Finanse muszą być elastyczne

Prawie 75 proc. wydatków zaplanowanych przez rząd na ten rok w budżecie państwa to wydatki sztywne

Publikacja: 29.01.2010 01:19

Andrzej Rzońca, Forum Obywatelskiego Rozwoju, członek RPP

Andrzej Rzońca, Forum Obywatelskiego Rozwoju, członek RPP

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Z kwoty 301,2 mld zł wydatków zapisanych w tegorocznym

budżecie aż 225,8 mld zł musi trafić na wyznaczony cel, bo ich przeznaczenie określają obowiązujące w Polsce ustawy.

Zdaniem profesora Stanisława Gomułki, głównego ekonomisty BCC, to stanowczo za dużo. – Należałoby zmniejszyć ich odsetek do co najmniej 50 proc. – uważa ekonomista. Wówczas łatwiej będzie zarządzać finansami publicznymi, staną się one bardziej przejrzyste i łatwiej będzie wygospodarować środki na innowacyjne inwestycje.

Wzrost wydatków sztywnych budżetu państwa następował przez ostatnie 12 lat. Jeszcze w 1998 roku ich udział w wydatkach ogółem stanowił 46 proc. W 2003 roku było ich już 67 proc., a po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku w wyniku presji na wzrost wydatków budżetowych z tytułu finansowania składki do budżetu unijnego, współfinansowania projektów strukturalnych oraz obiecanych dopłat dla rolnictwa z budżetu państwa, odsetek wydatków sztywnych zwiększył się do ponad 70 proc.

Ekonomiści podkreślają, że przy obecnym poziomie i strukturze wydatków budżetowych nie jest możliwe zabezpieczenie w dostatecznym stopniu wydatków prorozwojowych. Dlatego też niezbędna jest reforma wydatków publicznych umożliwiająca finansowanie w taki sposób, aby nie wzrastał deficyt i możliwe było wypełnienie warunków traktatu z Maastricht, zwłaszcza obniżenie deficytu finansów publicznych poniżej 3 proc. PKB.

– Należy pilnie zmienić strukturę wydatków budżetu państwa – uważa Rafał Antczak, partner Deloitte. – Niezbędna jest zmiana priorytetów, aby wydatki socjalne nie dominowały nad wydatkami na inwestycje, edukację i zdrowie.

Jego zdaniem należy przede wszystkim zmienić indeksację rent i emerytur oraz zasad podwyżek w budżetówce. – W okresie spowolnienia wynagrodzenia w sektorze prywatnym ulegały obniżaniu – wyjaśnia partner Deloitte. – W tym samym czasie w budżecie zagwarantowano pieniądze na podwyżki rent i emerytur oraz 10-proc. podwyżki dla nauczycieli. Kolejne posunięcie powinno dotyczyć zmiany obowiązujących w Polsce ustaw, tak aby pozbyć się balastu związanego z koniecznością przeznaczania miliardów złotych z publicznych środków na finansowanie nierozwojowych wydatków.

Wydatki sztywne z kasy państwa to także subwencje dla jednostek samorządu terytorialnego – na 2010 rok założono na ten cel 143,7 mld zł, obsługa długu – kolejne 34,9 mld zł, oraz finansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej i środki własne UE – 26,6 mld zł. Niestety, także pozostałe wydatki nie są zupełnie wolne od zobowiązań, toteż ekonomiści często nazywają je quasi-sztywnymi.

Zdaniem wielu ekspertów należy kontynuować proces decentralizacji finansów publicznych, który ich zdaniem w Polsce został zrealizowany w niewystarczającym stopniu, przez co rozwój samorządów został upośledzony. – Konsekwentnie przeprowadzona decentralizacja obejmująca zarówno przekazanie zadań, jak i środków na poziom lokalny, zwiększa efektywność wykorzystania publicznych pieniędzy i kontrolę nad nimi, usprawnia administrację państwową i jest drogą do zmniejszenia przynajmniej niektórych instytucjonalnych hamulców rozwoju gospodarczego w Polsce – czytamy w analizie Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych.

CASE podkreśla też, że podobny problem dotyczy KRUS – konieczne jest zróżnicowanie składki emerytalnej w systemie rolniczym wraz z likwidacją części funduszy wchodzących w skład KRUS. W tej chwili dotacja z budżetu państwa finansuje około 95 proc. wydatków Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS. Profesor Jerzy Osiatyński z PAN dodaje, że na dłuższą metę problem sztywnych wydatków rozwiąże dokończenie reformy emerytalnej i wydłużenie o dziesięć lat wieku emerytalnego. – Tylko likwidacja części przywilejów emerytalnych pozwoli pozostawić w kasie państwa 2 mld zł, jest to więc metoda na odsztywnienie wydatków i wygospodarowanie większych środków na inwestycje – dodaje.

[ramka]>„Rzeczpospolita” proponuje zmiany

? Jak najszybciej zmienić indeksację rent i emerytur oraz zasady podwyżek w budżetówce.

? Przejrzeć wszystkie finansowane przez państwo świadczenia i zbadać, czy nie przepłacamy w niektórych pozycjach, czy nie można zrobić tego taniej.

? Zmniejszyć dotacje do FUS i KRUS.

? Doprowadzić do zmiany obowiązujących w Polsce ustaw, tak aby pozbyć się balastu związanego z koniecznością przeznaczania miliardów złotych z publicznych środków na finansowanie nierozwojowych wydatków.

? Zmienić zadania samorządów, co przyczyni się do zmniejszenia subwencji płynących z budżetu centralnego do samorządowych kas.

? Kontynuować proces decentralizacji finansów publicznych.[/ramka]

[ramka]>dziewięć najpilniejszych postulatów

Zmiany, które uzdrowią finanse państwa

? zmiana w KRUS, czyli reforma ubezpieczeń społecznych

? sprawna administracja i oszczędności w finansach

? prywatyzacja

? więcej pracujących podatników, czyli przegląd transferów socjalnych

? wszyscy są równi na emeryturze (likwidacja przywilejów emerytalnych i podniesienie granicy wieku emerytalnego)

? likwidacja szarej strefy

? ułatwienia dla firm, czyli likwidacja zbędnych koncesji

? efektywna służba zdrowia

? zmiany w wydatkach sztywnych budżetu [/ramka]

[ramka][b]Andrzej Rzońca, Forum Obywatelskiego Rozwoju, członek RPP[/b]

Problem wydatków sztywnych w Polsce jest palący, ponieważ mamy ogromny deficyt finansów publicznych, którego nie uda się ograniczyć bez zmian w strukturze wydatków państwa. Należy więc czym prędzej doprowadzić do zmian. Najbardziej paląca jest rezygnacja z indeksacji i waloryzacji świadczeń socjalnych i innych wydatków. Gdyby te formuły nie wyznaczały tempa wzrostu wydatków, a tylko ich górną granicę, wówczas pole manewru w finansach publicznych byłoby dużo większe. W okresie prosperity ewentualne podwyżki mogłaby określać ustawa budżetowa, w okresie spowolnienia, narzucony z góry wzrost świadczeń powoduje wyłącznie niepotrzebne powiększanie się deficytu. To najpoważniejsza zmiana. Nie da się bowiem zmniejszyć kosztów obsługi długu publicznego, a tym bardziej ustawowo zmniejszyć liczby bezrobotnych. Jest za to pole manewru, jeśli chodzi o subwencje dla samorządów. Ich częścią są bowiem wynagrodzenia dla nauczycieli. Gdyby więc i tu udało się zmienić formułę podwyżek dla budżetówki i uzależnić je od koniunktury, dotacje dla samorządów mogłyby być niższe. [/ramka]

[ramka][b]Jarosław Janecki, główny ekonomista Societe Generale[/b]

Badania nad wydatkami publicznymi wskazują, że nadmierne zwiększanie udziału wypłat związanych ze sferą socjalną, przykładowo kosztem niższych wydatków na badania i rozwój, prowadzi w dłuższym okresie do spowolnienia tempa wzrostu gospodarczego i konieczności podwyżek podatków. Znalezienie odpowiednich proporcji pomiędzy poszczególnymi kategoriami wydatków stanowi jedno z podstawowych zadań w polityce fiskalnej.

Decyzje rządu w zakresie aktywizacji zawodowej osób starszych i bezrobotnych nieposiadających odpowiednich kwalifikacji zawodowych oraz działania doprowadzające do wydłużania efektywnego wieku emerytalnego mogą doprowadzić do obniżenia wydatków socjalnych na rzecz wydatków prorozwojowych, które są Polsce bardzo potrzebne.

Pełna eliminacja wydatków sztywnych nie jest możliwa, jednak ich ograniczenie jest konieczne z punktu widzenia efektywności funkcjonowania finansów publicznych i przyszłego, długookresowego wzrostu gospodarczego. [/ramka]

Z kwoty 301,2 mld zł wydatków zapisanych w tegorocznym

budżecie aż 225,8 mld zł musi trafić na wyznaczony cel, bo ich przeznaczenie określają obowiązujące w Polsce ustawy.

Pozostało 97% artykułu
Budżet i podatki
Rok rządu: Andrzej Domański z oceną niejednoznaczną
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Budżet i podatki
Viktor Orbán grozi Komisji Europejskiej. Uwolnienie KPO, albo blokada budżetu UE
Budżet i podatki
Machina wojenna Putina pożera budżet Rosji
Budżet i podatki
Policjanci szykują wielki protest. „Żarty się skończyły”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Budżet i podatki
Policjanci ogłosili protest. Przyczyną zbyt niska podwyżka w budżecie