Elektroniczna ofensywa

Niemiecka sieć z elektroniką wchodzi nad Wisłę. Pierwsze sklepy ElectronicPartner ruszą w kwietniu – dowiedziała się „Rz”. Firma rozmawia o przejęciach spółek w Polsce

Aktualizacja: 05.01.2008 07:22 Publikacja: 05.01.2008 00:22

Elektroniczna ofensywa

Foto: Fotorzepa

Piotr Mazurkiewicz Grupa ElectronicPartner to prawdziwy potentat. Firma jest już obecna w 12 krajach europejskich. Pod marką EP i innymi, które należą do grupy, działa ponad 6 tys. placówek, a ich roczne przychody przekraczają 6 mld euro. – W tym roku chcemy mieć co najmniej kilkanaście placówek w Polsce. Skupiamy się na współpracy z istniejącymi sklepami, nie będziemy otwierać własnych – mówi Mirosław Huczek, dyrektor zarządzający ElectronicPartner Polska. Przedsiębiorcy mogą wejść do nowej sieci na zasadzie franczyzy – sklepy będą działały pod marką EP, ale zachowają też obecną nazwę.

Niewykluczone, że debiut nowej sieci będzie jednak dużo bardziej spektakularny. ElectronicPartner prowadził już rozmowy w sprawie przejęcia którejś z działających w Polsce sieci. – Nie wykluczamy takiego przejęcia. Prowadzimy już rozmowy, ale są poufne – dodaje Mirosław Huczek.

Z naszych informacji wynika, że najbardziej zaawansowane toczyły się z siecią Avans. To największy sprzedawca elektroniki w naszym kraju. Spółka ma ponad 600 sklepów, a jej przychody w 2006 r. wyniosły 2,1 mld zł. ElectronicPartner nie chce oficjalnie potwierdzić tych informacji. – Faktycznie jakiś czas temu rozmawialiśmy, ale nic z tego nie wyszło. Teraz już nie prowadzimy żadnych negocjacji – odpowiada Witold Jurczyk, prezes grupy Avans.

Nowy gracz wchodzi na bardzo rozdrobniony polski rynek sprzedaży sprzętu elektronicznego. Udział trzech liderów – Avansu, Media Markt i Euro – w 2006 r. według danych firmy HGM wynosił tylko 36,5 proc. Nadal ponad 40 proc. rynku kontrolują pojedyncze sklepy czy jedynie regionalnie działające, niewielkie sieci. Ułatwia to zdobycie udziału w rynku poprzez przejmowanie małych spółek.

Ale choć wartość rynku w ubiegłym roku wyniosła ok. 10 mld zł, a w tym roku powinna sięgnąć blisko 11 mld zł, coraz trudniej konkurować na nim ceną. Klienci przyzwyczaili się do niskich stawek, dlatego marże w branży utrzymują się na niskim poziomie. Małe są więc szanse, że debiut ElectronicPartner obniży ceny najbardziej popularnych produktów.

Coraz większe znaczenie ma też internetowy handel elektroniką – w sieci działa już ponad 3 tys. sklepów, blisko 340 sprzedaje sprzęt agd, rtv czy komputery. Firmy działające w ten sposób też szybko rosną – obroty Max24.pl czy Hoopla.pl za 2007 r. wynoszą po ok. 60 mln zł rocznie. Liderem tego rynku jest działający od pięciu lat Agito.pl, który może pochwalić się obrotami na poziomie 120 mln zł. Ich najważniejszym atutem są ceny, często znacznie niższe niż w tradycyjnych sklepach.

ElectronicPartner ma szansę powalczyć o klientów nie tylko z racji jej wielkości i możliwości finansowych. Firma zna dobrze polski rynek. Działa w naszym kraju od kilku lat, jednak do tej pory zajmowała się wyłącznie dystrybucją hurtową elektroniki. Obecnie obsługuje ponad 300 sklepów i hurtowni.

– Z każdym konkurentem trzeba się liczyć – mówi Henryk Sala, prezes Mix Electronics. – Z tego, co wiemy, firma na początku chce otwierać sklepy głównie w mniejszych miastach i dlatego przynajmniej na razie nie traktujemy jej jako naszego bezpośredniego konkurenta – mówi Jacek Hudowicz, dyrektor ds. rozwoju sieci Media Markt z ponad 30 hipermarketami ze sprzętem elektronicznym.

Na mocno rozdrobnionym i ciągle kształtującym się rynku jest miejsce na nowego gracza. Powodzenie zależy od warunków, jakie firma zaproponuje sklepom. Sprzedaż sprzętu elektronicznego w Polsce rośnie. W tym roku wartość rynku zwiększy się o kilkanaście procent. Oczywiście będą grupy produktowe z większymi zwyżkami, są też kategorie, których sprzedaż spada.

Piotr Mazurkiewicz Grupa ElectronicPartner to prawdziwy potentat. Firma jest już obecna w 12 krajach europejskich. Pod marką EP i innymi, które należą do grupy, działa ponad 6 tys. placówek, a ich roczne przychody przekraczają 6 mld euro. – W tym roku chcemy mieć co najmniej kilkanaście placówek w Polsce. Skupiamy się na współpracy z istniejącymi sklepami, nie będziemy otwierać własnych – mówi Mirosław Huczek, dyrektor zarządzający ElectronicPartner Polska. Przedsiębiorcy mogą wejść do nowej sieci na zasadzie franczyzy – sklepy będą działały pod marką EP, ale zachowają też obecną nazwę.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca