Reklama

Wojna Apple’a z Hollywood

Gigant chce, by ten sam plik filmowy można było oglądać na jego różnych urządzeniach. Studia mają konkurencyjną ofertę

Publikacja: 13.03.2012 03:34

Ed­dy Cue, wi­ce­szef dzia­łu opro­gra­mo­wa­nia i ser­wi­sów in­ter­ne­to­wych Ap­ple’a, za­chwa­la

Ed­dy Cue, wi­ce­szef dzia­łu opro­gra­mo­wa­nia i ser­wi­sów in­ter­ne­to­wych Ap­ple’a, za­chwa­la no­we moż­li­wo­ści oglą­da­nia fil­mów

Foto: AP

Ap­ple ogło­sił w ubie­głym ty­go­dniu, że pięć wio­dą­cych stu­diów fil­mo­wych się zgo­dzi­ło, by użyt­kow­ni­cy jed­ne­go z je­go urzą­dzeń, na przy­kład iPada, mo­gli za­ku­pić film i obej­rzeć go na in­nym sprzę­cie z lo­go jabł­ka, jak np. Mac.

Jed­nak do­pię­cie tych umów wy­ma­ga od wszyst­kich stron prze­zwy­cię­że­nia wie­lu prze­szkód i nie dla każ­de­go ozna­cza man­nę z nie­ba.

Ap­ple ofe­ru­je moż­li­wość oglą­da­nia fil­mów na kil­ku swych urzą­dze­niach w ra­mach usłu­gi sie­cio­wej iC­lo­ud dzię­ki umo­wom z Lions Ga­te En­ter­ta­in­ment, So­ny Pic­tu­res, Walt Di­sney, Pa­ra­mo­unt Pic­tu­res oraz War­ner Bros. Mu­si jesz­cze wy­pra­co­wać po­dob­ne usta­le­nia z dwie­ma in­ny­mi du­ży­mi wy­twór­nia­mi.

Usłu­ga iC­lo­ud po­zwa­la użyt­kow­ni­kom syn­chro­ni­zo­wać pli­ki mul­ti­me­dial­ne ­mię­dzy róż­ny­mi urzą­dze­nia­mi Ap­ple'a. Fir­ma wy­cho­dzi tym sa­mym na­prze­ciw na­rze­ka­niom klien­tów iTu­nes na ogra­ni­cze­nia w ko­rzy­sta­niu z za­ku­pio­nych ma­te­ria­łów i jed­no­cze­śnie pró­bu­je za­chę­cić do kup­na kil­ku swych no­śni­ków współ­pra­cu­ją­cych z iC­lo­ud.

Reklama
Reklama

Po­su­nię­cie to ma po­móc w sprze­da­ży no­we­go iPa­da, któ­ry jest ide­al­ny do oglą­da­nia pli­ków wi­deo ze wzglę­du na wyż­szą od prze­cięt­nej roz­dziel­czość ekra­nu.

Pod­czas gdy wy­twór­nie pły­to­we i stu­dia te­le­wi­zyj­ne zgo­dzi­ły się uczest­ni­czyć w iC­lo­ud, gdy Ap­ple wpro­wa­dzał usłu­gę pod ko­niec ub. ro­ku, prze­mysł fil­mo­wy do tej po­ry nie roz­po­czął współ­pra­cy. Ap­ple chciał za­an­ga­żo­wać wszyst­kie więk­sze wy­twór­nie przed wpro­wa­dze­niem usłu­gi, ale osta­tecz­nie zde­cy­do­wał sku­pić się na już za­war­tych umo­wach.

Tym­cza­sem stu­dia roz­po­czę­ły pro­mo­cję Ul­tra­Vio­let, kon­ku­ren­cyj­nej usłu­gi, któ­ra po­zwa­la kon­su­men­tom oglą­dać za­ku­pio­ne pli­ki cy­fro­we z fil­ma­mi na róż­nych urzą­dze­niach.

Jed­ną z więk­szych prze­praw, przez ja­kie mu­si przejść Ap­ple, jest na­le­żą­cy do Ti­me War­ner płat­ny ka­nał HBO. Uni­ver­sal Pic­tu­res oraz na­le­żą­cy do Twen­tieth Cen­tu­ry Fox News Corp. sprze­da­ją mu li­cen­cje na swe fil­my w ra­mach umów, któ­re za­ka­zu­ją im współ­pra­cy z iC­lo­ud.

Uni­ver­sal i Fox nie za­war­ły więc umo­wy z Ap­ple'em, gdyż na­ru­szy­ło­by to pra­wa HBO, ka­nał ten zaś nie za­mie­rza z nich re­zy­gno­wać. Jed­nak obec­nie zno­si nie­któ­re ogra­ni­cze­nia wo­bec użyt­kow­ni­ków iC­lo­ud. HBO zgo­dziło się po­lu­zo­wać ry­go­ry umo­wy z War­ner Bros., któ­ry ko­ope­ru­je z iC­lo­ud, oraz pro­wa­dzi po­dob­ne roz­mo­wy z Uni­ver­sal oraz Fok­sem.

Pro­ble­my te una­ocz­nia­ją za­ku­li­so­we kon­flik­ty ­mię­dzy świa­ta­mi me­diów tra­dy­cyj­nych i cy­fro­wych, któ­re ude­rza­ją w kon­su­men­tów, czę­sto bez ich wie­dzy. No­we tech­no­lo­gie ty­pu iC­lo­ud wy­wie­ra­ją pre­sję na tra­dy­cyj­ne me­dia, by zmie­nić mo­del dzia­ła­nia.

Reklama
Reklama

Wy­twór­nie fil­mo­we chcą, by kon­su­men­ci ścią­ga­li od­płat­nie wię­cej pli­ków z fil­ma­mi, gdyż sprze­daż DVD sys­te­ma­tycz­nie ma­le­je, a wy­po­ży­czal­nie fil­mów i usłu­gi abo­na­men­to­we, na któ­rych stu­dia za­ra­bia­ją mniej, zy­sku­ją na zna­cze­niu.

Pod­czas gdy iTu­nes kon­tro­lu­je więk­szość ryn­ku po­bie­ra­nia cy­fro­wych pli­ków fil­mo­wych, wy­twór­nie po­sta­no­wi­ły za­wal­czyć o udział dla sie­bie, roz­wi­ja­jąc kon­ku­ren­cyj­ną usłu­gę chmu­ry sie­cio­wej Ul­tra­Vio­let.

Uru­cho­mio­na w ostat­nich mie­sią­cach usłu­ga po­zwa­la użyt­kow­ni­kom oglą­dać w sie­ci lub na urzą­dze­niach prze­no­śnych fil­my za­ku­pio­ne na DVD lub Blu­-ray. Stu­dia pró­bo­wa­ły, we­dług źró­deł, wcią­gnąć do współ­pra­cy Ap­ple'a, ale jak do­tąd bez­sku­tecz­nie.

Jed­no­cze­śnie nad­cho­dzi nie­uchron­nie mo­ment star­cia z ta­ki­mi gi­gan­ta­mi jak Ap­ple, Mi­cro­soft czy Go­ogle, którzy szu­ka­ją al­ter­na­ty­wy dla tra­dy­cyj­nych usług TV.

—Jes­si­ca E. Va­scel­la­ro, Eri­ca Or­den, Sam Schech­ner

Ekonomia
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Ekonomia
Nowa era turystyki – kiedy dane pomagają tworzyć lepsze doświadczenia
Ekonomia
Małe i średnie firmy potrzebują doskonalenia kompetencji cyfrowych
Materiał Promocyjny
Rödl & Partner doradza przy sekurytyzacji VEHIS
Ekonomia
Polska już w 2026 r. będzie wydawać 5 proc. PKB na obronność
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama