Jak obliczyć siłę marki

Wartość marki w zastosowanej w rankingu metodologii jest zależna od obecnej siły marki. Nie oznacza to jednak, że zawsze silniejsza marka będzie więcej warta.

Publikacja: 19.12.2012 00:20

Decyduje o tym również wielkość i rodzaj rynku, na którym funkcjonuje marka. Stąd słabsza marka na większym rynku, będzie warta więcej niż silna marka na rynku niszowym.

Siłę marki można określić na podstawie porównania jej pozycji z markami konkurencyjnymi, wykorzystując do tego celu badania rynkowe. W naszym przypadku oparliśmy się na badaniach, które przeprowadziła firma Millward Brown SMG/KRC na zlecenie „Rzeczpospolitej". Badanie zostało przeprowadzone metodą indywidualnych wywiadów bezpośrednich w dniach 22.10–8.11.2012 r. na próbie losowej 1200 osób powyżej 15. roku życia, z miast powyżej 20 tys. mieszkańców w podziale na trzy kwestionariusze. W trakcie wywiadu badani odpowiadali na pytania dotyczące:

– znajomości marek,

– zakupu i polecania marek,

– oceny marek w różnych wymiarach.

Na podstawie zebranych danych dokonaliśmy oceny pozycji marek w czterech obszarach: pozycji rynkowej marki, zachowania klientów wobec marki, jej postrzegania oraz rodzaju rynku, na którym marka działa. Każdemu z tych obszarów została przyporządkowana waga. Suma wag wynosi 100 (wagi przypisane poszczególnym wskaźnikom decydującym o sile marki przedstawia tabela). Współczynnik siły marki może osiągnąć wartość od 0 do 100 punktów. 100 punktów oznacza markę idealną w warunkach polskich. Ponieważ metodologię opracowano na potrzeby badania rynku polskiego, wyliczonej w ten sposób siły marki nie można porównywać bezpośrednio z wartościami z podobnych rankingów w innych krajach. Wskaźnik siły marki został wykorzystany przy wyliczaniu wartości marek.

Pozycja na rynku pokazuje, jak mocno na rynku usadowiona jest marka. O pozycji na rynku świadczą trzy czynniki: wskaźnik preferencji konsumentów będący przybliżeniem udziałów rynkowych, znajomość nazwy marki i tzw. priorytet w świadomości, czyli sytuacja, w której marka jest pamiętana jako pierwsza w swej kategorii. Relacje z klientami pokazują sposób, w jaki klienci zachowują się wobec marki, (jak bardzo są lojalni wobec marki, i jak często są gotowi polecać markę innym). Postrzeganie marki pokazuje, jak klienci widzą jedną markę w porównaniu z innymi.

Ostatni czynnik określający siłę marki to rodzaj rynku, na którym ona działa. Marki mają większe znaczenie i większą siłę oddziaływania w takich kategoriach, jak dobra luksusowe czy konsumpcyjne, a mniejsze w takich, jak dobra zaopatrzeniowe i gospodarka komunalna. Dlatego sama przynależność do określonej kategorii produktu w istotny sposób wpływa na siłę marki.

Przypominamy, że metodologia rankingu siły marek w roku 2008 została znacząco zmieniona w stosunku do wykorzystanych we wcześniejszych edycjach rankingu. W bieżącym rankingu zastosowaliśmy po raz kolejny nowy sposób szacowania wag dla poszczególnych parametrów składających się na wskaźnik siły marki. Stąd wyniki punktowe uzyskane dla bieżącego roku mogą być bezpośrednio porównywane z wynikami dla lat 2008–2011, natomiast nie mogą być bezpośrednio porównywane z wynikami dla lat wcześniejszych.

Decyduje o tym również wielkość i rodzaj rynku, na którym funkcjonuje marka. Stąd słabsza marka na większym rynku, będzie warta więcej niż silna marka na rynku niszowym.

Siłę marki można określić na podstawie porównania jej pozycji z markami konkurencyjnymi, wykorzystując do tego celu badania rynkowe. W naszym przypadku oparliśmy się na badaniach, które przeprowadziła firma Millward Brown SMG/KRC na zlecenie „Rzeczpospolitej". Badanie zostało przeprowadzone metodą indywidualnych wywiadów bezpośrednich w dniach 22.10–8.11.2012 r. na próbie losowej 1200 osób powyżej 15. roku życia, z miast powyżej 20 tys. mieszkańców w podziale na trzy kwestionariusze. W trakcie wywiadu badani odpowiadali na pytania dotyczące:

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy