Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa rozwijają się coraz dynamiczniej. Według badań jedna trzecia z nich planuje w najbliższym czasie wprowadzić na rynek nowy produkt bądź usługę. A to nie jest łatwe bez wnikliwego przeanalizowania rynku.
Żeby osiągnąć swoje cele, firmy potrzebują łatwego dostępu do informacji oraz wsparcia procesów decyzyjnych. Muszą analizować dane pochodzące zarówno z systemów firmowych, jak i ze źródeł zewnętrznych. Umożliwiają to systemy informatyczne typu Business Intelligence. Pomagają one kadrze kierowniczej w podejmowaniu strategicznych decyzji biznesowych na podstawie twardych danych, które mają realny wpływ na wzrost efektywności, obniżenie kosztów czy zwiększenie przychodów.
– Na etapie budowania długofalowych strategii menedżerowie mogą wykorzystywać funkcje Business Intelligence typu „what if". Pozwalają one rysować alternatywne scenariusze i oceniać planowane działania przez pryzmat kosztów oraz przychodów, co jest przydatne zwłaszcza na etapie budżetowania – mówi Marek Bulka z SAP Polska.
Korzystanie z takiego oprogramowania odciąża też pracowników działów informatycznych. Małe i średnie firmy mają najczęściej nieduże zespoły. Jeśli pracownicy IT nie muszą tworzyć raportów, zestawień i analiz, a mogą robić to pracownicy działów biznesowych, ważne informacje szybciej docierają do osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji.
Duża analityka ?dla małych
Oprogramowanie Business Intelligence do niedawna było używane tylko przez duże firmy. Obecnie coraz częściej jest wykorzystywane przez sektor MŚP. Dzieje się tak z kilku powodów.