Reklama
Rozwiń
Reklama

Niektóre firmy skorzystają na przyspieszającej inflacji

Inflacja wspomoże przychody spółek, ale dla zysków kluczowe będzie to, czy uda się w odpowiednim stopniu podnieść ceny produktów.

Publikacja: 16.03.2021 21:00

Niektóre firmy skorzystają na przyspieszającej inflacji

Foto: Adobe Stock

Inflacja przyspiesza i analitycy Narodowego Banku Polski podnieśli niedawno jej prognozy. Według najnowszych inflacja w tym roku wyniesie średnio 3,2 proc., po 3,4 proc. w 2020 r., a w kolejnych dwóch latach odpowiednio 2,8 i 3,2 proc.

Jak w takiej sytuacji mogą radzić sobie firmy? Zazwyczaj gdy inflacja rośnie, zwiększają się popyt i produkcja, czyli poprawia się koniunktura. To oznacza, że przychody spółek rosną realnie, dodatkowo – w związku z inflacją – także nominalnie. To ogólnie dobre warunki dla wzrostu cen akcji, lecz każdą spółkę trzeba rozpatrywać indywidualnie w zależności od tego, czy szybciej rosną jej koszty czy przychody.

– Ważna jest relacja przychodów do kosztów. W przypadku tych pierwszych kluczową kwestią jest elastyczność popytu, bo decyduje o zdolności do przełożenia cen na klienta końcowego. Może być jednak tak, że dojdzie do dużego wzrostu cen czynników produkcji, co zwiększy koszty i uderzy w przychody. Dlatego na inflacji zyskają głównie spółki, które są w stanie kontrolować wydatki lub mają zdolność przełożenia ich wzrostu na klientów – mówi Kamil Hajdamowicz, zarządzający w Vienna Life.

– Historycznie największą korelację z rosnącą inflacją wykazywały sektory cykliczne i tzw. spółek value. Należą do nich branże surowcowa, energetyczna, finansowa i przemysłowa – mówi Michał Krajczewski, kierownik zespołu doradztwa inwestycyjnego w BM BNP Paribas. W przypadku dwóch pierwszych przeważnie taka zależność jest prosta: rosnące ceny surowców (metale przemysłowe, surowce energetyczne) przekładają się na wyższe ceny produktów, a przez to większe przychody i zyski podmiotów, które je sprzedają – wyjaśnia Krajczewski. W przypadku firm przemysłowych zależność nie jest taka oczywista. – Zależy ona od tego, w jakim miejscu łańcucha produkcyjnego jest dana spółka i jak kształtuje się inflacja poszczególnych produktów, czy mocniej rosną ceny produktów końcowych sprzedawanych przez spółkę, czy jednak mocniej rosną ceny wykorzystywanych do produkcji komponentów, co negatywnie działa na marże – dodaje.

Reklama
Reklama

– Beneficjentem rosnących cen są spółki wydobywcze czy rolne - dodaje Krystian Brymora, analityk BDM. – Ciekawym wskazaniem mogą być teraz deweloperzy. Przy relatywnie wysokiej inflacji i wciąż niskich stopach procentowych spółki z tego obszaru powinny korzystać na wzmożonym popycie, który część klientów traktuje jako formę ochrony kapitału – dodaje Adrian Górniak, analityk DM BDM. Wyniki deweloperów uzależnione będą także od m.in. akceptacji wyższych cen przez klientów, ale – jak ocenia analityk – z tym jak dotąd nie było problemu.

– Inflacja wspiera również wyniki spółek handlowych, ale tylko tych, które mają zdolność przełożenia cen na klientów bez silnego wpływu na popyt. O ile z żywnością i dobrami codziennego użytku nie powinno być problemów, o tyle trudniej może być uzyskać wyższe ceny sprzedaży np. detalistom odzieżowym czy obuwniczym. Szczególnie, że muszą się mierzyć z dużą konkurencją platform internetowych, a dane GUS od lat wskazują na zniżkujące indeksy cen odzieży i obuwia.

– Przestrzegałbym przed zbytnim optymizmem dotyczącym pozytywnego wpływu inflacji na wyniki firm. Wprawdzie zwykle działa korzystnie na przychody, ale nie zawsze na zyski – mówi Marcin Materna, analityk Millennium DM. Jeśli źródłem wzrostu cen jest większy popyt, wynika to z rosnących wynagrodzeń, a wtedy w górę idą także ceny usług i taka kombinacja może mieć negatywny wpływ na marże, jeśli firmom nie udaje się w odpowiednim stopniu podnosić cen swoich produktów.

– Inflacja w części branż jest tylko prostą pochodną wzrostu kosztów, więc na duże dodatkowe zyski nie ma szans – dodaje Materna.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama