– Choć od wielu lat apelujemy o przewidywalną politykę akcyzową, od stycznia 2020 r. w życie weszła nieoczekiwana i niekonsultowana z branżą 10-proc. podwyżka akcyzy zamiast zapowiadanej przez rząd 3-proc. – zauważa Adrian Jabłoński, dyrektor ds. korporacyjnych i komunikacji w JTI Polska. – Dodatkowo teraz niemal cały łańcuch dostaw wyrobów tytoniowych mierzy się z technicznymi problemami funkcjonowania systemu identyfikowalności wyrobów tytoniowych, które zakłócają i opóźniają płynność dostaw papierosów do punktów detalicznych. Problemy te wynikają z konieczności wdrożenia nowej specyfikacji technicznej systemu. Firmy miały czas na dostosowanie się do niej do 1 kwietnia, ale ze względu na pandemię wielu przedsiębiorców w pierwszej kolejności musiało ratować swoje firmy przed bankructwem, a konieczność dostosowania systemów informatycznych zeszła na dalszy plan – dodaje.
...alkoholi
Ze spadkami sprzedaży mierzą się też producenci alkoholi. – Nasza branża cierpi z powodu ograniczeń funkcjonowania gastronomii, restauracji, barów, pubów i hoteli. To 15–20 proc. naszego rynku zbytu – mówi Ryszard Woronowicz, menedżer ds. PR w Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Jego zdaniem zakaz uderza szczególnie mocno w małych producentów m.in. nalewek, którzy mają problemy z ich dystrybucją, są to bowiem produkty w dużej części sprzedawane w klubach i restauracjach. Z tego samego powodu spadki dotykają sprzedaży droższych alkoholi.
Związek nie ma jeszcze danych o poziomie sprzedaży detalicznej w ostatnich miesiącach. – Z Ministerstwa Finansów dostaliśmy informację o wzroście wpływów z akcyzy nakładanej na nasze wyroby, sądzimy jednak, że jest to efekt podwyżki tego podatku wprowadzonej z początkiem roku – mówi Ryszard Woronowicz.
Także Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego nie ma na razie świeżych danych o sprzedaży piwa. W pierwszych tygodniach trwania epidemii, czyli w marcu, sygnalizował spadek sprzedaży o ok. 4,5–5 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. – Także w kwietniu konsumpcję piwa ograniczały izolacja społeczna, brak wydarzeń masowych, ograniczenia w przemieszczaniu się, limity dotyczące liczby klientów w sklepach czy wreszcie pozostawanie przez cały miesiąc zamkniętych lokali gastronomicznych – mówi Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku.
...i paliw
O spadkach informuje też koncern PKN Orlen. W drugiej połowie marca sprzedaż paliw spadła mu o około 30 proc. – Ten spadek utrzymał się również w kwietniu, jednak teraz z tygodnia na tydzień sytuacja się poprawia – mówiła w czasie prezentacji wyników firmy za pierwszy kwartał tego roku Patrycja Klarecka, członek zarządu Orlenu ds. sprzedaży detalicznej.