Cisco: operatorzy powinni dostarczać usługi w chmurze

Operatorzy muszą albo porozumieć się z dostawcami usług i multimedialnego „kontentu”, albo sami się zająć taką działalnością. Bez kroku w kierunku tego modelu może nie udać się sfinansować koniecznych inwestycji w infrastrukturę. Operatorzy, tak jak wiele innych firm, potrzebują więcej niż jednego modelu biznesowego – twierdzi Inder Sidhu, wiceprezes Cisco, odpowiadający za strategiczne planowanie w koncernie.

Aktualizacja: 06.10.2010 15:36 Publikacja: 06.10.2010 12:22

Cisco: operatorzy powinni dostarczać usługi w chmurze

Foto: ROL

- Operatorzy telekomunikacyjni to firmy, które jak najszybciej muszą znaleźć sposób na jednoczesne zadbanie o swój core-business i wykorzystanie nowych możliwości. Żaden operator nie chce, by przychody generowane dzięki sieci, w którą zainwestowano ciężkie pieniądze, płynęły do firm trzecich – przekonywał [b]Inder Sidhu[/b] w czasie rozmowy z rpkom.pl.

Wiceprezes Cisco dostrzega palący dylemat, jaki stoi przed operatorami na rozwiniętych rynkach: dzięki infrastrukturze telekomunikacyjnej powstają nowe, dochodowe usługi. Duża część przychodu z nich płynie jednak do firm trzecich, a operatorzy sprowadzani są do roli dostawcy „głupiej rury” z danymi. Jedną z takich firm jest także Cisco, oferujące rozbudowane i kosztowne usługi m.in. komunikacji wideo.

[srodtytul]"Głupia rura" atutem[/srodtytul]

Jak twierdzi Inder Sidhu to właśnie „rura” jest największym atutem telekomów. - Rozwinięta infrastruktura telekomunikacyjna, którą posiadają operatorzy, stwarza nowe możliwości oferowania usług w chmurze. Dlatego spółki branży telekomunikacyjnej muszą nawiązać współpracę z dostawcami usług i treści, albo sami się nimi stać. Są świetnie wyposażeni, by wykonać taki krok: mają infrastrukturę, klientów i sieć partnerów technologicznych – przekonuje.

Opinia głównego stratega Cisco na temat roli usług w strategii telekomów jest zbieżna z ostatnio zaprezentowanym stanowiskiem firmy doradczej [b]KPMG[/b]. [b]Jerzy Kalinowski[/b], partner w korporacji, jako przykład właściwego poszukiwania przez operatora nowego modelu działalności [link=http:///www.rp.pl/artykul/542395-Operatorzy--zapomnijcie-o-neutralnosci-technologicznej-sieci.html]kilka dni temu podał[/link] France Telecom, który intensywnie rozwija swoją strategię trzech ekranów, starając się dostarczać tą samą zawartość multimedialną na ekran telewizora, telefonu i komputera.

- Umiejętne włączenie unikatowych usług oferowanych w modelu internetowej chmury może spowodować, że firma osiągnie znaczną przewagę konkurencyjną. Infrastruktura potrzebna dla funkcjonowania chmury jest w posiadaniu operatorów – podkreślał wczoraj na zorganizowanej w Warszawie przez Hewlett-Packard konferencji [b]Nicholas Carr[/b], ceniony autor książki „The Big Switch”, opisującej ewolucję technologii w kierunku internetowej chmury.

[srodtytul]Potrzeba więcej niż jednego modelu[/srodtytul]

Jak jednak zastrzega Inder Sidhu, poszukiwanie przez operatorów nowego modelu biznesowego powinno odbywać się przy jednoczesnej dbałości o tradycyjne usługi głosowe. Operatorzy muszą poszerzyć swoje kompetencje i nauczyć się pielęgnować jednocześnie kilka modeli biznesowych.

O poszukiwaniu tych modeli przez operatorów telekomunikacyjnych i innych graczy technologicznego rynku traktuje wydana przez Indera Sidhu [link=http://www.doingboth.com/]książka[/link] "Doing Both".

W swojej publikacji wiceprezes Cisco krytykuje między innymi [b]Nokię[/b]. Według niego fiński gigant to jaskrawy przykład nadmiernego skupienia się na jednym segmencie rynku (proste, masowe telefony), kosztem zaniedbania innowacji i potencjalnych nowych kierunków rozwoju biznesu. - Firmy, które chcą utrzymać potencjał rozwoju w tych skomplikowanych ekonomicznie czasach na takie zaniedbania nie mogą sobie pozwolić - pisze Sidhu.

- W przypadku operatorów telekomunikacyjnych to infrastruktura którą mają w posiadaniu może, a raczej powinna stać się czynnikiem wyzwalającym innowacje i przyspieszającym zmianę w kierunku nowego modelu biznesowego, w którym internetowa chmura, jako repozytorium danych, usług i zawartości, będzie zajmowała centralną rolę - twierdzi wiceprezes Cisco.

- Operatorzy telekomunikacyjni to firmy, które jak najszybciej muszą znaleźć sposób na jednoczesne zadbanie o swój core-business i wykorzystanie nowych możliwości. Żaden operator nie chce, by przychody generowane dzięki sieci, w którą zainwestowano ciężkie pieniądze, płynęły do firm trzecich – przekonywał [b]Inder Sidhu[/b] w czasie rozmowy z rpkom.pl.

Wiceprezes Cisco dostrzega palący dylemat, jaki stoi przed operatorami na rozwiniętych rynkach: dzięki infrastrukturze telekomunikacyjnej powstają nowe, dochodowe usługi. Duża część przychodu z nich płynie jednak do firm trzecich, a operatorzy sprowadzani są do roli dostawcy „głupiej rury” z danymi. Jedną z takich firm jest także Cisco, oferujące rozbudowane i kosztowne usługi m.in. komunikacji wideo.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy