Reklama

To internet, a nie telewizja może zadecydować o wyniku wyborów

Kampania wyborcza zdaje się wyglądać tak jak dawniej, ale jednak zmieniło się wszystko. Wzrost znaczenia mediów społecznościowych, inna żywotność tematów wyborczych, poszerzenie elektoratu oraz postępująca walka z mediami to nowe akordy tegorocznej kampanii. I teraz politycy muszą się nauczyć grać zgodnie z tymi nowymi regułami.

Publikacja: 06.10.2023 10:00

Internet okazał się tak samo ważnym polem bitwy jak media tradycyjne. PiS przed konwencją w Końskich

Internet okazał się tak samo ważnym polem bitwy jak media tradycyjne. PiS przed konwencją w Końskich codziennie rano publikował zapowiedź propozycji programowych. Sztabowcy partii Jarosława Kaczyńskiego postawili też na wiralowe klipy internetowe jako narzędzie do budowy przesłania w kampanii, np. ten z prezesem PiS odbierającym telefon z ambasady Niemiec

Foto: M.Stelmach

Gigantyczne konwencje i marsze, spotkania na targowiskach, ulotki i billboardy, kampanijne gadżety, przemówienia i obietnice. Na pierwszy rzut oka kampania wyborcza w 2023 r. nie różni się za wiele od poprzednich. Jednak tylko pozornie. Tak naprawdę dla sztabowców, dziennikarzy, nie wspominając już o wyborcach, w rzeczywistości jest to nowa rozgrywka, gdzie stare przyzwyczajenia przestały działać. Choć jednocześnie jest to kampania, w której wciąż powtarzają się te same tematy oraz motywy. Tusk ponownie wsiadł do Tuskobusa, Platforma organizuje marsze, a PiS wraca do przypominania o podniesieniu wieku emerytalnego przez PO. I przy okazji zmienia 500+ na 800+. Nie istnieje żadna autentycznie nowa siła polityczna. Starcie toczą Donald Tusk i Jarosław Kaczyński, niezmiennie od 2005 r. Nie pojawiła się nowa partia buntu. Obecne jest jednak poczucie, że te wybory i ta kampania są inne niż wszystkie poprzednie. Dawniejsze oceny dziennikarzy przestały się zgadzać z rzeczywistością. To pomieszanie nowego ze starym tworzy przedziwną, a na pewno wybuchową mieszankę.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

RP.PL i The New York Times

Kup roczną subskrypcję RP.PL i ciesz się dostępem do The New York Times!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL — rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Cywilizacja
Krzysztof M. Maj: Kto się buntuje na Uniwersytecie
Cywilizacja
Viktor Orbán chce wrócić do czasów Miklósa Horthyego – Węgry śnią o potędze
Cywilizacja
UE rezygnuje z obostrzeń klimatycznych. Europa jest na nie za biedna
Cywilizacja
Młodzi nie oglądają kablówki, ale telewizja wciąż trzyma się mocno
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Cywilizacja
W kampanii wyborczej strach jest po obu stronach – zarówno w PiS, jak i w KO
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama