie co drugą złotówkę przeznaczoną na alkohol. Ten rok nie jest dla browarów łaskawy. Z powodu kryzysu i podwyżki akcyzy w pierwszym półroczu sprzedaż piwa zmniejszyła się o 12,5 proc.

[b][link=http://grafik.rp.pl/grafika2/413085]Ranking marek napojów alkoholowych[/link][/b]

Tyskie jest jak coca-cola. Dostępne w niemal każdym sklepie i kupowane przez wszystkich miłośników piwa bez względu na wiek, miejsce zamieszkania i zamożność. W przeciwieństwie do niego trzecia najmocniejsza marka alkoholowa Lech – produkowana także przez Kompanię Piwowarską – jest wybierana najczęściej przez wykształconych i młodych mieszkańców największych miast.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Ekonomia
Świętujący swe 60-lecie PONAR Wadowice zaczyna dwa duże, nowe przedsięwzięcia
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Ekonomia
Festiwal innowacji w Rzeszowie: szansa dla młodych i dla biznesu
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Reklama
Reklama