Czołówkę ogłoszonego wczoraj wieczorem we Wrocławiu rankingu Technolgy Fast 50, opracowanego przez firmę doradczą Deloitte, zdominowały polskie firmy. W rywalizacji, w której startowało blisko tysiąc firm technologicznych z Europy Środkowo-Wschodniej, już po raz drugi zwycięzcami zostały: sopocka Blue Media, która w ostatnich pięciu latach zwiększyła przychody o ponad 11 tys. proc. oraz internetowa agencja turystyczna Travelplanet.pl. Jej przychody wzrosły w tym okresie o ponad 4,7 tys. proc. Na kolejnych miejscach uplasowały się: bułgarska firma Universal oraz kolejne dwie nasze spółki – eo Networks i portal 02.pl.
W całym zestawieniu, obejmującym 50 firm, znalazło się w sumie dziewięć polskich firm. – Innowacyjne spółki powstają i szybko rosną nie tylko w Wielkiej Brytanii czy w Niemczech. Nasze rankingi pokazują, że takich firm jest coraz więcej także w naszym regionie – powiedział „Rz“ Dariusz Nachyła, partner Deloitte odpowiedzialny w Europie Środkowej za sektor nowych technologii.
Fast 50 wyłania najszybciej rozwijające się spółki technologiczne, ale według Deloitte nie jest to jedyny cel tego przedsięwzięcia. – Chcemy, aby było to także wsparcie dla firm innowacyjnych, których założyciele bardzo często skupiają się na samych technologiach, a znacznie mniej na marketingu – powiedział Dariusz Nachyła. Według niego, ranking powinien przyczyniać się do pogłębiania znajomości marki firm na rynku, a także ułatwiać zdobywanie pieniędzy na rozwój i partnerów.
Blue Media, lider ostatnich dwóch rankingów Fast 50, działa od ośmiu lat. W tym roku jej przychody mogą sięgnąć 250 mln zł. Spółka zajmuje się m.in. obsługą płatności elektronicznych, systemami do obsługi klientów przez telefony komórkowe, doładowaniem przez Internet kont pre-paid w komórkach. Za wizytówkę firmy i jej możliwości technicznych uważane jest niedawne wdrożenie mBank mobile – pierwszego na polskim rynku rozwiązania wirtualnego operatora komórkowego.
Co ciekawe, spółka nie ma prezesa. Jej założyciele, Andrzej Antoń i Konrad Kucharski, są członkami zarządu. – To oni koncentrują się na strategii – powiedział nam Sebastian Ptak, dyrektor zarządzający firmy. Polski rynek z ponad 13 milionami internautów, milionami abonentów komórek i klientów elektronicznych banków sprzyja takim przedsięwzięciom jak Blue Media. – To oczywiście ma znaczenie, ale na każdym rynku trzeba mieć odpowiedni, innowacyjny produkt, gdyż to on przede wszystkim zapewnia przychody – twierdzi Sebastian Ptak.