Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jako operator przedsięwzięcia Polskie Mosty Technologiczne (PMT) będącego częścią Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój rozstrzygnęła pierwszy konkurs w tym schemacie unijnego wsparcia. W efekcie pomoc finansowo-doradczą w ekspansji na rynki Ameryki Północnej (USA, Kanada, Meksyk) otrzyma 31 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) z branż takich jak: meblowa, farmaceutyczna, medyczna, IT czy kosmetyczna. Stawką w programie PMT jest grant o maksymalnej wartości 200 tys. zł w formule pomocy de minimis oraz opracowanie i weryfikacja strategii ekspansji zagranicznej.
Dotychczas Polska Agencja Inwestycji i Handlu przeprowadziła dwa nabory w ramach PMT. Pierwszy właśnie na rynki: USA, Kanady i Meksyku oraz drugi na rynki: Chin, Japonii i Wietnamu. Zaś aktualnie, do 4 stycznia 2019 r., trwa nabór dotyczący Kenii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Łączna wartość pomocy z PAIH na rozwinięcie skrzydeł na obszarze USMCA (United States–Mexico–Canada Agreement zwany wcześniej NAFTA - Północnoamerykański Układ o Wolnym Handlu między USA, Meksykiem i Kanadą, a ostatnio zmieniony i oznaczony właśnie nowym skrótem USMCA) może sięgnąć 6,2 mln zł. Pieniądze te mają przyczynić się do dalszego rozwoju współpracy gospodarczej naszego kraju z kontynentem północnoamerykańskim. Obecnie Ameryka Północna to trzeci najważniejszy kierunek polskiego eksportu, którego wartość w 2017 r. wyniosła 8,1 mld dolarów. Polskie produkty w ostatnim czasie znajdują coraz więcej odbiorców na tamtym kontynencie, co potwierdza prawie dwudziestoprocentowa roczna dynamika wzrostu w 2017 i 2018 r./r. Nieznacznie wolniej od eksportu rósł import z tego regionu (wartość 7,9 mld dolarów, dynamika 19 proc. r./r.). Z kolei po dziesięciu miesiącach 2018 r. wielkość obrotów w wymianie handlowej Polski z krajami Ameryki Płn. wyniosła 15,4 mld dolarów (eksport: 7,9 mld dolarów, import: 7,4 mld dolarów).
Magiczny dywan z dotacją
Jednym z grantobiorców jest Funtronic, producent interaktywnej podłogi Magiczny Dywan. Maciej Mazurkiewicz Jr, export manager tego start-upu przyznaje, że prowadzi on już sprzedaż na 39 rynkach. Firma, mimo że korzysta już m.in. z usług PAIH i jej zagranicznych biur handlowych to nadal potrzebuje wsparcia doradczo-instytucjonalnego. Mazurkiewicz wskazuje, że to właśnie za sprawą PAIH jego firma znalazła się na amerykańskiej konferencji SelectUSA i zdecydowała o ekspansji na tamtejszy rynek. – Najpierw założymy tam punkt serwisowy, następnie przekształcimy go w linię produkcyjną i wreszcie uruchomimy biuro analogiczne do tego w Warszawie. Projekt wyceniamy na 750 tys. zł w pierwszym roku, stąd zgłoszenie do programu Polskie Mosty Technologiczne. Dlaczego firma wybrała właśnie USA? Szef eksportu Funtronic wskazuje, że Stany Zjednoczone są potężnym rynkiem zbytu na nowe technologie, zwłaszcza w obszarach, w których działa firma. Ogólnie Stany Zjednoczone są szczególnie istotnym partnerem handlowym Polski wśród krajów Ameryki Północnej, z uwagi na wielkość rynku i znaczenie gospodarki (obroty z USA stanowią ok. 80 proc. obrotów Polski z Ameryką Północną). Znaczenie Stanów Zjednoczonych w handlu zagranicznym Polski zwiększa sięz roku na rok. W 2017 r. na liście rynków eksportowych USA plasowały się na 10. pozycji, z udziałem 2,7 proc.
– Nasza innowacja rewolucjonizuje jakość rehabilitacji. Oznacza to, że realnie odmieniamy jakość życia osób cierpiących np. na porażenie mózgowe. W USA spotyka się to z wielkim entuzjazmem. Poza tym, logistycznie i prawnie otwiera nam to drogę do sąsiednich rynków, jak Kanada czy Ameryka Południowa - tłumaczy Mazurkiewicz.