ONZ: potrzeba szerokopasmowych strategii

Publikacja: 25.09.2012 10:13

- D0 2015 r. każdy kraj powinien opracować swoja wizję rozwoju szerokopasmowego w postaci dedykowanej strategii lub włączenia usług szerokopasmowych do definicji telekomunikacyjnej usługi powszechnej - stawia cel Komisja Szerokopasmowa przy ONZ (ang. Broadband Commission for Digital Development) w ostatnim raporcie State of Broadband 2012: Achieving Digital Inclusion for All.

Wedle tego raportu w ubiegłym roku 119 państw zrzeszonych w ONZ dysponowało zdefiniowaną strategią szerokopasmową, 12 krajów nad nią pracowało, a 62 jeszcze tego nie zrobiło. Raport nie wymienia wprost Polski i trudno ocenić, czy jakikolwiek z istniejących obecnie dokumentów traktowany jest, jako oficjalna strategia szerokopasmowa.

Komisja Szerokopasmowa wskazuje, że nawet w krajach, które strategią dysponują cele i narzędzia działania określone są w bardzo różny sposób. Jako przykład podawana jest Australia, której rząd realizuje 10-letni plan (do 2019 r.) dostarczenia linii 1 Gb/s dla 93 proc. gospodarstw domowych i firm. W wielu innych krajach strategie nie mają tak konkretnego wymiaru.

W różny sposób są także wyznaczane strategiczne cele: od 2 Mb/s dla 100 proc. obywateli w Hiszpanii (2011 r.) przez 100 Mb/s dla 30 proc. obywateli we wszystkich krajach Unii Europejskiej (2020 r.) do 100 Mb/s dla 100 proc. obywateli w Finlandii (2016 r.) i w Danii (2020 r.)

Wedle raportu narodowe plany szerokopasmowe winny opierać się na trzech podstawach: stymulowania popytu poprzez kształtowaniu umiejętności korzystania z usług szerokopasmowych pośród obywateli, aktywny udział w rozwoju infrastruktury szerokopasmowej oraz znoszenie barier prawnych utrudniających inwestycje.

Raport, obok innych treści, publikuje także ranking penetracji usługami szerokopasmowymi. W dziedzinie dostępu stacjonarnego Polska plasuje się na 44 miejscu (na 132 kraje) z nasyceniem 14,4 proc., a w dziedzinie dostępu mobilnego na miejscu 15 z penetracją 48,4 proc.(raport musi uwzględniać zarówno dostęp przez modemy, jak i telefony komórkowe).

- D0 2015 r. każdy kraj powinien opracować swoja wizję rozwoju szerokopasmowego w postaci dedykowanej strategii lub włączenia usług szerokopasmowych do definicji telekomunikacyjnej usługi powszechnej - stawia cel Komisja Szerokopasmowa przy ONZ (ang. Broadband Commission for Digital Development) w ostatnim raporcie State of Broadband 2012: Achieving Digital Inclusion for All.

Wedle tego raportu w ubiegłym roku 119 państw zrzeszonych w ONZ dysponowało zdefiniowaną strategią szerokopasmową, 12 krajów nad nią pracowało, a 62 jeszcze tego nie zrobiło. Raport nie wymienia wprost Polski i trudno ocenić, czy jakikolwiek z istniejących obecnie dokumentów traktowany jest, jako oficjalna strategia szerokopasmowa.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy