Wedle analityków Junipera w 2013 r. użytkownicy mobilnych systemów płatności będą wykonywali co najmniej dwie transakcje miesięcznie. Będą kupować – tak jak dzisiaj – dzwonki i logotypy oraz gry na telefony komórkowe, ale również elektroniczną muzykę, dostęp do serwisów informacyjnych i rozrywkowych, bilety komunikacyjne i na imprezy. Za pięć lat na całym świecie ma być 2,1 mld użytkowników takich usług. Według raportu Junipera dzisiaj grupa 15 – 20-latków powoli eksperymentuje z zakupami, ale za kilka lat będzie głównym motorem wzrostu rynku. Za pośrednictwem telefonów realizowane będą głównie niewielkie transakcje o wartości 3 – 5 dolarów. Dzisiaj telefony używane są przede wszystkim do zakupu komórkowych gadżetów: dzwonków i logotypów.
Użytkownicy wysyłają tzw. SMS o podwyższonej płatności, z której około połowy pobierają operatorzy sieci komórkowych. Bardzo powoli upowszechniają się nowe systemy płatności, które pozwalają realizować wyższe prowizje dostawcom elektronicznych usług.
Obok handlu elektronicznymi dobrami upowszechniają się systemy mobilnych płatności za dobra fizyczne oraz usługi mobilnej bankowości. W m-zakupach celują użytkownicy telefonów komórkowych w Europie i Azji Wschodniej (Korea, Japonia).