Grudziądz stawia na hybrydy

Volvo podpisało umowę z Grudziądzem na dostawę hybryd plug-in i instalację w mieście stacji ładowania autobusów. To już drugie w tym roku - po Inowrocławiu - zamówienie na takie pojazdy w Polsce.

Aktualizacja: 27.07.2018 10:10 Publikacja: 27.07.2018 10:04

Volvo 7900 Electric Hybrid na ulicach Värnamo

Volvo 7900 Electric Hybrid na ulicach Värnamo

Foto: materiały prasowe

Na ulice Grudziądza trafi siedem ekobusów Volvo 7900 Electric Hybrid, które wyposażone będą m.in. w klimatyzację, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu, monitoring wizyjny, porty USB do ładowania smartfonów, bezprzewodowy internet WiFi, czy system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania. W ramach rozstrzygniętego pod koniec czerwca przetargu uruchomione zostaną też dwie stacje szybkiego ładowania na trasie autobusów oraz siedem urządzeń do wolnego ładowania w zajezdni.

Czytaj także: Rząd otwiera worek z pieniędzmi na ekobusy dla mias

Ładowanie w trzy minuty

Hybrydy plug-in to jeden z trzech rodzajów zelektryfikowanych autobusów miejskich, które Volvo dostarcza do Polskich miast. Tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich porusza się autobus), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. nocą w zajezdni.

Elektryczne hybrydy zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do nawet 90 proc. Dla porównania, tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40 proc. mniej paliwa i emitują 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych. Co więcej, jak tłumaczy nam Marek Gawroński, wiceprezes ds. relacji publicznych w Volvo Polska, w przypadku hybryd plug-in istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy.

Autobus w centrum handlowym

– System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast – wylicza Gawroński.

Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące. Jak twierdzi Małgorzata Durda, dyrektor ds. sprzedaży autobusów w Volvo Polska, pozwala to na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. – Możliwe jest tworzenie stref zero-emisyjnych, wolnych od spalin. Autobus taki może mieć np. przystanek wewnątrz galerii handlowej, gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bezemisyjnie – dodaje.

Grudziądz wcześniej miał możliwość testowania tego typu pojazdów. Teraz wprowadzi je do taboru. Prezydent miasta Robert Malinowski, liczy, że to nie ostatnia tego typu inwestycja. – Dzięki realizacji projektu współfinansowanego ze środków unijnych zyskamy nie tylko nowoczesne pojazdy, stacje ładowania, ale planujemy również przebudowę trzech ulic – wyjaśnia Malinowski.

Robota polskich inżynierów

Autobusy trafią do Grudziądza w ciągu dziewięciu miesięcy od daty złożenia zamówienia - bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo. Pojazdy te projektowane są w całości przez polskich inżynierów i produkowane seryjnie od 2010 r.

W Polsce hybrydy Volvo jeżdżą już we Wrocławiu, Sosnowcu (tu jest największa flota 35 takich autobusów), Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie. Ostatnio firma wygrała przetargi na dostawę do Krakowa, Jeleniej Góry, Białegostoku i Krosna. Tego typu pojazdy Volvo dostarcza również do miast w Danii, Wlk. Brytanii, Holandii, Norwegii czy Singapuru. Na całym świecie Volvo sprzedało do tej pory ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.

Na ulice Grudziądza trafi siedem ekobusów Volvo 7900 Electric Hybrid, które wyposażone będą m.in. w klimatyzację, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu, monitoring wizyjny, porty USB do ładowania smartfonów, bezprzewodowy internet WiFi, czy system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania. W ramach rozstrzygniętego pod koniec czerwca przetargu uruchomione zostaną też dwie stacje szybkiego ładowania na trasie autobusów oraz siedem urządzeń do wolnego ładowania w zajezdni.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rosja kupiła już zachodnie części do samolotów bojowych za pół miliarda dolarów
Biznes
Legendarny szwajcarski nóż ma się zmienić. „Słuchamy naszych konsumentów”
Biznes
Węgrzy chcą przejąć litewskie nawozy. W tle oligarchowie, Gazprom i Orban
Materiał partnera
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Kiedy rząd przedstawi strategię wobec AI i metawersum? Rosną naciski firm