Jak podliczył instytut MillwardBrown, w swoim zestawieniu najcenniejszych marek świata, wartość marki amerykańskiego operatora AT&T wynosiła w ubiegłym roku aż 77,9 mld dol.

Kolejne były w zestawieniu Verizon „wyceniony” przez ranking na 63,5 mld dol., China Mobile (49,9 mld dol.), Vodafone (36,3 mld dol.) i Deutsche Telekom (28,8 mld dol.). Do pierwszej dziesiątki weszły także Movistar (20,8 mld dol.), Orange (15,6 mld dol.), BT (15,4 mld dol.), MTS (12,2 mld dol.) oraz MTN (10,2 mld dol.). - Marki z sektora telekomunikacji muszą bardzo się starać, aby utrzymać pozycję rynkową i bazę klientów. Muszą w szybkim tempie włączać do swojej oferty nowe technologie i z roku na rok być coraz bardziej aktywne. Zwycięzcy tegorocznej pierwszej dziesiątki firm telekomunikacyjnych podjęli wszystkie tego typu wysiłki oraz poszerzyli swój horyzont biznesowy, poszukując nowych sektorów i ofert. Różni operatorzy wybrali rozmaite możliwości, ale wszyscy skorzystali na posiadaniu wizji poszerzania swojej oferty – komentuje Anastasia Kourovskaia, wiceprezes Millward Brown Optimor w regionie EMEA. Dzięki temu najlepiej wypadające marki wyprzedziły konkurencję, a wartość tych z pierwszej dziesiątki firm telekomunikacyjnych wzrosła o 8 proc., podczas gdy wzrost dla całego sektora wyniósł zaledwie 1,3 proc. – podają eksperci z MillwardBrown.

Jak podkreślają, marki telekomunikacyjne są teraz zmuszone rozszerzać asortyment usług, aby móc wciąż osiągać wzrost – stąd ich ekspansja na sektor bankowy, usługi przechowywania danych w chmurze czy rozrywkowy, a także bliższe im sektorowo zintegrowane usługi telekomunikacyjne.

- Najlepszym przykładem tego trendu jest BT, notujące największy przyrost wartości marki (o 61 proc. r/r) i wchodzące po raz pierwszy do dziesiątki najcenniejszych marek telekomunikacyjnych z wartością 15,4 mld dol. BT awansowało w globalnym rankingu aż o 30 pozycji, plasując się na miejscu 64., dzięki nowo zunifikowanej marce oraz niedawnej decyzji o wejściu w branże rozrywkową – podano.

Inne tego samego rodzaju działania to np. rosyjskiej MTS (weszła w sektor bankowości i handlu detalicznego). Z kolei BT i Verizon postawiły na wzrosty w usługach związanych z technologią chmury.

Wzrostami wartości marek skutkowały także fuzje i przejęcia. Ale nie tylko. - Movistarowi udało się osiągnąć dobre wyniki mimo utrzymujących się kłopotów hiszpańskiej gospodarki. Stało się to za sprawą utworzenia Movistar Fusion – jednolitej taryfy obejmującą usługi telefonii stacjonarnej, komórkowej, Internetu szerokopasmowego i telewizji. W kraju, w którym konsumenci nieustannie poszukują zniżek i promocji, Movistar pozyskał 2,5 mln konsumentów dla swojej oferty Fusion w ciągu zaledwie jednego roku, co pozwoliło mu na zwiększenie wartości marki o 56 proc. do poziomu 20,1 mld dol. – podano. Kolejna edycja raportu przyniesie zapewne skutki fuzji AT&T i DirecTV na amerykańskim rynku.

Badanie najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100, realizowane jest na zlecenie grupy komunikacyjnej WPP przez Millward Brown Optimor. Po opublikowaniu pełnego raportu MillwardBrown analizuje poszczególne sektory przedsiębiorstw, w tym telekomunikacyjny.