Wysyp telefonów LTE na targach CES 2011

Technologia LTE przestaje wreszcie zaczyna przebijać się na rynku konsumenckim. Na zakończonych właśnie targach Consumer Electronic Show 2011 pojawiła się cała gama urządzeń mobilnych kompatybilnych z LTE. Większość z nich będzie komercyjnie dostępna już za kilka miesięcy. rpkom.pl przygląda się pierwszej fali terminali 4G.

Publikacja: 10.01.2011 07:13

Wysyp telefonów LTE na targach CES 2011

Foto: ROL

Po latach zamknięcia w laboratoriach badawczych, regulacyjnych dokumentach i korporacyjnych prezentacjach PowerPoint’a technologia [b]Long Term Evolution[/b] zaczyna przedzierać się do świadomości konsumentów.

Największa w tym zasługa operatorów, którzy uruchomili pierwsze komercyjne sieci 4G – najpierw pod koniec 2009 r. w Skandynawii, jesienią 2010 r. w Polsce, a w grudniu ubiegłego roku w USA, gdzie [b]Verizon[/b] dokonał największego rolloutu tej technologii, pokrywając zasięgiem praktycznie wszystkie większe obszary metropolitarne w Stanach Zjednoczonych. Wielomiliardowe inwestycje w LTE (Verizon zapłacił za rezerwację ponad 9 mld dol.!) nie miałyby jednak sensu, gdyby wykorzystanie 4G ograniczałoby się tylko – jak widzą to niektóre firmy – wyłącznie do połączeń miedzy podłączonymi do sieci maszynami (ruch machine-to-machine).

Podczas zakończonych dziś w nocy dorocznych targów [b]Consumer Electronic Show[/b] na scenę wkroczyła szeroka gama nowych urządzeń mobilnych w pełni kompatybilnych z LTE. Na największej gadżetowej imprezie na świecie zrealizowała się zapowiedź [b]Chrisa Neisingera [/b]z [b]Verizon Wireless[/b], [link=http://www.rp.pl/artykul/575064.html]który w rozmowie z rpkom.pl w grudniu [/link]zapowiadał rychłe premiery szerokiej gamy urządzeń kompatybilnych z najnowszą siecią operatora. Choć większość nowinek LTE została przygotowana z myślą o Verizon, to jednak pierwsza fala słuchawek 4G daje przedsmak wysypu tego typu terminali u wielu operatorów, jakiego możemy spodziewać się w dalszej części 2011 r.

[b]Mocne uderzenie Motoroli[/b]

Choć na targach pojawiły się znaczące nowości, jak choćby smartfon chińskiego [b]Huawei [/b]([b]Ideos X5[/b]) oraz amerykańskiego [b]Della [/b](smartfon [b]Venue [/b]i tablet [b]Streak 7 cali[/b]), to uwagę ściągnęły przede wszystkim urządzenia pracujące w sieciach LTE, tak wyczekiwane przez operatorów rozwijających ten standard.

Wśród producentów tego sprzętu prym wiodła [b]Motorola Mobility[/b], [link=http://www.rp.pl/artykul/588994_Motorola-odwiesza-sluchawke.html]nowo wydzielona część amerykańskiego koncernu[/link]. Firma zaprezentowała na CES 2011 smartfony [b]Atrix[/b] i [b]Droid Bionic [/b]. Oba telefony kompatybilne z LTE pracują pod kontrolą systemu [b]Android 2.2 [/b]oraz są wyposażone w dwurdzeniowe procesory o częstotliwości taktowania 1 GHz.

Mający 1 GB pamięci RAM Atrix dysponuje ekranem dotykowym o przekątnej 3,7 cala, Droid Bionic – 4 cale. Ten ostatni telefon wyposażono w aparat z matrycą o rozdzielczości 8 megapikseli. Atrix dysponuje kamerą 5 MP. Oba telefony obsługujące oprócz LTE także WCDMA 850, 900, 1900 i 2100, mają pojawić się w ofercie amerykańskiego Verizon w drugim kwartale tego roku. Wprowadzenie do sprzedaży w tym samym czasie Motoroli Atrix potwierdził także brytyjski [b]Orange[/b]. Ten operator będzie miał w Europie prawo wyłącznej dystrybucji smartfona.

[b]Procesor 1,2 GHz w smartfonie LTE[/b]

Oprócz urządzeń Motoroli, swój sprzęt z myślą o Verizonie przygotowały także inne firmy. Smartfona nie dysponującego jeszcze rynkową nazwą pokazał [b]Samsung[/b]. Podobnie jak w przypadku produktów Motoroli pracuje on pod kontrolą Androida 2.2 i wyposażony jest w porównywalny z konkurencją zestaw: 4,3 calowy ekran, 8 megapikselową kamerę z tyłu obudowy i 1,3 megapikselową z przodu.

