Czy nadejdzie bunt konsumentów

- W ostatnich latach rynek konsumencki zmienia się dynamicznie. Przyczyniają się do tego nie tylko przyspieszony postęp technologiczny czy globalizacja, ale także zmiany stylu życia i zmiany struktury cen zwiększające dostęp do dóbr przemysłowych - pisze Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową

Publikacja: 07.05.2010 04:21

Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową

Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

Konsumpcja coraz większej liczby dóbr przybiera charakter masowy, głównie za sprawą konkurencji prowadzącej do obniżania cen.

Przy kupnie sprzętu gospodarstwa domowego pada teraz propozycja przedłużenia gwarancji producenta nawet do pięciu lat. Sprzedawcy, namawiając do przedłużenia gwarancji, twierdzą, że sprzęt produkowany głównie w Azji dla renomowanych marek światowych jest bardziej awaryjny niż sprzęt produkowany jeszcze niedawno w fabrykach producentów.

Konsumenci stają się coraz bardziej zdezorientowani. Są nieustannie kuszeni niskimi cenami przy pomijaniu lub odsuwaniu na drugi plan kwestii jakości. Nawet jeżeli skraca się cykl życia nabywanych artykułów, to zawsze można kupić nowszy model za niższą cenę niż poprzedni. Z drugiej jednak strony coraz bardziej uciążliwe staje się ciągłe wymienianie sprzętów czy częste nabywanie odzieży bądź obuwia. Wiele wyrobów jest zresztą produkowanych z przeznaczeniem do stosunkowo krótkiego okresu bezawaryjnego funkcjonowania.

Zanika też zwyczaj oddawania do naprawy zepsutych sprzętów, bardzo często są one po prostu wyrzucane. Koszty napraw są bowiem często zbliżone do ceny nowego artykułu.

Zastanawia mnie, czy nasilający się proces wymuszanej konsumpcji wielu artykułów niskiej jakości któregoś dnia nie doprowadzi do buntu konsumentów. Jak długo będą oni tolerowali szybko psujące się pralki, trzeszczące radia czy koszule zmieniające kształt po pierwszym praniu?

Biorąc pod uwagę wzrastającą zamożność całych społeczeństw, można przypuszczać, że któregoś dnia zaczną oni masowo poszukiwać i kupować działające bezawaryjnie pralki, ubrania niezmieniające kształtu po praniu czy telefony komórkowe, które nie rozpadają się bez kontaktu z ziemią. Jeżeli pojawi się popyt, to także rozwinie się masowy rynek dla konsumentów odrzucających tanią tandetę.

Konsumpcja coraz większej liczby dóbr przybiera charakter masowy, głównie za sprawą konkurencji prowadzącej do obniżania cen.

Przy kupnie sprzętu gospodarstwa domowego pada teraz propozycja przedłużenia gwarancji producenta nawet do pięciu lat. Sprzedawcy, namawiając do przedłużenia gwarancji, twierdzą, że sprzęt produkowany głównie w Azji dla renomowanych marek światowych jest bardziej awaryjny niż sprzęt produkowany jeszcze niedawno w fabrykach producentów.

Dane gospodarcze
Bank Japonii podniósł stopy procentowe do najwyższego poziomu od 17 lat
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Dane gospodarcze
Putin ogłasza sukcesy gospodarcze. W tle rekordowa inflacja i wyczerpanie rezerw
Dane gospodarcze
Są nowe dane o produkcji budowlanej w Polsce. Jest lepiej od prognoz
Dane gospodarcze
Kolejne rozczarowanie z polskiej gospodarki. Tym razem dotyczy sprzedaży detalicznej
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Dane gospodarcze
Zły początek roku w Niemczech dla inwestorów i eksporterów
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej