Na podstawie zebranych danych dokonaliśmy oceny pozycji marek w czterech obszarach: pozycji rynkowej marki, zachowania klientów wobec marki, jej postrzegania oraz rodzaju rynku, na którym marka działa. Każdemu z tych obszarów została przyporządkowana waga. Suma wag wynosi 100 (wagi przypisane poszczególnym wskaźnikom decydującym o sile marki przedstawia tabela). Współczynnik siły marki może osiągnąć wartość od 0 do 100 punktów. 100 punktów oznacza markę idealną w warunkach polskich. Ponieważ metodologię opracowano na potrzeby badania rynku polskiego, wyliczonej w ten sposób siły marki nie można porównywać bezpośrednio z wartościami z podobnych rankingów w innych krajach. Wskaźnik siły marki został wykorzystany przy wyliczaniu wartości marek.
Pozycja na rynku pokazuje, jak mocno na rynku usadowiona jest marka. O pozycji na rynku świadczą trzy czynniki: wskaźnik preferencji konsumentów będący przybliżeniem udziałów rynkowych, znajomość nazwy marki i tzw. priorytet w świadomości, czyli sytuacja, w której marka jest pamiętana jako pierwsza w swej kategorii. Relacje z klientami pokazują sposób, w jaki klienci zachowują się wobec marki, (jak bardzo są lojalni wobec marki, i jak często są gotowi polecać markę innym). Postrzeganie marki pokazuje, jak klienci widzą jedną markę w porównaniu z innymi.
Ostatni czynnik określający siłę marki to rodzaj rynku, na którym ona działa. Marki mają większe znaczenie i większą siłę oddziaływania w takich kategoriach, jak dobra luksusowe czy konsumpcyjne, a mniejsze w takich, jak dobra zaopatrzeniowe i gospodarka komunalna. Dlatego sama przynależność do określonej kategorii produktu w istotny sposób wpływa na siłę marki.
Przypominamy, że metodologia rankingu siły marek w roku 2008 została znacząco zmieniona w stosunku do wykorzystanych we wcześniejszych edycjach rankingu. W bieżącym rankingu zastosowaliśmy po raz kolejny nowy sposób szacowania wag dla poszczególnych parametrów składających się na wskaźnik siły marki. Stąd wyniki punktowe uzyskane dla bieżącego roku mogą być bezpośrednio porównywane z wynikami dla lat 2008–2011, natomiast nie mogą być bezpośrednio porównywane z wynikami dla lat wcześniejszych.