Zrównoważony wzrost kluczem do sukcesu polskich firm

Rok 2009 był kolejnym trudnym, kryzysowym rokiem dla firm, mimo to laureatom Listy 2000 udało się zwiększyć sprzedaż o ok. 1 proc.

Publikacja: 26.10.2010 23:06

Laureaci konkursu "Dobra Firma" podczas uroczystego rozdania nagród w redakcji "Rzeczpospolitej"

Laureaci konkursu "Dobra Firma" podczas uroczystego rozdania nagród w redakcji "Rzeczpospolitej"

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

– Firmy dały sobie radę w trudnych czasach – stwierdził prof. Witold Orłowski, ekonomista PricewaterhouseCoopers, członek kapituły nagrody Dobra Firma, wręczanej przy okazji publikacji Listy 2000, czyli zestawienia największych polskich firm. – O tym, jak ciężki rok mamy za sobą, świadczy choćby fakt, że w trzecim kwartale 2009 roku wzrost gospodarczy sięgnął zaledwie 1,7 proc., a w tym roku w tym samym czasie według moich szacunków wyniesie już 3,8 – 3,9 proc.

Orłowski przyznał, że kapituła, przystępując do kolejnej, dziewiątej edycji konkursu, miała obawy o wyniki naszych przedsiębiorstw, okazało się jednak, że nie było tak źle. – Ocenialiśmy zdolność przedsiębiorstw do wzrostu, dynamikę rozwoju i wyniki sprzedaży. Te wszystkie czynniki oraz nasza wiedza na temat spółek zadecydowały o przyznaniu każdej nagrody – wyjaśnił ekonomista PwC. Dodał, że ważne było także, czy firma zdoła podtrzymać rozwój w przyszłości i czy nie odbędzie się to kosztem efektywności.

Statuetki Dobrej Firmy otrzymało od redakcji "Rzeczpospolitej" 20 firm reprezentujących różne branże – od producenta akumulatorów po rodzinną firmę specjalizującą się w wytwarzaniu wędzonek tradycyjnymi metodami. Wśród laureatów znalazła się firma księgarska i duńscy farmerzy, którzy przed 16 laty założyli na Pomorzu fermę, oraz obecny wytwórca leków i dermokosmetyków, który karierę rozpoczynał, sprowadzając do Polski pastę do zębów. Ponieważ dobrą firmą mogą być podmioty małe i duże, wśród laureatów nie zabrakło również potentatów znanych w całej Polsce – wytwórcy serków z Piątnicy i Fiata Auto Poland.

Redaktor naczelny "Rzeczpospolitej" Paweł Lisicki, tłumacząc ideę publikacji Listy 2000, dodał, że jej celem jest pokazanie polskiej gospodarki od innej strony. – Małe jest piękne, a polska gospodarka to nie tylko ogromne, znane wszystkim przedsiębiorstwa, ale także małe i średnie firmy dopełniające obrazu – wyjaśnił Lisicki.

[srodtytul]Znów się udało[/srodtytul]

Rzut oka na łączne przychody ze sprzedaży firm, które znalazły się na liście, pozwala szybko wyrobić sobie pogląd na temat piętna, jakie odcisnął kryzys. Przychody powiększyły się w 2009 r. o niespełna 1 proc. To wręcz symboliczny postęp, biorąc pod uwagę, że rok wcześniej sprzedaż urosła o 15 proc. Po raz pierwszy od lat przedsiębiorstwa natrafiły na barierę w postaci ograniczonego popytu zarówno ze strony innych firm, jak i konsumentów.

Jednocześnie trzeba też zdawać sobie sprawę, że mogło być o wiele gorzej. Gdyby nie to, że koniunktura w gospodarce zaczęła się szybko odbijać od dna, wyniki byłyby zdecydowanie słabsze i prawdopodobnie nie skończyłoby się na symbolicznym wzroście przychodów, lecz na ich wyraźnym spadku. Przypomnijmy, że w najgorszym momencie kryzysu – w I kw. 2009 r. – wzrost PKB wyniósł zaledwie 0,7 proc., tak więc gospodarka była jedynie o krok od recesji. Później jednak koniunktura zaczęła na szczęście wychodzić z dołka, co uratowało firmy przed czarnym scenariuszem.

Pocieszające jest również to, że wszelkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że dobiegający końca bieżący rok powinien podtrzymać korzystne tendencje. W pierwszym półroczu wzrost PKB przekraczał 3 proc., a więc był wyraźnie szybszy niż w 2009 r. (choć o powrocie do czasów boomu ciągle można tylko pomarzyć).

[srodtytul]Jakość to nasza marka[/srodtytul]

Mikołaj Budzanowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu, który wręczał laureatom statuetki, zaznaczył, że tylko przez inwestycje w innowacyjność jesteśmy w stanie zwiększyć i umocnić naszą pozycję na rynkach Unii Europejskiej, a także poza nimi – choćby w Azji. – Wysoka jakość usług i doskonały produkt to nasza marka – stwierdził Budzanowski. – Taka jest dewiza laureatów dziewiątej edycji konkursu Lista 2000. Myślę, że przykład z nich powinny brać wszystkie przedsiębiorstwa, także 1000 spółek, jakie jeszcze pozostają w gestii ministra skarbu.

[ramka][srodtytul]Laureaci konkursu „Dobra Firma"[/srodtytul]

W tym roku w gronie "Dobrych Firm" znaleźli się: Aflofarm Farmacja Polska z Pabianic, Agat z Koluszek, Drutex z Bytowa, Ekowodrol z Koszalina, Fiat Auto Poland z Bielska-Białej, Firma Księgarska J. Olesiejuk z Ożarowa Mazowieckiego, Głuchołaskie Zakłady Papiernicze z Głuchołaz, HTL Strefa z Ozorkowa, ICT Poland z Kostrzyna, Integer.pl z Krakowa, Nepentes z Warszawy, OSM Piątnica, PBG z Przeźmierowa, Poldanor z Przechlewa, PW Kier z Chełmna, QXL Poland z Poznania, Transfer Multisort Elektronik z Łodzi, Wójcik Fabryka Mebli z Elbląga, ZAP Sznajder Batterien z Piastowa i ZPC Otmuchów. [/ramka]

[ramka][srodtytul][link=http://www.rp.pl/temat/554910_Lista-2000-2010.html]Lista 2000 największych polskich firm - edycja 2010[/link][/srodtytul][/ramka]

– Firmy dały sobie radę w trudnych czasach – stwierdził prof. Witold Orłowski, ekonomista PricewaterhouseCoopers, członek kapituły nagrody Dobra Firma, wręczanej przy okazji publikacji Listy 2000, czyli zestawienia największych polskich firm. – O tym, jak ciężki rok mamy za sobą, świadczy choćby fakt, że w trzecim kwartale 2009 roku wzrost gospodarczy sięgnął zaledwie 1,7 proc., a w tym roku w tym samym czasie według moich szacunków wyniesie już 3,8 – 3,9 proc.

Orłowski przyznał, że kapituła, przystępując do kolejnej, dziewiątej edycji konkursu, miała obawy o wyniki naszych przedsiębiorstw, okazało się jednak, że nie było tak źle. – Ocenialiśmy zdolność przedsiębiorstw do wzrostu, dynamikę rozwoju i wyniki sprzedaży. Te wszystkie czynniki oraz nasza wiedza na temat spółek zadecydowały o przyznaniu każdej nagrody – wyjaśnił ekonomista PwC. Dodał, że ważne było także, czy firma zdoła podtrzymać rozwój w przyszłości i czy nie odbędzie się to kosztem efektywności.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy