W planach ekspansja

Razem z nowym amerykańskim partnerem eService planuje rozwój w regionie.

Publikacja: 03.12.2013 03:05

Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService – należące do grupy PKO BP – zajmuje się organizacją procesu związanego z akceptacją kart płatniczych. Obecnie ma ponad 35-proc. udział w rynku pod względem wartości rozliczanych transakcji i według szacunków spółki zajmuje pod tym względem pozycję lidera.

Ma też 25-proc. udział pod względem liczby terminali. Według opracowania The Nilson Report, eService plasuje się wśród 30 największych europejskich agentów rozliczeniowych. W III kw. firma   przetworzyła transakcje o wartości 12 mld zł, podczas gdy w analogicznym okresie 2012 roku było to 7,5 mld zł.

Po trzech kwartałach 2013 roku zysk spółki wyniósł 34 mln zł i był o 90 proc. wyższy niż przed rokiem.

Podstawową działalnością firmy jest rozliczanie transakcji kartowych, ale spółka oferuje także inne usługi: transakcje w walucie karty (DCC), akceptuje płatności w Internecie. Odgrywa też kluczową rolę w rozwoju IKO, nowego rozwiązania na rynku płatności mobilnych oferowanego przez PKO BP. Niedawno zawarty został sojusz z amerykańskim partnerem, którego celem jest stworzenie europejskiej platformy i ekspansja w naszym regionie. PKO BP podpisał umowę z EVO Payments International, operatorem usług płatniczych prowadzącym działalność w USA, Kanadzie i Europie. Bank sprzeda 66 proc. udziałów w spółce eService i jednocześnie zawiera sojusz strategiczny dotyczący wspólnych działań w Polsce i na rynkach  zagranicznych. Transakcja wymaga zgody Komisji Europejskiej i powinna zostać zamknięta na przełomie 2013 i 2014 roku.

Szacowany wpływ tej transakcji na skonsolidowany zysk brutto PKO BP wyniesie 377 mln zł. – Jesteśmy usatysfakcjonowani z tej wyceny, porównując ją do innych transakcji w branży – podkreślał Paweł Borys, dyrektor banku odpowiedzialny za strategię. Umowa przewiduje także mechanizm zwiększenia ceny, jeśli wyniki spółki eService w 2014 i 2015 roku okażą się wyższe od zakładanych. PKO BP ma też opcję sprzedaży pozostałych 34 proc. akcji spółki.

Zarząd banku podkreśla, że partner strategiczny ma kompetencje, które  pomogą w rozwoju na rynkach zagranicznych. W grę wchodzą m.in. usługi transgraniczne, a także akwizycje. Nie ma planów zmiany samej nazwy spółki eService. Przed sfinalizowaniem transakcji konieczne jest przekształcenie spółki z akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService – należące do grupy PKO BP – zajmuje się organizacją procesu związanego z akceptacją kart płatniczych. Obecnie ma ponad 35-proc. udział w rynku pod względem wartości rozliczanych transakcji i według szacunków spółki zajmuje pod tym względem pozycję lidera.

Ma też 25-proc. udział pod względem liczby terminali. Według opracowania The Nilson Report, eService plasuje się wśród 30 największych europejskich agentów rozliczeniowych. W III kw. firma   przetworzyła transakcje o wartości 12 mld zł, podczas gdy w analogicznym okresie 2012 roku było to 7,5 mld zł.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy