Reklama

Żegluga dla pracowników

Zdaniem ministra skarbu Aleksandra Grada, Polska Żegluga Morska powinna zostać spółką pracowniczą

Publikacja: 26.01.2011 15:40

Żegluga dla pracowników

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

- To byłoby najlepsze rozwiązanie – ocenił minister Grad podczas rozmowy z dziennikarzami. – Najpierw trzeba jednak uporządkować status prawny tego przedsiębiorstwa, czyli je skomercjalizować – dodał.

PŻM, największe przedsiębiorstwo państwowe w Polsce i jedno z pięciu, dla których organem założycielskim jest minister skarbu, nie zgadza się na komercjalizację. Minister skarbu nie ma nad nim realnej władzy. Wynika to z obowiązującej ustawy o przedsiębiorstwach państwowych, zgodnie z którą w takich firmach rządzą dyrektorzy wyłaniani przez radę pracowniczą. Nowa ustawa o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa ma to zmienić. Wprowadza nakaz komercjalizacji wszystkich przedsiębiorstw państwowych do końca 2012 r. albo ich likwidacji. PŻM komercjalizacji od lat się opiera, argumentując, że doprowadzi ona do wyprzedaży firmy. W trakcie prac nad ustawą w Sejmie poseł PSL Eugeniusz Kłopotek zaproponował, by w zamian za zgodę na zmianę formy prawnej wpisać tego największego polskiego armatora na listę spółek kluczowych.

– Takie rozwiązanie nam nie odpowiada, bo oznacza narzucenie władz z nadania politycznego – mówi „Rz” Paweł Kowalski, szef międzyzakładowej komisji „Solidarności” w PŻM.

Rada pracownicza argumentuje, że zmiana formy prawnej może spowodować wypowiedzenie umów przez międzynarodowe instytucje finansowe, które – jak twierdzi – w 60 proc. finansują jej wieloletni program inwestycyjny na korzystnych warunkach. Resort skarbu poprosił PŻM o wyjaśnienie na piśmie kilku kwestii. Przedsiębiorstwo ma przedstawić m.in. strukturę przychodów, strukturę własnościową grupy kapitałowej i spółek córek, sposób wykonywania w nich uprawnień właścicielskich. Skarb Państwa zainteresowało zwłaszcza 15 spółek zależnych, których wyniki nie trafiły do skonsolidowanego sprawozdania grupy za 2008 r. Część spółek zarejestrowanych jest za granicą, m.in. w Luksemburgu.

PŻM ma się podzielić informacją, jak przebiega zaplanowany do 2015 r. plan inwestycyjny o wartości ponad 1 mld dol., w ramach którego firma miała zamówić 39 nowych statków.

Reklama
Reklama

W obronę statusu PŻM zaangażowali się m.in. radni Szczecina.

- To byłoby najlepsze rozwiązanie – ocenił minister Grad podczas rozmowy z dziennikarzami. – Najpierw trzeba jednak uporządkować status prawny tego przedsiębiorstwa, czyli je skomercjalizować – dodał.

PŻM, największe przedsiębiorstwo państwowe w Polsce i jedno z pięciu, dla których organem założycielskim jest minister skarbu, nie zgadza się na komercjalizację. Minister skarbu nie ma nad nim realnej władzy. Wynika to z obowiązującej ustawy o przedsiębiorstwach państwowych, zgodnie z którą w takich firmach rządzą dyrektorzy wyłaniani przez radę pracowniczą. Nowa ustawa o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa ma to zmienić. Wprowadza nakaz komercjalizacji wszystkich przedsiębiorstw państwowych do końca 2012 r. albo ich likwidacji. PŻM komercjalizacji od lat się opiera, argumentując, że doprowadzi ona do wyprzedaży firmy. W trakcie prac nad ustawą w Sejmie poseł PSL Eugeniusz Kłopotek zaproponował, by w zamian za zgodę na zmianę formy prawnej wpisać tego największego polskiego armatora na listę spółek kluczowych.

Reklama
Budżet i podatki
Indie obniżają podatki na setki produktów. Konsumpcja ma wystrzelić
Budżet i podatki
Sławomir Dudek, IFP: Projekt budżetu na 2026 r. ryzykowny. „Taniec na linie”
Budżet i podatki
Janusz Jankowiak: Finansom państwa i budżetowi szkodzi populizm fiskalny
Budżet i podatki
Więcej podatków, większy dług. Co naprawdę kryje budżet na 2026 r.?
Budżet i podatki
Piotr Soroczyński, KIG: RPP może zareagować nerwowo na projekt budżetu na 2026 r.
Reklama
Reklama