Przez żołądek do serca pracownika

Na satysfakcję i efektywność pracowników wpływa wiele czynników niefinansowych: atmosfera w pracy, work-life balance, możliwości rozwoju, konstruktywny feedback, a także… pełen żołądek. To, w jak dużym stopniu może wpływać dofinansowywanie posiłków na pracę zespołu i produktywność organizacji, może zaskakiwać.

Publikacja: 26.05.2024 21:00

Przez żołądek do serca pracownika

Foto: materiały prasowe

Materiał partnera

Jeszcze dekadę temu dodatki pozapłacowe pełniły rolę mile widzianego bonusu do oferty pracy. Dziś często pomagają zdecydować o wyborze pracodawcy, jak i wpływać na lojalność i motywację zatrudnionych w firmie. – Pracodawcy, chcąc przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników, poszukują rozwiązań, które zbudują zaangażowanie i zmotywują ich do pozostania w organizacji – ocenia Przemysław Biedrzycki, Country Manager Corporate Solutions w Pyszne.pl odpowiedzialny za rozwój benefitu żywieniowego Pyszne.pl for Business.

Znajduje to odzwierciedlenie w badaniach. Z najnowszego „Barometru Rynku Pracy” opublikowanego wiosną 2024 r. wynika, że już tylko 23 proc. pracodawców nie ma oferty benefitów pozapłacowych, a wśród największych organizacji ten odsetek jest jeszcze mniejszy i wynosi 16 proc.1). Benefity zaczęły być postrzegane jako inwestycja w rozwój przedsiębiorstwa i wzmocnienie jego wizerunku na rynku pracy.

Przemysław Biedrzycki, Country Manager Corporate Solutions w Pyszne.pl.

Przemysław Biedrzycki, Country Manager Corporate Solutions w Pyszne.pl.

materiały prasowe

Finanse i zdrowie na czele

Chociaż oferta benefitowa nie jest kluczowym powodem motywującym pracowników do pozostania w obecnej firmie – czynnik finansowy w naturalny sposób jest poza konkurencją – to znaczący odsetek badanych przyznaje, że ma on bardzo istotne (34 proc. respondentów) albo istotne znaczenie (37 proc.)2). Wśród najbardziej pożądanych benefitów dla polskich pracowników znajdują się: dodatkowe dni wolne od pracy (39,8 proc.), prywatna opieka medyczna (39,3 proc.) oraz bony albo paczki świąteczne (37,3 proc.)3).

W preferencjach pracowników dotyczących dodatków pozapłacowych zauważalny jest również trend utrzymywania równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym, tzw. work-life balance. Cenią sobie oni dofinansowanie do urlopów (35,8 proc.) oraz możliwość pracy w modelu hybrydowym czy całkowicie zdalnie (32,9 proc.)4). – W ten trend wpisuje się również oczekiwanie prawie co czwartego Polaka dotyczące zapewnienia posiłków w pracy przez pracodawcę, co pozwala zatrudnionym – w zależności od formy benefitu – na oszczędność pieniędzy czy czasu, jaki musieliby przeznaczyć na gotowanie – zauważa Przemysław Biedrzycki.

Lunch w pracy – więcej niż jedzenie

Organizacja lunchów w firmie to pole do popisu dla pracodawców. Jak pokazują badania Pyszne.pl i firmy Mercer, dla prawie 50 proc. Europejczyków posiłek to ważny moment dnia pracy. Z kolei według 63 proc. Polaków najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest obiad – najczęściej spożywany przy wspólnym stole z kolegami i koleżankami z firmy, na co wskazało aż 44 proc. respondentów. – Chociaż benefit żywieniowy nie znajduje się na szczycie piramidy najbardziej pożądanych dodatków pozapłacowych, to dane jasno pokazują, że ma on ogromny potencjał i że odpowiedziałby na potrzeby około połowy pracowników – przekonuje Przemysław Biedrzycki.

Warto zwrócić uwagę, że aż 56 proc. badanych pracowników zadeklarowało, iż jedzenie dostarcza im energii do kontynuowania zawodowych obowiązków. Nie chodzi tylko o nabranie sił do pracy. Prawie połowa pracujących Polaków twierdzi, że uczucie głodu sprawia im dyskomfort, a dzięki przerwie na jedzenie mogą odpocząć. Spożywany wspólnie posiłek pełni także funkcję integrującą zespół.

Nie powinno dziwić, że pracownicy coraz częściej chcieliby, by benefity były związane właśnie z jedzeniem. Możliwości jest wiele – dopłata do posiłków, dostęp do stołówki lub bogate wyposażenie biurowej kuchni. Najpopularniejszym benefitem związanym z jedzeniem jest obecnie nielimitowany dostęp do kawy i herbaty, natomiast dostęp do firmowej kantyny czy stołówki ma tylko 17 proc. Polaków. To jednak nie do końca zaspokaja ich oczekiwania związane z benefitem żywieniowym. – Najbardziej preferowanym benefitem związanym z posiłkami w pracy są zdecydowanie bony do restauracji i vouchery na jedzenie na wynos. Aż dwóch na trzech Polaków chciałoby je otrzymywać od swojego pracodawcy. Duży potencjał mają również dopłaty do posiłków oraz darmowy lunch raz w tygodniu – wskazuje Przemysław Biedrzycki.

Ważna jest elastyczność

Najbardziej preferowane formy benefitu żywieniowego pokazują, że chociaż polscy pracownicy doceniają dostęp do stołówki, owoców czy zapasu kawy, to woleliby mieć wolną rękę, jeśli chodzi o wybór dania, które zjedzą w porze lunchu. Preferencje żywieniowe Polaków się zmieniają. Firmowe kantyny dają zaś ograniczone możliwości. Z kolei bony do restauracji czy vouchery na jedzenie na wynos wiążą się z pożądaną elastycznością. Nie chodzi wyłącznie o preferencje smakowe – wśród Polaków coraz bardziej popularne są diety wykluczające. Firmowe kantyny nie zaskakują – oferują prozaiczny wybór między daniem mięsnym i wegetariańskim. Jednocześnie badania Pyszne.pl i Insight Lab pokazują, że już co drugi Polak przynajmniej raz w życiu próbował przejść na dietę bezmięsną, w tym wegańską. Już 12 proc. ankietowanych deklaruje, że nie spożywa mięsa albo wszelkich produktów odzwierzęcych. Elastyczny dodatek żywieniowy to z kolei odpowiednie rozwiązanie także dla wegan czy osób nietolerujących glutenu – pracownicy będący na tych dietach nie są wówczas uzależnieni od narzuconego przez stołówkę menu.

Z korzyścią dla zespołu i... pracodawcy

Benefit żywieniowy stanowi wyjście naprzeciw oczekiwaniom pracowników, pozwalające oszczędzić pieniądze i czas, który musieliby przeznaczać na wyjście na lunch do restauracji lub przygotowanie posiłku w czasie wolnym. Korzyści z wprowadzenia rozwiązania tego typu dostrzega także coraz więcej firm, decydując się na biurowe śniadania bądź lunche, aby w luźnej atmosferze pobudzać kreatywność, wymieniać się spostrzeżeniami i budować relacje. Jednak idea wspólnego spożywania posiłków, choć nienowa, to rzecz, do której wiele firm dopiero dojrzewa. Rozwiązanie, które w prosty sposób pomogłoby im urządzić takie spotkanie, może zmienić tę sytuację. – Benefit żywieniowy może działać w biurze jako zachęta do pojawienia się w nim i narzędzie budowania zespołu, natomiast z powodzeniem – i z obopólną korzyścią dla pracodawcy, jak i pracownika – może być wykorzystywany również na home office – przekonuje Przemysław Biedrzycki.

Poza integracją zespołu, budową więzi interpersonalnych czy urozmaiceniem spotkań kreatywnych, pracodawcy mogą docenić finansową stronę benefitu żywieniowego. Poza oszczędnością czasu (lunch w formie restauracyjnej, ale bez czasu poświęconego na wyjście do lokalu) to także realna oszczędność ze względów podatkowych. Obecnie pracodawca, który finansuje (w całości lub częściowo) posiłki swoim pracownikom, ma możliwość odpisania od składki ZUS do 450 złotych na jednego pracownika. A to już realna i obustronna korzyść.

Rozwiązanie dopasowane do potrzeb

Na rynku dostępne są już elastyczne zarówno z punktu widzenia pracodawcy, jak i pracownika rozwiązania. Jednym z nich jest Pyszne.pl for Business. – Pomagamy firmom dostarczać smaczne jedzenie zgodnie z preferencjami każdego pracownika: do biura, na home office czy w trakcie służbowych wyjazdów – opisuje Przemysław Biedrzycki. Wirtualna usługa poprzez ogólnodostępną aplikację Pyszne.pl jest połączona z tradycyjną metodą płatności lub specjalną kartą płatniczą, która działa na całym świecie. Użytkownik może zamawiać potrawy w aplikacji lub kupić gotowe produkty (np. sałatkę) w sklepie. Pracownicy mogą przy tym łączyć swoje zamówienia, aby zmniejszyć koszt dostawy. Pracodawca może także skorzystać z opcji „wirtualnego ogrodzenia” (tzw. geofencing) i wskazać, że zamówienia mają być składane tylko na wybrany adres – np. do biura lub na miejsce integracji. – Z perspektywy naszych klientów biznesowych olbrzymią zaletą usługi jest fakt, że płatność uiszcza się dopiero na końcu okresu rozliczeniowego. Dzięki temu firma pokrywa jedynie wykorzystaną przez pracowników kwotę – dodaje Przemysław Biedrzycki. – Benefity, takie jak Pyszne.pl for Business, wpisują się w rynkowe trendy i oczekiwania pracowników. Pozwalają także pracodawcom na stworzenie prawdziwie elastycznej oferty dodatków pozapłacowych i wyróżniają się na tle innych firm rywalizujących często o tego samego pracownika – podsumowuje.

1) „Barometr Rynku Pracy”, GI Group Holding, kwiecień 2024 r.
2) Tamże.
3) Tamże.
4) Tamże.

Materiał partnera

Jeszcze dekadę temu dodatki pozapłacowe pełniły rolę mile widzianego bonusu do oferty pracy. Dziś często pomagają zdecydować o wyborze pracodawcy, jak i wpływać na lojalność i motywację zatrudnionych w firmie. – Pracodawcy, chcąc przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników, poszukują rozwiązań, które zbudują zaangażowanie i zmotywują ich do pozostania w organizacji – ocenia Przemysław Biedrzycki, Country Manager Corporate Solutions w Pyszne.pl odpowiedzialny za rozwój benefitu żywieniowego Pyszne.pl for Business.

Pozostało 94% artykułu
Materiał partnera
Kluczowy element Tarczy Wschód na wyciągnięcie ręki
Dodatki
Planowanie ścieżki edukacyjnej to ważny krok w budowaniu kariery zawodowej
Dodatki
Lekarze, pielęgniarki, nauczyciele czy inżynierowie należą do zawodów mniej narażonych na zniknięcie
Dodatki
Zetki na rynku pracy
Akcje Specjalne
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Dodatki
Jeśli nie lekarski, to co?
Materiał partnera
Skuteczność event marketingu. Trudne i proste zarazem