W ofercie LTE dla Verizona nie mogło zabraknąć [b]HTC[/b]. Jego [b]Thunderbolt[/b] wyróżnia się niezwykle mocnym procesorem, 1,2-gigahercowym, dwurdzeniowym czipem firmy [b]Qualcomm[/b]. Obsługujący komunikację LTE/UMTS/HSDPA i HSUPA Smartfon może także pracować w trybie mobilnego hot spotu.

Urządzenie LTE dla Verizona pokazał także [b]LG Electronics[/b], trzeci pod względem wielkości sprzedaży producent słuchawek na świecie. Jego [b]LG Revolution[/b] ma nie tylko poszerzyć ofertę amerykańskiego operatora, ale też pomóc koreańskiej firmie osiągnąć lepsze wyniki sprzedaży niż w niezbyt udanym 2010 r. LG zapowiedział, że w 2011 r. chce sprzedać trzy razy więcej słuchawek niż w ubiegłym roku (ok. 7 mln sztuk).

Model Revolution raczej nie będzie flagowym smartfonem, gdyż urządzenie nie odróżnia się od konkurencji, a specyfikacja telefonu jest praktycznie taka sama, jak wcześniej opisanych tu urządzeń. LG prawdopodobnie skupi się na zaprezentowanych jesienią modelach [b]Optimus 2X [/b]i [b]Black[/b], które sprzedały się już w liczbie ok. 3 mln egzemplarzy.

[b]Nie tylko telefony[/b]

Przegląd urządzeń kompatybilnych z sieciami LTE, jakie zaprezentowano na CES 2011 nie kończy się jednak na telefonach. Na targach pokazano także tablety, m.in. [b]Motorola Xoom[/b]. Komputer jest wyposażony w najnowszą wersję systemu operacyjnego [b]Android 3.0 Honeycomb. [/b]10,1 calowy (1280 na 800 pikseli) komputer wyposażony jest, podobnie jak opisywane smartfony, w dwurdzeniowy procesor 1 GHz i, między innymi, w kamerę o czułości 5 megapikseli (nagrywa wideo 720 p). Urządzenie pojawi się na rynku – w ofercie Verizona - w pierwszym kwartale roku. Początkowo będzie ono współpracowało z sieciami 3G oraz WiFi. Kompatybilność z LTE zostanie dodana w drugim kwartale 2011 r.

Specjalną, kompatybilną z LTE, wersję tabletu [b]Galaxy Tab[/b] pokazał także Samsung. To nie koniec. Na rynek tabletów wkroczył także [b]Acer[/b] z modelem [b]Iconia Tab A500[/b]. 10,1 calowe urządzenie oparte o procesor [b]nVidia Tegra 2[/b] ma niemal identyczną specyfikację z Motorolą Xoom.

Wśród urządzeń LTE pojawił się także przenośny punkt dostępowy (MiFi) [b]Novatel Wireless[/b] oraz [b]4G LTE Mobile Hotspot Samsunga[/b]. Ten ostatni sprzęt umożliwia podłączenie do 5 użytkowników sieci bezprzewodowej, a w sieci LTE Verizon pozwala na pobieranie danych z prędkością od 5 do 12 Mb/s (wysyłanie 2-5 Mb/s).

[b]Rynek gadżetów wart bilion dolarów?[/b]

Szybka reakcja producentów na rollout LTE przez Verizona i cała gama sprzętu kompatybilnego z tym standardem świadczy o optymizmie producentów sprzętu. Jak przewiduje Consumer Electronic Association, rynek elektronicznych gadżetów, w tym telefonów, będzie w 2011 r. rósł, a wartość sprzedaży ma wynieść ok. 960 mld dol. Już w 2012 r. ma paść bariera biliona dolarów.

Po latach zamknięcia w laboratoriach badawczych, regulacyjnych dokumentach i korporacyjnych prezentacjach PowerPoint’a technologia [b]Long Term Evolution[/b] zaczyna przedzierać się do świadomości konsumentów.

Największa w tym zasługa operatorów, którzy uruchomili pierwsze komercyjne sieci 4G – najpierw pod koniec 2009 r. w Skandynawii, jesienią 2010 r. w Polsce, a w grudniu ubiegłego roku w USA, gdzie [b]Verizon[/b] dokonał największego rolloutu tej technologii, pokrywając zasięgiem praktycznie wszystkie większe obszary metropolitarne w Stanach Zjednoczonych. Wielomiliardowe inwestycje w LTE (Verizon zapłacił za rezerwację ponad 9 mld dol.!) nie miałyby jednak sensu, gdyby wykorzystanie 4G ograniczałoby się tylko – jak widzą to niektóre firmy – wyłącznie do połączeń miedzy podłączonymi do sieci maszynami (ruch machine-to-machine).

Pozostało 88% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy