Reklama
Rozwiń
Reklama

General Motors zostaje w Korei

Zawarta 10 maja umowa władz Korei z General Motors o zasileniu finansowym jego filii zapewni pozostanie koncernu przez co najmniej 10 lat z korzyścią dla obu stron, choć nie będzie mógł sprzedać akcji i aktywów

Publikacja: 10.05.2018 13:45

General Motors zostaje w Korei

Foto: Bloomberg

Koncern i rząd w Seulu doszły w kwietniu do wstępnego porozumienia o zasileniu filii sumą 4,35 mld dolarów, wcześniej GM zapowiedział zamkniecie jednego z 4 zakładów w Gunsan, zmniejszenie zatrudnienia o prawie 3 tys. ludzi i zawarł ze związkiem zawodowym umowę o zamrożeniu zarobków i zmniejszeniu dodatków.

Teraz ustalono, że General Motors zasili filię sumą 6,4 mld euro, a państwowy Korea Development Bank dołożyć 750 mln — poinformował dziennikarzy minister finansów Kim Dong-yeon. Koncern zainwestuje w zakłady 2 mld dolarów w ciągu 10 lat, przeznaczy 1,6 mld na restrukturyzację i koszty operacyjne, a udzielona pożyczką 2,8 mld dolarów zostanie zamieniona na akcje preferencyjne, pozwalając filii oszczędzić rocznych kosztów jej obsługi na poziomie 150 mld wonów (110 mln dolarów). Amerykanie zobowiązali się ponadto przyznać fabrykom w Korei produkcję 2 nowych modeli.

GM zgodził się też utworzyć w Korei nową regionalna centralę do zarządzania strategią w Azji-Pacifiku, poza Chinami. Wcześniej zmniejszył swej przedstawicielstwo w Singapurze.

- Stworzyliśmy podstawy do kontynuowania przez GM działalności przez ponad 10 lat w sytuacji wygranych dla koreańskiej gospodarki i koncernu. Dodał, że kluczowym warunkiem umowy jest odzyskanie przez KDB, posiadacza 17 proc. udziałów, prawa weta wobec sprzedaży aktywów. GM nie będzie wolno sprzedawać akcji filii przez najbliższe 5 lat, a przez następne musi posiadać minimum 35 proc. udziałów (obecnie ma 77 proc.)

— Zapewnimy, że GM będzie przyczyniać się do gospodarki kraju prowadząc długofalowo normalną działalność — dodał Kim. — Mamy nadzieję, że GM Korea zrealizuje uczciwie ten pakiet pomocowy, więc może to być success story. Gdyby GM Korea nie udało się, to byłoby zagrożone 1250 tys. miejsc pracy, a 3 tys. dostawców wpadłoby w kłopoty — powiedział minister

Reklama
Reklama

Ostateczne porozumienie zawarto, ale obserwatorzy tego sektora są sceptyczni, czy będzie oznaczać koniec restrukturyzacji filii, bo sprzedaż marki Opel w Europie wpłynie na poziom produkcji. — Spodziewam się zwykłej restrukturyzacji koreańskiej filii — stwierdził Lee Hang-koo z Koreańskiego Instytutu Ekonomii Przemysłu i Handlu.

Flilia powstała na ruinach Daewoo, która zbankrutowała w 2000 r., ale jej produkcja zmalała z 940 tys. samochodów w 2007 r. do 520 tys. w 2017, a filia poniosła w ubiegłym roku stratę 139 mln dolarów.

Biznes
Amerykanie już nie kupią najnowszych chińskich dronów. „Niedopuszczalne ryzyko”
Biznes
Droższa Wigilia, chińskie cła i przeludnione mieszkania w Polsce
Biznes
Spotykamy naukę z biznesem
Biznes
Europa, czyli spokojna przystań
Biznes
Co zadecyduje o losach świata w 2026 roku
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama