Gi­gant lot­ni­czo­-woj­sko­wy osią­gnął do­sko­na­łe wy­ni­ki w 2012 r. dzię­ki re­kor­do­wej sprze­da­ży sa­mo­lo­tów Air­bu­sa i sta­bil­ne­mu biz­ne­so­wi w seg­men­cie sprzę­tu woj­sko­we­go. W tym ro­ku spo­dzie­wa się zwięk­sze­nia zy­sku. Na gieł­dzie w Pa­ry­żu je­go ak­cje zy­ski­wa­ły na­wet 8,2 proc.

Zysk net­to EADS wzrósł o 19 proc., do 1,228 mld eu­ro, ope­ra­cyj­ny z 1,8 mld do 3 mld, a obro­ty o 15 proc., do 56,48 mld. „Fir­ma osią­gnę­ła znacz­ny wzrost, mi­mo trud­nych warunków ma­kro­eko­no­micz­nych nie stra­ci­ła dy­na­mi­ki w dzia­le sa­mo­lo­tów cy­wil­nych, przy sta­bil­nych ob­ro­tach w dzia­le sprzę­tu woj­sko­we­go" – gło­si jej ko­mu­ni­kat. W związ­ku z tym EADS pro­po­nu­je za 2012 r. dy­wi­den­dę w wy­so­ko­ści 0,6 eu­ro na ak­cję wo­bec 0,45 za 2011 r.

Air­bus do­star­czył re­kor­do­wą licz­bę 588 sa­mo­lo­tów, w tym 30 A380, co zwięk­szy­ło je­go zysk ope­ra­cyj­ny po­nad dwu­krot­nie, do 1,23 mld eu­ro, a ob­ro­ty o 17 proc., do 38,6 mld. Po zmia­nie har­mo­no­gra­mu re­ali­za­cja pro­gra­mu A350prze­bie­ga zgod­nie z pla­nem. W tym ro­ku EADS za­kła­da zysk ope­ra­cyj­ny 3,5 mld eu­ro i umiar­ko­wa­ny wzrost sprze­da­ży. Uda­ło mu się trwa­le roz­wią­zać pro­blem pę­ka­ją­cych wspor­ni­ków w skrzy­dłach A380.

Ana­li­ty­cy z ban­ku Barc­lays uzna­li pro­gno­zę sprze­da­ży w 2013 za zgod­ną z ich oczekiwaniami. Zau­wa­ży­li, że zysk bę­dzie o 6 proc. więk­szy od pro­gnoz, co świad­czy o tym, że kie­row­nic­two spo­dzie­wa się lep­szej re­ali­za­cji za­mó­wień.

—afp, reu­ters, p.r.