Reklama

Lepszy kwartał Toyoty, ale nadal słabo w Stanach

Toyota poprawiła w III kwartale (do 31 grudnia) zysk operacyjny o 0,4 proc. dzięki większej sprzedaży w Azji, głównie w Chinach, co zniwelowało spadek w Ameryce Płn.

Publikacja: 07.02.2019 06:35

Lepszy kwartał Toyoty, ale nadal słabo w Stanach

Foto: Bloomberg

Największy japoński producent osiągnął w ostatnich 3 miesiącach 2018 r. zysk operacyjny 676,1 mld jenów (5,4 mld euro), nieco mniej od przewidywanych przez analityków 680,84 mld i podtrzymał bez zmiany jego roczną prognozę na poziomie 2,4 bln jenów.

Toyota sprzedała w Azji 464 tys. samochodów, o 15 proc. więcej, bo w Chinach dużą popularnością cieszyły się nadal tanie i miłe dla oka limuzyny Corolla i Levin. Również luksusowe auta marki Lexus pomogły ograniczyć wolniejszy wzrost sprzedaży na tamtym rynku. Na świecie sprzedaż wzrosła o 2,8 proc. do 2,7 mln sztuk, a Azja zmniejszyła skutki spadku sprzedaży w Ameryce Płn. o 7,5 proc. do 680 tys. sztuk.

- Gdy jeden region wypada gorzej, inne mogą to zrekompensować. Podobnie jest z modelami. To ciągła praca, ale dywersyfikujemy nasze rynki i modele, więc zaczynamy powoli dostrzegać, że to działa — powiedział na briefingu prasowym wiceprezydent Shigeki Tomoyama.

Toyota mocno odczuła spadek sprzedaży w Stanach limuzyn Corolla i Camry, a także skutki dużych opustów cen, aby zwiększać sprzedaż w ostatnich 2 latach przy zastoju popytu. Z kolei w Chinach Corolla, Levin i Camry były najbardziej kupowanymi samochodami w 2018 r., wyprzedzając crossovera SUV RAV4, bo kupujący ograniczali wydatki w warunkach zwolnienia tempa gospodarki na skutek wojny handlowej ze Stanami — pisze Reuter.

Toyota zwiększyła w Chinach w 2018 r. sprzedaż o 14 proc. do 1,47 mln pojazdów, w tym roku chce dojść do 1,6 mln, choć wszyscy liczą się z tym, że będzie to ciężki rok. Firmy japońskie Toyota, Honda, Nissan i Mazda skorzystają jednak na ociepleniu stosunków Pekinu z Tokio, podczas gdy inni, np. Ford odczują skutki wojny handlowej.

Reklama
Reklama

Toyota obniżyła prognozę rocznego zysku netto o 19 proc. do 1,87 bln jenów. Nie podała, z jakiego powodu straciła, ale jest dużym udziałowcem w Subaru, którego akcje staniały w 2018 r. o ponad 30 proc., a drugiego, Aebono Brake Industry o 40 proc.

Niszowym firmom, np. Mazdzie nie udało się uniknąć skutków spowolnienia w Chinach. Jej sprzedaż w tym kraju zmalała w III kwartale o 36 proc. do 62 tys. sztuk, bo limuzyna Axela była trochę droższa od podobnych aut wielu konkurentów. Na świecie sprzedaż Mazdy zmalała o 7 proc., a kwartalny zysk operacyjny o 6 proc. do 28,7 mld jenów. Był jednak lepszy od spodziewanych 17 mld, więc firma spodziewa się w całym roku 80 mld jenów (728,9 mln dolarów), a nie jak dotąd 70 mld.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama