Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService – należące do grupy PKO BP – zajmuje się organizacją procesu związanego z akceptacją kart płatniczych. Obecnie ma ponad 35-proc. udział w rynku pod względem wartości rozliczanych transakcji i według szacunków spółki zajmuje pod tym względem pozycję lidera.
Ma też 25-proc. udział pod względem liczby terminali. Według opracowania The Nilson Report, eService plasuje się wśród 30 największych europejskich agentów rozliczeniowych. W III kw. firma przetworzyła transakcje o wartości 12 mld zł, podczas gdy w analogicznym okresie 2012 roku było to 7,5 mld zł.
Po trzech kwartałach 2013 roku zysk spółki wyniósł 34 mln zł i był o 90 proc. wyższy niż przed rokiem.
Podstawową działalnością firmy jest rozliczanie transakcji kartowych, ale spółka oferuje także inne usługi: transakcje w walucie karty (DCC), akceptuje płatności w Internecie. Odgrywa też kluczową rolę w rozwoju IKO, nowego rozwiązania na rynku płatności mobilnych oferowanego przez PKO BP. Niedawno zawarty został sojusz z amerykańskim partnerem, którego celem jest stworzenie europejskiej platformy i ekspansja w naszym regionie. PKO BP podpisał umowę z EVO Payments International, operatorem usług płatniczych prowadzącym działalność w USA, Kanadzie i Europie. Bank sprzeda 66 proc. udziałów w spółce eService i jednocześnie zawiera sojusz strategiczny dotyczący wspólnych działań w Polsce i na rynkach zagranicznych. Transakcja wymaga zgody Komisji Europejskiej i powinna zostać zamknięta na przełomie 2013 i 2014 roku.
Szacowany wpływ tej transakcji na skonsolidowany zysk brutto PKO BP wyniesie 377 mln zł. – Jesteśmy usatysfakcjonowani z tej wyceny, porównując ją do innych transakcji w branży – podkreślał Paweł Borys, dyrektor banku odpowiedzialny za strategię. Umowa przewiduje także mechanizm zwiększenia ceny, jeśli wyniki spółki eService w 2014 i 2015 roku okażą się wyższe od zakładanych. PKO BP ma też opcję sprzedaży pozostałych 34 proc. akcji spółki.