Wojna Apple’a z Hollywood

Gigant chce, by ten sam plik filmowy można było oglądać na jego różnych urządzeniach. Studia mają konkurencyjną ofertę

Publikacja: 13.03.2012 03:34

Ed­dy Cue, wi­ce­szef dzia­łu opro­gra­mo­wa­nia i ser­wi­sów in­ter­ne­to­wych Ap­ple’a, za­chwa­la

Ed­dy Cue, wi­ce­szef dzia­łu opro­gra­mo­wa­nia i ser­wi­sów in­ter­ne­to­wych Ap­ple’a, za­chwa­la no­we moż­li­wo­ści oglą­da­nia fil­mów

Foto: AP

Ap­ple ogło­sił w ubie­głym ty­go­dniu, że pięć wio­dą­cych stu­diów fil­mo­wych się zgo­dzi­ło, by użyt­kow­ni­cy jed­ne­go z je­go urzą­dzeń, na przy­kład iPada, mo­gli za­ku­pić film i obej­rzeć go na in­nym sprzę­cie z lo­go jabł­ka, jak np. Mac.

Jed­nak do­pię­cie tych umów wy­ma­ga od wszyst­kich stron prze­zwy­cię­że­nia wie­lu prze­szkód i nie dla każ­de­go ozna­cza man­nę z nie­ba.

Ap­ple ofe­ru­je moż­li­wość oglą­da­nia fil­mów na kil­ku swych urzą­dze­niach w ra­mach usłu­gi sie­cio­wej iC­lo­ud dzię­ki umo­wom z Lions Ga­te En­ter­ta­in­ment, So­ny Pic­tu­res, Walt Di­sney, Pa­ra­mo­unt Pic­tu­res oraz War­ner Bros. Mu­si jesz­cze wy­pra­co­wać po­dob­ne usta­le­nia z dwie­ma in­ny­mi du­ży­mi wy­twór­nia­mi.

Usłu­ga iC­lo­ud po­zwa­la użyt­kow­ni­kom syn­chro­ni­zo­wać pli­ki mul­ti­me­dial­ne ­mię­dzy róż­ny­mi urzą­dze­nia­mi Ap­ple'a. Fir­ma wy­cho­dzi tym sa­mym na­prze­ciw na­rze­ka­niom klien­tów iTu­nes na ogra­ni­cze­nia w ko­rzy­sta­niu z za­ku­pio­nych ma­te­ria­łów i jed­no­cze­śnie pró­bu­je za­chę­cić do kup­na kil­ku swych no­śni­ków współ­pra­cu­ją­cych z iC­lo­ud.

Po­su­nię­cie to ma po­móc w sprze­da­ży no­we­go iPa­da, któ­ry jest ide­al­ny do oglą­da­nia pli­ków wi­deo ze wzglę­du na wyż­szą od prze­cięt­nej roz­dziel­czość ekra­nu.

Pod­czas gdy wy­twór­nie pły­to­we i stu­dia te­le­wi­zyj­ne zgo­dzi­ły się uczest­ni­czyć w iC­lo­ud, gdy Ap­ple wpro­wa­dzał usłu­gę pod ko­niec ub. ro­ku, prze­mysł fil­mo­wy do tej po­ry nie roz­po­czął współ­pra­cy. Ap­ple chciał za­an­ga­żo­wać wszyst­kie więk­sze wy­twór­nie przed wpro­wa­dze­niem usłu­gi, ale osta­tecz­nie zde­cy­do­wał sku­pić się na już za­war­tych umo­wach.

Tym­cza­sem stu­dia roz­po­czę­ły pro­mo­cję Ul­tra­Vio­let, kon­ku­ren­cyj­nej usłu­gi, któ­ra po­zwa­la kon­su­men­tom oglą­dać za­ku­pio­ne pli­ki cy­fro­we z fil­ma­mi na róż­nych urzą­dze­niach.

Jed­ną z więk­szych prze­praw, przez ja­kie mu­si przejść Ap­ple, jest na­le­żą­cy do Ti­me War­ner płat­ny ka­nał HBO. Uni­ver­sal Pic­tu­res oraz na­le­żą­cy do Twen­tieth Cen­tu­ry Fox News Corp. sprze­da­ją mu li­cen­cje na swe fil­my w ra­mach umów, któ­re za­ka­zu­ją im współ­pra­cy z iC­lo­ud.

Uni­ver­sal i Fox nie za­war­ły więc umo­wy z Ap­ple'em, gdyż na­ru­szy­ło­by to pra­wa HBO, ka­nał ten zaś nie za­mie­rza z nich re­zy­gno­wać. Jed­nak obec­nie zno­si nie­któ­re ogra­ni­cze­nia wo­bec użyt­kow­ni­ków iC­lo­ud. HBO zgo­dziło się po­lu­zo­wać ry­go­ry umo­wy z War­ner Bros., któ­ry ko­ope­ru­je z iC­lo­ud, oraz pro­wa­dzi po­dob­ne roz­mo­wy z Uni­ver­sal oraz Fok­sem.

Pro­ble­my te una­ocz­nia­ją za­ku­li­so­we kon­flik­ty ­mię­dzy świa­ta­mi me­diów tra­dy­cyj­nych i cy­fro­wych, któ­re ude­rza­ją w kon­su­men­tów, czę­sto bez ich wie­dzy. No­we tech­no­lo­gie ty­pu iC­lo­ud wy­wie­ra­ją pre­sję na tra­dy­cyj­ne me­dia, by zmie­nić mo­del dzia­ła­nia.

Wy­twór­nie fil­mo­we chcą, by kon­su­men­ci ścią­ga­li od­płat­nie wię­cej pli­ków z fil­ma­mi, gdyż sprze­daż DVD sys­te­ma­tycz­nie ma­le­je, a wy­po­ży­czal­nie fil­mów i usłu­gi abo­na­men­to­we, na któ­rych stu­dia za­ra­bia­ją mniej, zy­sku­ją na zna­cze­niu.

Pod­czas gdy iTu­nes kon­tro­lu­je więk­szość ryn­ku po­bie­ra­nia cy­fro­wych pli­ków fil­mo­wych, wy­twór­nie po­sta­no­wi­ły za­wal­czyć o udział dla sie­bie, roz­wi­ja­jąc kon­ku­ren­cyj­ną usłu­gę chmu­ry sie­cio­wej Ul­tra­Vio­let.

Uru­cho­mio­na w ostat­nich mie­sią­cach usłu­ga po­zwa­la użyt­kow­ni­kom oglą­dać w sie­ci lub na urzą­dze­niach prze­no­śnych fil­my za­ku­pio­ne na DVD lub Blu­-ray. Stu­dia pró­bo­wa­ły, we­dług źró­deł, wcią­gnąć do współ­pra­cy Ap­ple'a, ale jak do­tąd bez­sku­tecz­nie.

Jed­no­cze­śnie nad­cho­dzi nie­uchron­nie mo­ment star­cia z ta­ki­mi gi­gan­ta­mi jak Ap­ple, Mi­cro­soft czy Go­ogle, którzy szu­ka­ją al­ter­na­ty­wy dla tra­dy­cyj­nych usług TV.

—Jes­si­ca E. Va­scel­la­ro, Eri­ca Or­den, Sam Schech­ner

Ap­ple ogło­sił w ubie­głym ty­go­dniu, że pięć wio­dą­cych stu­diów fil­mo­wych się zgo­dzi­ło, by użyt­kow­ni­cy jed­ne­go z je­go urzą­dzeń, na przy­kład iPada, mo­gli za­ku­pić film i obej­rzeć go na in­nym sprzę­cie z lo­go jabł­ka, jak np. Mac.

Jed­nak do­pię­cie tych umów wy­ma­ga od wszyst­kich stron prze­zwy­cię­że­nia wie­lu prze­szkód i nie dla każ­de­go ozna­cza man­nę z nie­ba.

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy