Popularny Internet z komórki

Z bezprzewodowego dostępu do Internetu w sieciach komórkowych korzysta już ponad 900 tys. Polaków. Ubiegły rok był dla operatorów bardzo udany. Tylko w drugiej połowie przybyło 60 proc. użytkowników.

Aktualizacja: 23.01.2008 20:58 Publikacja: 23.01.2008 20:48

Popularny Internet z komórki

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

– W tym roku powinno być jeszcze lepiej. Oferta jest coraz lepiej znana, a zapotrzebowanie na Internet "wszędzie i o każdej porze" rośnie. Przybywa przenośnych komputerów, a ceny kart do bezprzewodowych sieci spadają – wylicza Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes zarządu Centertelu, operatora Orange.

Sieć ta na koniec 2007 r. obsługiwała 333 tys. użytkowników mobilnego Internetu. Konkurencyjny Plus – 320 tys. W tyle pozostaje Era z ok. 240 tys. klientów (to szacunek, operator nie podaje na razie dokładnych danych)). Konkurenci spierają się o te statystyki, ale nie przeczą, że wzrost liczby klientów jest bardzo szybki.

– Największą popularnością cieszą się pakiety z ceną poniżej 100 zł, w ostatnich miesiącach – najtańsza opcja razem z kartą do komputerów za 1 zł – mówi Andrzej Ochocki z Ery. Chociaż niższe ceny zwiększają popyt, to jednak w tym roku operatorzy nie przewidują znaczących obniżek. Era zamierza wprowadzić nowe pakiety, a Orange łączyć usługi w "paczki".

– Przewidujemy ściślejsze łączenie usług bezprzewodowej transmisji danych z usługami głosowymi i przewodowym dostępem do Internetu – mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa. Centertel świadczy usługi internetowe pod własną marką również w sieci przewodowej Telekomunikacji Polskiej.

Z internetowej hossy nie korzysta na razie czwarta sieć – Play. Obsługuje klientów głównie dzięki sieci Plus, ale stawki za korzystanie z sieci są zbyt wysokie, żeby stworzyć konkurencyjną ofertę internetową. Play buduje własną sieć, ale na razie uruchomił ją tylko w kilku miastach. Zastanawia się jednak, jak wejść na gorący rynek mobilnego Internetu.

– Badamy teraz różne modele. Na przykład umożliwienie klientom korzystania z Internetu tylko w naszej sieci, ponieważ usługi poprzez infrastrukturę naszego partnera byłyby nieopłacalne – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Play. Tymczasem jego konkurenci rozbudowują na potrzeby usług internetowych swoje sieci trzeciej generacji.

– Spodziewamy się, że w 2008 r. będziemy w stanie proponować transmisję mobilną o prędkościach powyżej 10 Mb/s dla ponad 1/3 klientów w Polsce – mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa. To samo robią Plus oraz Era, licytując się na nominalną szybkość sieci, chociaż prędkości 3,6-14,4 Mb/s mają charakter umowny. Klienci jednak kupują marketingowy przekaz. Dosłownie i w przenośni.

– W tym roku powinno być jeszcze lepiej. Oferta jest coraz lepiej znana, a zapotrzebowanie na Internet "wszędzie i o każdej porze" rośnie. Przybywa przenośnych komputerów, a ceny kart do bezprzewodowych sieci spadają – wylicza Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes zarządu Centertelu, operatora Orange.

Sieć ta na koniec 2007 r. obsługiwała 333 tys. użytkowników mobilnego Internetu. Konkurencyjny Plus – 320 tys. W tyle pozostaje Era z ok. 240 tys. klientów (to szacunek, operator nie podaje na razie dokładnych danych)). Konkurenci spierają się o te statystyki, ale nie przeczą, że wzrost liczby klientów jest bardzo szybki.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?