Zakupy z klawiatury coraz popularniejsze

Oszczędność czasu, wygoda, ogromny wybór towarów, możliwość porównania cen, zaczerpnięcia opinii na temat danego produktu – to tylko niektóre korzyści zakupów online. W czasie pandemii do tej formy przekonało się wielu klientów. Kupując w sieci, warto znać swoje prawa, bo wciąż zdarzają się nieuczciwi sprzedawcy.

Publikacja: 10.12.2021 02:05

Zakupy z klawiatury coraz popularniejsze

Foto: Adobe Stock

Z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynika, że mimo trudności na rynku najlepsze wyniki osiągnęła branża wynajmu długoterminowego samochodów.

Już od dłuższego czasu możemy zauważyć, że zakupy online cieszą się popularnością. Pandemia przekonała do zakupów w sieci tych, którzy do tej pory nie korzystali z tego rozwiązania.

– Trudno jednak jednoznacznie określić, czy zmieni się podejście do zakupów w sklepach stacjonarnych, ponieważ ich zaletą jest możliwość obejrzenia towaru czy przymierzenia go, do czego wiele osób przywykło – mówi Joanna Izdebska, specjalista ds. PR i komunikacji z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Jednym z najistotniejszych czynników podczas podejmowania decyzji zakupowych jest cena. Z najnowszego badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i Grupę BLIX wynika, że najważniejszym kryterium wyboru produktów na święta dla 77 proc. ankietowanych będzie ich koszt. Kupując w sieci, mamy możliwość kupienia taniej niż w sklepie stacjonarnym, a przede wszystkim możemy zweryfikować ceny w wielu sklepach, co ułatwia podjęcie decyzji. Kupujący powinni jednak wykazać się czujnością. – Jeżeli cena danej rzeczy wydaje nam się zbyt niska, warto upewnić się, ile produkt kosztuje w oficjalnym sklepie marki. E-sklepy przyciągają niezwykłymi obniżkami, ale niestety często nierealnymi. Zdarza się też, że dana promocja wcale nią nie jest i cena np. po 40% obniżce jest taka sama jak przed ogłoszeniem promocji czy wyprzedaży – mówi Izdebska.

Przed kliknięciem „kupuję i płacę" warto też zweryfikować sprzedawcę.

– Sprawdźmy, czy podaje swoje pełne dane adresowe, kontaktowe, czy oferuje bezpieczną płatność, czy strona internetowa jest zabezpieczona prefiksem https i symbolem zielonej kłódki oraz czy regulamin znajduje się w łatwo dostępnym miejscu. Dodatkowo czytajmy opinie innych klientów na niezależnych forach internetowych. Błędy gramatyczne i stylistyczne na stronie sklepu również powinny wzbudzić naszą czujność – przestrzega ekspertka z ECK. Brak informacji o tym, kto jest sprzedającym, powinien zwrócić uwagę każdego internauty. Uczciwy sprzedawca nie ma powodów, by ukrywać swoje dane.

Kupując online, konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. – Warto jednak pamiętać o wyjątkach od tej reguły, dotyczących np. towarów wyprodukowanych według specyfikacji konsumenta, np. grawerowanych, produktów o krótkim terminie spożycia czy rzeczach zapieczętowanych, tj. płyty/gry. Ponadto, pamiętajmy o tym, że możliwość odstąpienia od umowy nie daje nam prawa do korzystania z danej rzeczy przez 14 dni. Jest to uprawnienie umożliwiające konsumentom sprawdzenie rzeczy, tak jak w sklepie stacjonarnym – przypomina Izdebska.

Konsumentom przysługuje również prawo do informacji dotyczących sprzedawcy, cech towaru, ceny, sposobów płatności, procedury reklamacyjnej, odstąpienia od umowy czy kosztów zwrotu w przypadku odstąpienia. Ponadto, podobnie jak w przypadku zakupów stacjonarnych, mamy prawo do dwuletniej rękojmi. Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, działającego przy UOKiK najczęściej wpływają skargi dotyczące problemów z odstąpieniem od umowy, wadą produktu czy niedostarczeniem towaru. Wśród zgłoszeń są także skargi na brak zwrotu pieniędzy po odstąpieniu od umowy z powodu nieotrzymania przesyłki przez sklep lub brakujących produktów w paczce. – Dlatego dokonując zwrotu, warto zadbać o dokumentację dowodową – zróbmy zdjęcia przed wysłaniem paczki, zachowajmy potwierdzenia nadania przesyłki, a także śledźmy jej drogę – mówi Joanna Izdebska.

Z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynika, że mimo trudności na rynku najlepsze wyniki osiągnęła branża wynajmu długoterminowego samochodów.

Już od dłuższego czasu możemy zauważyć, że zakupy online cieszą się popularnością. Pandemia przekonała do zakupów w sieci tych, którzy do tej pory nie korzystali z tego rozwiązania.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Zarządzanie odpadami: inicjatywy, które zmieniają branżę
Materiał partnera
Opakowania uzupełniające przyszłością branży kosmetycznej
Materiał partnera
Pozwalamy łączyć oszczędności z troską o środowisko
Materiał partnera
Gotowi na zrównoważoną transformację? Polski biznes a ESG
Materiał partnera
AI w ESG: wielkie nadzieje, sporo niepewności