W trzecim kwartale sprzedaż komputerów spadła na świecie o 10,8 proc. (do 71 mln) w porównaniu z sytuacją rok wcześniej – szacuje IDC, które jeszcze niedawno prognozowało łagodniejszy spadek: o 9,2 proc. Rynku w trzecim kwartale nie ożywił debiut systemu operacyjnego Windows 10, bo użytkownicy dość często zamiast na zakup nowego sprzętu decydowali się po prostu na zaktualizowanie systemu operacyjnego do jego nowszej wyższej wersji. W dodatku czas między przygotowaniem nowego systemu do wprowadzenia na rynek a jego oficjalnym rynkowym debiutem był wyjątkowo krótki, więc nie wszyscy producenci zdążyli wprowadzić do sprzedaży nowe modele komputerów z Windows 10.
Co ciekawe, spadki sprzedaży w mniejszym stopniu niż cały rynek dotknęły największych producentów komputerów: Lenovo, HP, Della i Apple’a. Łączna sprzedaż urządzeń tych czterech producentów spadła w trzecim kwartale o 4,5 proc., podczas gdy pozostali producenci w sumie sprzedali w tym samym czasie aż o 20 proc. urządzeń rok do roku mniej.
Zdaniem analityków spadki nie będą się jednak pogłębiać. – W krótszej perspektywie sprzedaż wyhamuje z uwagi na darmową możliwość aktualizacji systemu do Windows 10. Coraz doskonalsze modele komputerów będą jednak napędzały popyt na nowe komputery, co pomoże ustabilizować ten rynek w 2016 roku i w latach kolejnych – komentuje Jay Chou, menedżer ds. badań w IDC Worldwide PC Tracker. Analitycy widzą już pewną szansę na poprawę sytuacji w czwartym kwartale tego roku w miarę jak rynek zapełni się nowymi urządzeniami z Windows 10 oraz nowymi procesorami Skylake Intela.
W trzecim kwartale globalnie najwięcej komputerów stacjonarnych i przenośnych sprzedało na świecie Lenovo: 14,94 mln sztuk, czyli o 4,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Za nim uplasowało się HP ( 13,91 mln, spadek o 5,5 proc.), kolejny był Dell (10,12 mln, spadek o 2,9 proc.) oraz Apple (5,32 mln, spadek o 3,4 proc.) oraz Acer (5 mln, spadek o aż 25,9 proc.). Łączna sprzedaż pozostałych urządzeń spadła rok do roku o 18 proc. do 21,69 mln.