Średnio jednorazowo kupujemy 600 gramów wędliny. Co czwarty produkt z tej kategorii jest kupowany w promocji. Zdecydowanie częściej kupujemy wędliny na wagę niż paczkowane. Udział wędlin paczkowanych stanowi jedną trzecią całkowitej wartości sprzedaży kategorii.
Podczas zakupów wędliny w sklepie „zza lady" ponad połowa nabywców woli kupować wędlinę w plastrach. Ponadto, preferują oni krojenie wędlin na miejscu przez sprzedawcę niż uprzednio pokrojone plastry gotowe do sprzedaży – podaje GfK. Najbardziej popularnym rodzajem wędlin pod względem zakupów w Polsce są kiełbasy tradycyjne i szynki. Udział tych dwóch typów wędlin wynosi prawie 40 proc. w całkowitej wartości sprzedaży kategorii.
Ponad 40 proc. Polaków postrzega wędliny, jako zdrowe produkty. Równocześnie 45 proc. nie ma sprecyzowanego zdania na ten temat. W GfK zwracają uwagę, że na rynku wędlin w Polsce zachodzą dynamiczne zmiany, które wpisują się w nowe trendy konsumenckie. Producenci wychodzą naprzeciw prozdrowotnym postawom nabywców, którzy poszukują wędlin bez konserwantów, z obniżoną zawartością soli czy glutaminianu sodu.
W ostatnim czasie na półkach sklepowych pojawiły się wędliny bezglutenowe, dotychczas dostępne jedynie w niszowych sklepach z ofertą ekologiczną. Coraz większą popularnością cieszą się także dedykowane linie produktów np. dla dzieci lub dla mężczyzn. Polscy producenci dostrzegli także trend, w który wpisują się tzw. wędliny dla wegetarian, produkowane głównie na bazie soi.
Z badania - które GfK przeprowadziła w styczniu 2016 roku na próbie 400 dorosłych respondentów - wynika też, że w kwietniu 2015 roku, czyli w miesiącu, gdy wypadła Wielkanoc, całkowita sprzedaży kategorii wędlin wyniosła blisko 1,28 mld zł. W porównaniu kwietnia w 2014 r. było to o 6 proc. mniej.