Spółka Link4 ma co roku większe straty

Firma sprzedający polisy przez Internet i telefon miała w 2009 r. stratę większą niż w 2008, kiedy wyniosła 46 mln zł – wynika z szacunków „Rz”

Publikacja: 07.06.2010 02:26

Zdobywanie rynku musi kosztować. W Polsce jest też wysoka szkodowość.

Zdobywanie rynku musi kosztować. W Polsce jest też wysoka szkodowość.

Foto: Rzeczpospolita

Wynik finansowy netto Link4 Towarzystwa Ubezpieczeń w 2009 r. był jeszcze gorszy niż w 2008 – wynika z naszych szacunków. Osoba związana z rynkiem ubezpieczeniowym twierdzi, że już po I półroczu firma była 30 mln zł pod kreską. Nie udało nam się uzyskać komentarza w tej sprawie od samej spółki.

Od początku ubiegłego roku Link4 jest kontrolowana przez brytyjskie Royal & Sun Alliance Insurance Group. Rok temu Link4 przeszło restrukturyzację.

Według naszych informacji na pogorszenie się wyniku wpłynął głównie wzrost wypłaconych odszkodowań i świadczeń o blisko 13 proc., do 183 mln zł. Według ekspertów dotknęło to w ubiegłym roku wszystkich towarzystw sprzedających polisy przez Internet i telefon. To rezultat tego, że nie selekcjonują klientów podczas podpisywania umów.

Kolejnym ciosem dla Link4 był spadek przychodów z polis o 9 proc., do 233 mln zł. Rynek majątkowy urósł w 2009 roku o 3,7 proc.

Także przychody z lokat Link4 TU mogły być w 2009 r. niższe niż w 2008 r., kiedy to wyniosły około 8,5 mln zł. W ubiegłym roku przychody z działalności inwestycyjnej ubezpieczycieli majątkowych spadły o 5,5 proc. w porównaniu do 2008 r.

Na wynik wpływ miał też z pewnością proces restrukturyzacji, który w krótkim terminie generuje koszty, a właściwe efekty – czyli znaczne obniżenie kosztów administracyjnych – daje dopiero po dłuższym okresie. W przypadku Link4 zwolnienia grupowe były dotkliwe: objęły 150 z około 750 pracowników, czyli 20 proc. kadry. Można założyć, że koszty akwizycji wzrosły o kilka – kilkanaście procent, ale z kolei koszty administracyjne spadły bardziej i mogły być niższe niż w 2008 r. (26,4 mln zł).

Koszty akwizycji, mimo procesu restrukturyzacji, zapewne także spadły w porównaniu z 2008 r. Wtedy wyniosły 63,8 mln zł, z czego około 40 mln zł Link4 wydała na promocję (dane firmy Expert Monitor obserwującej rynek reklamy w Polsce). W 2009 r., według Expert Monitora, na reklamę towarzystwo wydało około 28 mln zł.

Link4 TU nie odpowiedziała na nasze pytania o wyniki finansowe. W raporcie rocznym Royal & Sun Alliance Insurance Group próżno szukać danych dotyczących polskiej spółki.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=p.rosik@rp.pl]p.rosik@rp.pl[/mail][/i]

Ekonomia
Brak wody bije w konkurencyjność
Ekonomia
Kraina spierzchniętych ust, kiedyś nazywana Europą
Ekonomia
AI w obszarze compliance to realna pomoc
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień