Lepszy rok dla firm kosmetycznych

Średnie wydatki na kosmetyki wzrosną w tym roku w Polsce o 3,6 proc., niemal dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Przyszły rok ma być jeszcze lepszy. Skorzystają na tym krajowi producenci urody, tym bardziej, że konsumenci doceniają rodzime marki.

Publikacja: 05.07.2015 10:34

Lepszy rok dla firm kosmetycznych

Foto: Bloomberg

Producenci i dystrybutorzy kosmetyków w Polsce skorzystają w tym roku na poprawie koniunktury w gospodarce i na rynku pracy. Jak przewiduje firma badawcza Euromonitor, nasze średnie wydatki na produkty urody osiągną w tym roku równowartość 120,5 dolarów na osobę, co oznacza 3,6 proc. wzrost w porównaniu z 2014.

To najlepszy wynik od czterech lat. Poprawę notują firmy kosmetyczne oraz statystyki GUS. Według najnowszych danych, przez pięć pierwszych miesięcy tego roku sprzedaż detaliczna liczonych łącznie farmaceutyków i kosmetyków zwiększyła się o niemal 10 proc.

Przyszły rok ma być jeszcze lepszy, bo wzrost średnich wydatków kosmetycznych na osobę przekroczy w Polsce 4,1 proc. ( w rezultacie sięgną one 125,5 dolarów). Nadal jednak liderem w naszym regionie pod względem wysokości zakupów produktów urody pozostaną Słowacy, którzy w tym roku zbliżą się do 144 dolarów. Jednak słowacki rynek kosmetyków ma zarówno w tym, jak i w przyszłym roku rosnąc wolniej niż polski.

Obecne przyspieszenie w Polsce to nie tylko zasługa poprawy w gospodarce i nieco grubszych portfeli konsumentów, ale również samych firm kosmetycznych, które inwestują miliony złotych w nowości produktowe oraz w reklamę. Euromonitor zwraca uwagę, że choć pod względem wartości sprzedaży liderami rynku są u nas międzynarodowi gracze (L'Oreal, P&G,Coty), to od 2013 r. widać nasiloną aktywność polskich firmy. – Krajowi producenci zwiększyli wydatki na badania i rozwój nowych produktów poprawiając też jakość swoich wyrobów. Zainwestowali również w nowoczesne opakowania, marketing i reklamę, co przełożyło się na wzrost atrakcyjności ich oferty - podkreślają analitycy Euromonitora zwracając uwagę, że krajowym firm sprzyjają także ich konkurencyjne ceny.

Aktywność krajowych firm przekłada się również na postrzeganie krajowych marek kosmetycznych- co potwierdzają niedawne badania firmy ARC Rynek i Opinia. Według nich dla większości (54 proc.) Polaków ma znaczenie, że kosmetyk pochodzi z Polski. Największymi zwolenniczkami rodzimych produktów są kobiety powyżej 35 roku życia. W tej grupie ponad 60 proc. ankietowanych docenia krajowe pochodzenie kosmetyków. Najmniejsze znaczenie ma to dla najmłodszych klientek (do 24 lat) oraz dla mężczyzn.

Jak podkreśla Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia, w badaniu widać efekty wieloletniej, intensywnej pracy rodzimych marek nad swoim wizerunkiem. Pokazuje to także lista 10 najbardziej znanych brandów kosmetycznych, które spontanicznie wymieniali uczestnicy ankiety- wśród nich znalazły się trzy polskie marki (Ziaja, Soraya oraz Dr Irena Eris wraz z Lirene).

- Polskie marki oferują zarówno zaawansowane technologicznie produkty, które jakością nie ustępują tym zagranicznym, jak również znacznie tańsze kosmetyki dostępne w zasadzie dla każdego. W ten sposób klienci otrzymują pełen wachlarz produktów prosto z Polski. To, że konsumenci deklarują zainteresowanie polskimi kosmetykami jest częścią pozytywnego ostatnio trendu doceniania polskiej jakości dodaje Czarnecki.

Producenci i dystrybutorzy kosmetyków w Polsce skorzystają w tym roku na poprawie koniunktury w gospodarce i na rynku pracy. Jak przewiduje firma badawcza Euromonitor, nasze średnie wydatki na produkty urody osiągną w tym roku równowartość 120,5 dolarów na osobę, co oznacza 3,6 proc. wzrost w porównaniu z 2014.

To najlepszy wynik od czterech lat. Poprawę notują firmy kosmetyczne oraz statystyki GUS. Według najnowszych danych, przez pięć pierwszych miesięcy tego roku sprzedaż detaliczna liczonych łącznie farmaceutyków i kosmetyków zwiększyła się o niemal 10 proc.

Pozostało 82% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy