Lepszy rok dla firm kosmetycznych

Średnie wydatki na kosmetyki wzrosną w tym roku w Polsce o 3,6 proc., niemal dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Przyszły rok ma być jeszcze lepszy. Skorzystają na tym krajowi producenci urody, tym bardziej, że konsumenci doceniają rodzime marki.

Publikacja: 05.07.2015 10:34

Lepszy rok dla firm kosmetycznych

Foto: Bloomberg

Producenci i dystrybutorzy kosmetyków w Polsce skorzystają w tym roku na poprawie koniunktury w gospodarce i na rynku pracy. Jak przewiduje firma badawcza Euromonitor, nasze średnie wydatki na produkty urody osiągną w tym roku równowartość 120,5 dolarów na osobę, co oznacza 3,6 proc. wzrost w porównaniu z 2014.

To najlepszy wynik od czterech lat. Poprawę notują firmy kosmetyczne oraz statystyki GUS. Według najnowszych danych, przez pięć pierwszych miesięcy tego roku sprzedaż detaliczna liczonych łącznie farmaceutyków i kosmetyków zwiększyła się o niemal 10 proc.

Przyszły rok ma być jeszcze lepszy, bo wzrost średnich wydatków kosmetycznych na osobę przekroczy w Polsce 4,1 proc. ( w rezultacie sięgną one 125,5 dolarów). Nadal jednak liderem w naszym regionie pod względem wysokości zakupów produktów urody pozostaną Słowacy, którzy w tym roku zbliżą się do 144 dolarów. Jednak słowacki rynek kosmetyków ma zarówno w tym, jak i w przyszłym roku rosnąc wolniej niż polski.

Obecne przyspieszenie w Polsce to nie tylko zasługa poprawy w gospodarce i nieco grubszych portfeli konsumentów, ale również samych firm kosmetycznych, które inwestują miliony złotych w nowości produktowe oraz w reklamę. Euromonitor zwraca uwagę, że choć pod względem wartości sprzedaży liderami rynku są u nas międzynarodowi gracze (L'Oreal, P&G,Coty), to od 2013 r. widać nasiloną aktywność polskich firmy. – Krajowi producenci zwiększyli wydatki na badania i rozwój nowych produktów poprawiając też jakość swoich wyrobów. Zainwestowali również w nowoczesne opakowania, marketing i reklamę, co przełożyło się na wzrost atrakcyjności ich oferty - podkreślają analitycy Euromonitora zwracając uwagę, że krajowym firm sprzyjają także ich konkurencyjne ceny.

Aktywność krajowych firm przekłada się również na postrzeganie krajowych marek kosmetycznych- co potwierdzają niedawne badania firmy ARC Rynek i Opinia. Według nich dla większości (54 proc.) Polaków ma znaczenie, że kosmetyk pochodzi z Polski. Największymi zwolenniczkami rodzimych produktów są kobiety powyżej 35 roku życia. W tej grupie ponad 60 proc. ankietowanych docenia krajowe pochodzenie kosmetyków. Najmniejsze znaczenie ma to dla najmłodszych klientek (do 24 lat) oraz dla mężczyzn.

Jak podkreśla Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia, w badaniu widać efekty wieloletniej, intensywnej pracy rodzimych marek nad swoim wizerunkiem. Pokazuje to także lista 10 najbardziej znanych brandów kosmetycznych, które spontanicznie wymieniali uczestnicy ankiety- wśród nich znalazły się trzy polskie marki (Ziaja, Soraya oraz Dr Irena Eris wraz z Lirene).

- Polskie marki oferują zarówno zaawansowane technologicznie produkty, które jakością nie ustępują tym zagranicznym, jak również znacznie tańsze kosmetyki dostępne w zasadzie dla każdego. W ten sposób klienci otrzymują pełen wachlarz produktów prosto z Polski. To, że konsumenci deklarują zainteresowanie polskimi kosmetykami jest częścią pozytywnego ostatnio trendu doceniania polskiej jakości dodaje Czarnecki.

Producenci i dystrybutorzy kosmetyków w Polsce skorzystają w tym roku na poprawie koniunktury w gospodarce i na rynku pracy. Jak przewiduje firma badawcza Euromonitor, nasze średnie wydatki na produkty urody osiągną w tym roku równowartość 120,5 dolarów na osobę, co oznacza 3,6 proc. wzrost w porównaniu z 2014.

To najlepszy wynik od czterech lat. Poprawę notują firmy kosmetyczne oraz statystyki GUS. Według najnowszych danych, przez pięć pierwszych miesięcy tego roku sprzedaż detaliczna liczonych łącznie farmaceutyków i kosmetyków zwiększyła się o niemal 10 proc.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Patronat Rzeczpospolitej
Naukowcy też zadbają o bezpieczeństwo polskiego przemysłu obronnego
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Ekonomia
E-Doręczenia: cyfrowa przyszłość listów poleconych
Patronat Rzeczpospolitej
Silna gospodarka da Polsce bezpieczeństwo
Ekonomia
Sektor farmaceutyczny pod finansową presją ustawy o KSC
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Ekonomia
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont