Kodeks premium rate sposobem na oszustwa

Publikacja: 01.06.2011 08:00

Kodeks premium rate sposobem na oszustwa

Foto: ROL

rpkom.pl - Urząd Komunikacji Elektronicznej promuje rozwiązania mające zapobiec nadużyciom związanym m.in.z loteriami SMS.

Wiesław Mackiewicz, przewodniczący Komitetu Usług Dodanych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji:

- ... w zasadzie forsuje rozwiązania. Aktywnie wpływa na uczestników, by coś zrobili z problemem. Oczywiście to nie jest zła postawa, bo rynek potrzebuje regulacji antyfraudowych

[ang. – skierowanych przeciw nadużyciom, oszustwom – przyp. rpkom.pl]

. Branża usług premium rate jest kontrolowana przez operatorów telekomunikacyjnych. Bez nich nie ma tych usług. Zła opinia o usługach premium rate, która roznosi się bardzo szybko i nie ma twarzy czy marki konkretnej firmy, bije bezpośrednio w nich. Wskutek tego rynek staje się rozchwiany i trudno na nim prowadzić uczciwą działalność. Dlatego regulacje są bardzo potrzebne.

- Zatrzymajmy się na chwilę. Bez operatorów nie ma usług premium rate, ale to nie oni je dostarczają.

- Istnieją tzw. agregatorzy. To firmy, które mają podpisane umowy z operatorami i są podłączone do ich centrum SMS. Takich podmiotów jest na rynku kilka. Działają na dwa sposoby. Albo same dostarczają usługi premium rate takie jak serwisy informacyjne czy dzwonki do telefonów. Drugi sposób to zawieranie dalszych umów z firmami trzecimi, które dostarczają usługi operatorowi za pośrednictwem agregatora. Dla operatora to dobry układ, bo łatwiej mu zarządzać kontaktami z kilkoma firmami, niż z setką małych dostawców usług. Z drugiej strony, utrzymanie zespołu ludzi i dbanie np. o utrzymanie połączenia z centrum SMS operatora nie mieści się w ekonomice małych podmiotów dostarczających usługi premium rate, więc na tej strukturze korzystają wszyscy, bo ma to sens biznesowy.

- Jak to się dzieje, że te kilka małych firm z końca łańcuszka pokarmowego jest kamieniem w bucie całego rynku?

- Nawet jedna firma, która zachowa się w sposób nierzetelny, potrafi w fantastyczny sposób zepsuć opinię całej branży. Rynek premium rate to bowiem nie tylko oszustwa, ale po prostu masa zwykłych usług. Szacujemy że w ciągu roku około 25-30 proc. abonentów korzysta z jakiejś formy usług premium rate: wiadomości SMS, połączeń głosowych, usług rozrywkowych, informacyjnych, udziela donacji na cele charytatywne. Jakąś małą część tych usług stanowią serwisy, które wprowadzają klientów w błąd. To szczególnie widoczne jest w Internecie, gdzie bardzo trudno to uregulować.

- Dlaczego?

- Działalność gospodarcza może być zarejestrowana gdziekolwiek. W momencie, kiedy operator lub agregator zorientuje się, że ma do czynienia z oszustem, dostawca usługi przechodzi do kogoś innego, zmieniając po drodze markę i kontynuując swoją działalność.

- Porozmawiajmy zatem o regulacjach. Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, stwierdziła jakiś czas temu, że liczy na samoregulację rynku premiu rate na skutek wprowadzania przez operatorów odpowiednich zapisów do umów interkonektowych.

- Kończymy właśnie w Komitecie Usług Dodanych w ramach PIIT prace nad kodeksem jakości świadczenia usług premium rate. Robimy to w kontakcie z prezes UKE i rozmawiamy też z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, by mieć pewność, że stworzony dokument, w imię ochrony konsumentów, nie ograniczy konkurencji. Nie chcemy po prostu popełnić błędu. Kiedy dokument będzie gotowy, członkowie PIIT, którzy dostarczają usługi premium rate, przystąpią do kodeksu i będą oczekiwali, że ich partnerzy handlowi zajmujący się tym biznesem będą go przestrzegali.

- Jaki jest stan prac nad kodeksem?

Końcowy. Prace skończą się na dniach. Czekamy na opinię prezes UOKiK co do legalności zastosowanej formuły. Chodzi o zobowiązanie sygnatariuszy kodeksu do wymagania, że wszyscy kontrahenci będą go przestrzegali. Chodzi nam o ustanowienie jednolitych warunków na rynku premium rate.

- Co przewidują wasze propozycje?

- Przede wszystkim nałożenie obowiązków informacyjnych. Uczestnicy rynku będą musieli podawać klarownie wszystkie informacje na temat usługi Premium rate – na temat jej cen, tego czy jest to usługa jednorazowa, czy też skorzystanie wiąże się z otwarciem subskrypcji, ile to kosztuje, jasnych wiadomości na temat rezygnacji z subskrybowanych serwisów, etc. Dodatkowo, abonent będzie mógł anulować subskrypcję przez biuro obsługi klienta swojego operatora. Dziś rezygnacja oznacza konieczność wysłania SMS z określoną komendą na wskazany numer.

- Brzmi dobrze. Jednak na rynku pojawiły się pogłoski, jakoby Polkomtel, członek KUD, wycofał się z prac nad kodeksem?

- Sprawy zmierzają do zakończenia procesu uzgodnień. Wszyscy będą musieli zająć jednoznaczne stanowisko. Dzisiaj nie znam oficjalnego stanowiska żadnego członka KUD, że nie przystąpi do kodeksu.

- Dziękujemy za rozmowę.

rozmawiał Tomasz Boguszewicz

rpkom.pl - Urząd Komunikacji Elektronicznej promuje rozwiązania mające zapobiec nadużyciom związanym m.in.z loteriami SMS.

Wiesław Mackiewicz, przewodniczący Komitetu Usług Dodanych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji:

Pozostało 95% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy