Reklama
Rozwiń
Reklama

Czy nadejdzie bunt konsumentów

- W ostatnich latach rynek konsumencki zmienia się dynamicznie. Przyczyniają się do tego nie tylko przyspieszony postęp technologiczny czy globalizacja, ale także zmiany stylu życia i zmiany struktury cen zwiększające dostęp do dóbr przemysłowych - pisze Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową

Publikacja: 07.05.2010 04:21

Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową

Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

Konsumpcja coraz większej liczby dóbr przybiera charakter masowy, głównie za sprawą konkurencji prowadzącej do obniżania cen.

Przy kupnie sprzętu gospodarstwa domowego pada teraz propozycja przedłużenia gwarancji producenta nawet do pięciu lat. Sprzedawcy, namawiając do przedłużenia gwarancji, twierdzą, że sprzęt produkowany głównie w Azji dla renomowanych marek światowych jest bardziej awaryjny niż sprzęt produkowany jeszcze niedawno w fabrykach producentów.

Konsumenci stają się coraz bardziej zdezorientowani. Są nieustannie kuszeni niskimi cenami przy pomijaniu lub odsuwaniu na drugi plan kwestii jakości. Nawet jeżeli skraca się cykl życia nabywanych artykułów, to zawsze można kupić nowszy model za niższą cenę niż poprzedni. Z drugiej jednak strony coraz bardziej uciążliwe staje się ciągłe wymienianie sprzętów czy częste nabywanie odzieży bądź obuwia. Wiele wyrobów jest zresztą produkowanych z przeznaczeniem do stosunkowo krótkiego okresu bezawaryjnego funkcjonowania.

Zanika też zwyczaj oddawania do naprawy zepsutych sprzętów, bardzo często są one po prostu wyrzucane. Koszty napraw są bowiem często zbliżone do ceny nowego artykułu.

Zastanawia mnie, czy nasilający się proces wymuszanej konsumpcji wielu artykułów niskiej jakości któregoś dnia nie doprowadzi do buntu konsumentów. Jak długo będą oni tolerowali szybko psujące się pralki, trzeszczące radia czy koszule zmieniające kształt po pierwszym praniu?

Reklama
Reklama

Biorąc pod uwagę wzrastającą zamożność całych społeczeństw, można przypuszczać, że któregoś dnia zaczną oni masowo poszukiwać i kupować działające bezawaryjnie pralki, ubrania niezmieniające kształtu po praniu czy telefony komórkowe, które nie rozpadają się bez kontaktu z ziemią. Jeżeli pojawi się popyt, to także rozwinie się masowy rynek dla konsumentów odrzucających tanią tandetę.

Konsumpcja coraz większej liczby dóbr przybiera charakter masowy, głównie za sprawą konkurencji prowadzącej do obniżania cen.

Przy kupnie sprzętu gospodarstwa domowego pada teraz propozycja przedłużenia gwarancji producenta nawet do pięciu lat. Sprzedawcy, namawiając do przedłużenia gwarancji, twierdzą, że sprzęt produkowany głównie w Azji dla renomowanych marek światowych jest bardziej awaryjny niż sprzęt produkowany jeszcze niedawno w fabrykach producentów.

Reklama
Dane gospodarcze
PMI dla polskiego przemysłu pnie się w górę. Najwyższy wynik od pół roku
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Dane gospodarcze
Inflacja otworzyła drzwi do kolejnej obniżki stóp procentowych
Dane gospodarcze
Inflacja miała pójść w górę, a spadła. Niespodzianka od GUS
Dane gospodarcze
EBC utrzymał stopy procentowe bez zmian
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane gospodarcze
PKB strefy euro nieco lepszy od oczekiwań, a Niemcy w stagnacji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama