Z badań Centris Marketing Science wynika, że na amerykańskim rynku Netflix i Hulu wcale nie są konkurencją dla płatnej telewizji. – Wcale nie okazuje się, że możliwość oglądania seriali on-line jest zagrożeniem dla tradycyjnej płatnej telewizji. W rzeczywistości ci internauci, którzy oglądają seriale w sieci, mogą być wręcz mniej chętni do „odcinania kabla” niż te osoby, które ze streamingu w Internecie nie korzystają – podają analitycy Centrisa.
Z jego badań wynika, że w USA już ponad połowa klientów płatnej telewizji przynajmniej raz w miesiącu ogląda jakiś serial w Internecie (w grupie osób, które płatnej telewizji nie mają, ten odsetek jest wyższy, bo sięga 75 proc.). Jednak większość (52 proc.) klientów płatnej telewizji oglądających seriale także w sieci przyznaje, że „odcięłaby kabel” niechętnie lub wcale. A to dlatego, że wciąż częściej oglądają seriale w tradycyjnej telewizji (deklarują to dwie trzecie klientów płatnej telewizji ). 17 proc. właścicieli abonamentów platformy albo kablówki przyznaje, że częściej zerka już w poszukiwaniu serialu do Internetu, tyle samo uważa, że ogląda kolejne odcinki przez tyle samo czasu i tu i tu.
Co ciekawe, Internet bywa punktem wyjścia do stania się fanem serialu. Większość klientów płatnej telewizji korzystająca także ze streamingu w sieci przyznała, że po obejrzeniu archiwalnych odcinków jakiegoś serialu w sieci zaczęła na bieżąco śledzić najnowsze, ale już w tradycyjnej telewizji. 44 proc. przyznało się jednak także, że w ich przypadku zadziałał mechanizm odwrotny - po przesiądnięciu się sprzed telewizora przed komputer pozostali już przy oglądaniu kolejnych odcinków w sieci. Internet może bowiem pomieścić wszystko i daje im możliwość oglądania wszystkich odcinków od ręki (35 proc. internautów ogląda cały sezon serialu, zanim zainteresuje się inna produkcją), oglądania kilku seriali na raz (robi tak jedna trzecia) albo tylko ulubionych lub z jakiegoś powodu „przegapionych” (32 proc. wskazań).
Badanie przeprowadzono w kwietniu w ok. 300 gospodarstwach USA.
Nie z każdych badań płyną tak optymistyczne dla płatnych telewizji wnioski. Jak podawał eMarketer, Experian Marketing Services zbadał niedawno, że już w 18 proc. amerykańskich domów z abonamentem w Hulu albo Netfliksie nie ma płatnej tv, podczas gdy dla całego rynku ten wskaźnik wynosi tylko 6,5 proc.