Polski biznes do Ameryki Północnej pojedzie z dotacją UE

Polska Agencja Inwestycji i Handlu wyłoniła firmy, które otrzymają pierwsze granty z programu Polskie Mosty Technologiczne. Pieniądze te mają umożliwić zawojowanie rynków: amerykańskiego, kanadyjskiego i meksykańskiego.

Aktualizacja: 21.12.2018 11:32 Publikacja: 21.12.2018 10:40

Polski biznes do Ameryki Północnej pojedzie z dotacją UE

Foto: Bloomberg

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jako operator przedsięwzięcia Polskie Mosty Technologiczne (PMT) będącego częścią Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój rozstrzygnęła pierwszy konkurs w tym schemacie unijnego wsparcia. W efekcie pomoc finansowo-doradczą w ekspansji na rynki Ameryki Północnej (USA, Kanada, Meksyk) otrzyma 31 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) z branż takich jak: meblowa, farmaceutyczna, medyczna, IT czy kosmetyczna. Stawką w programie PMT jest grant o maksymalnej wartości 200 tys. zł w formule pomocy de minimis oraz opracowanie i weryfikacja strategii ekspansji zagranicznej.

Dotychczas Polska Agencja Inwestycji i Handlu przeprowadziła dwa nabory w ramach PMT. Pierwszy właśnie na rynki: USA, Kanady i Meksyku oraz drugi na rynki: Chin, Japonii i Wietnamu. Zaś aktualnie, do 4 stycznia 2019 r., trwa nabór dotyczący Kenii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Łączna wartość pomocy z PAIH na rozwinięcie skrzydeł na obszarze USMCA (United States–Mexico–Canada Agreement zwany wcześniej NAFTA - Północnoamerykański Układ o Wolnym Handlu między USA, Meksykiem i Kanadą, a ostatnio zmieniony i oznaczony właśnie nowym skrótem USMCA) może sięgnąć 6,2 mln zł. Pieniądze te mają przyczynić się do dalszego rozwoju współpracy gospodarczej naszego kraju z kontynentem północnoamerykańskim. Obecnie Ameryka Północna to trzeci najważniejszy kierunek polskiego eksportu, którego wartość w 2017 r. wyniosła 8,1 mld dolarów. Polskie produkty w ostatnim czasie znajdują coraz więcej odbiorców na tamtym kontynencie, co potwierdza prawie dwudziestoprocentowa roczna dynamika wzrostu w 2017 i 2018 r./r. Nieznacznie wolniej od eksportu rósł import z tego regionu (wartość 7,9 mld dolarów, dynamika 19 proc. r./r.). Z kolei po dziesięciu miesiącach 2018 r. wielkość obrotów w wymianie handlowej Polski z krajami Ameryki Płn. wyniosła 15,4 mld dolarów (eksport: 7,9 mld dolarów, import: 7,4 mld dolarów).

Magiczny dywan z dotacją

Jednym z grantobiorców jest Funtronic, producent interaktywnej podłogi Magiczny Dywan. Maciej Mazurkiewicz Jr, export manager tego start-upu przyznaje, że prowadzi on już sprzedaż na 39 rynkach. Firma, mimo że korzysta już m.in. z usług PAIH i jej zagranicznych biur handlowych to nadal potrzebuje wsparcia doradczo-instytucjonalnego. Mazurkiewicz wskazuje, że to właśnie za sprawą PAIH jego firma znalazła się na amerykańskiej konferencji SelectUSA i zdecydowała o ekspansji na tamtejszy rynek. – Najpierw założymy tam punkt serwisowy, następnie przekształcimy go w linię produkcyjną i wreszcie uruchomimy biuro analogiczne do tego w Warszawie. Projekt wyceniamy na 750 tys. zł w pierwszym roku, stąd zgłoszenie do programu Polskie Mosty Technologiczne. Dlaczego firma wybrała właśnie USA? Szef eksportu Funtronic wskazuje, że Stany Zjednoczone są potężnym rynkiem zbytu na nowe technologie, zwłaszcza w obszarach, w których działa firma. Ogólnie Stany Zjednoczone są szczególnie istotnym partnerem handlowym Polski wśród krajów Ameryki Północnej, z uwagi na wielkość rynku i znaczenie gospodarki (obroty z USA stanowią ok. 80 proc. obrotów Polski z Ameryką Północną). Znaczenie Stanów Zjednoczonych w handlu zagranicznym Polski zwiększa sięz roku na rok. W 2017 r. na liście rynków eksportowych USA plasowały się na 10. pozycji, z udziałem 2,7 proc.

– Nasza innowacja rewolucjonizuje jakość rehabilitacji. Oznacza to, że realnie odmieniamy jakość życia osób cierpiących np. na porażenie mózgowe. W USA spotyka się to z wielkim entuzjazmem. Poza tym, logistycznie i prawnie otwiera nam to drogę do sąsiednich rynków, jak Kanada czy Ameryka Południowa - tłumaczy Mazurkiewicz.

Z pomocy w ramach PMT skorzysta także CSHARK, firma świadcząca usługi w zakresie rozwoju oprogramowania, doradztwa IT i outsourcing. Kamil Kwećka, współzałożyciel i członek zarządu, przyznaje, że firma chętnie skorzysta ze wsparcia w zakresie praktycznych aspektów ekspansji oraz pomocy w zbudowaniu relacji biznesowych na rynku kanadyjskim. CSHARK ze względu na znaczący potencjał rynku, spośród trzech kierunków, wybrał właśnie Kanadę. - Jako jedno z najbardziej uprzemysłowionych państw świata, Kanada daje duże możliwości sprzedaży produktów i usług w obszarze Przemysłu 4.0. Może być także dobrym punktem startowym do wejścia na rynek USA – wyjaśnia Kwećka. Kanada jest drugim pod względem wielkości obrotów handlowych partnerem Polski w Ameryce Północnej z wielkością obrotów ok. 2 mld dolarów w 2017 r. (eksport: 1,3 mld dolarów, import: 677 mln dolarów). Po dziesięciu miesiącach br. eksport to 1,2 mld, a import 400 mln dolarów.

CSHARK w Kraju Klonowego Liścia planuje założyć przedstawicielstwo handlowe, które przekształci w spółkę-córkę. Rozważa też współpracę z partnerem zagranicznym w formule joint venture. - Będziemy tam świadczyć usługi związane z rozwojem oprogramowania w obszarze Przemysłu 4.0, a także usługi związane ze sztuczną inteligencją (AI), virtual reality (VR), augmented reality (AR), mixed reality (MR), a także usługi doradcze. Zaoferujemy również jeden z naszych produktów - platformę IoT do predictive maintenance – wylicza Kwećka.

W projekcie PMT weźmie także udział producent i dystrybutor preparatów opartych na substancjach pochodzenia naturalnego - Cintamani Poland. Spółka planuje sprzedaż produktów opartych na opatentowanej produkcji ekstraktu z grejpfruta. Jednym z rynków zbytu ma być Meksyk, a w dalszej perspektywie Ameryka Łacińska. Meksyk to trzeci partner handlowy Polski w Ameryce Północnej (także trzeci największy w Ameryce Łacińskiej, po Brazylii i Argentynie). W 2017 r. obroty handlowe między Polską i Meksykiem osiągnęły wartość 1,35 mld dolarów.

- Jesteśmy już na kilkunastu rynkach europejskich. Ekspansja do krajów na półkuli zachodniej jest pierwszą próbą wyjścia poza Stary Kontynent. Mamy nadzieję, że przewagą konkurencyjną będzie właśnie nasza innowacyjna technologia – podkreśla Wojciech Koć, prezes Cintamani Poland. Koć wyjaśnia, że do tej pory firma korzystała z programów, w których poziom dofinansowania oscyluje w granicach 70 proc. – Natomiast projekt Polskie Mosty Technologiczne jest finansowany w 100 proc., co dla przedsiębiorstw z sektora MŚP jest atrakcyjną możliwością – zaznacza.

Wśród grantobiorców znajdują się też meblarze, wykorzystujący ekologiczne technologie, producenci naturalnych maseczek z metalami szlachetnymi czy autorzy przenośnego KTG. Przedsiębiorcy ze wszystkich 31 firm, którym PAIH przyznała dotacje wzięli już udział w trzydniowych warsztatach z ekspertami programu i kierownikami zagranicznych biur handlowych PAIH. Ich efektem jest zarys strategii ekspansji, który doszlifują w asyście doświadczonych specjalistów.

Coraz więcej placówek

Sukcesywnemu wzmocnieniu ulega też polska obecność instytucjonalna na kontynencie północnoamerykańskim. Szczególnie wzmacniana jest liczba polskich placówek promocji gospodarczej w USA. PAIH posiada tam największą sieć sześciu zagranicznych biur handlowych (San Francisco, Waszyngton, Los Angeles, Nowy Jork, Chicago, Houston). Ich działalność jest wspierana poprzez nowopowstałą w br. w Waszyngtonie Polską Izbę Handlową (POLCHAM). Jej członkami-założycielami są polskie firmy działające na rynku amerykańskim (zarówno duże spółki jak również MŚP). Ponadto działają już biura PAIH w Kanadzie (Toronto) i Meksyku (stołeczne miasto Meksyk).

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jako operator przedsięwzięcia Polskie Mosty Technologiczne (PMT) będącego częścią Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój rozstrzygnęła pierwszy konkurs w tym schemacie unijnego wsparcia. W efekcie pomoc finansowo-doradczą w ekspansji na rynki Ameryki Północnej (USA, Kanada, Meksyk) otrzyma 31 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) z branż takich jak: meblowa, farmaceutyczna, medyczna, IT czy kosmetyczna. Stawką w programie PMT jest grant o maksymalnej wartości 200 tys. zł w formule pomocy de minimis oraz opracowanie i weryfikacja strategii ekspansji zagranicznej.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Tajemniczy proces miliarderki. W partii komunistycznej trwa walka
Biznes
Made in Poland z coraz większymi problemami
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej