Dyskusja nt. propozycji Ministerstwa Finansów, zmierzającej do ograniczenia deficytu w jednostkach samorządu terytorialnego (JST) jest bardzo ważna. Wypowiedzi samorządowców pokazują ich ogromne zaangażowanie w projekty inwestycyjne współfinansowane ze środków UE.
Wśród argumentów ze strony JST jest m.in. następujące stwierdzenie prezydenta Poznania Ryszarda Grobelnego: „Zadłużenie w samorządach jest znacznie mniejsze niż w sektorze rządowym" (tekst „Hamowanie bez sensu", „Rz" z 11 kwietnia). Nie sposób zgodzić się z takim stwierdzeniem. Znaczące wydatki budżetu państwa to tzw. transfery, czyli dotacje i subwencje do JST. One też składają się na deficyt.
Finanse publiczne tworzą bardzo złożony system naczyń połączonych. W uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej prezentowane jest zestawienie dochodów, wydatków i wyników wg podsektorów. Doskonale pokazują one wzajemne finansowe zależności między składowymi sektora finansów publicznych (SFP).
Skonsolidowany bilans sektora jest kluczowym narzędziem planowania finansowego i zarządzania równowagą finansów publicznych. W planowaniu budżetowym za najważniejszy postulat prawidłowego planowania uznaje się zasadę równowagi budżetowej ściśle powiązaną z zasadą realizmu w planowaniu.