Popularny Internet z komórki

Z bezprzewodowego dostępu do Internetu w sieciach komórkowych korzysta już ponad 900 tys. Polaków. Ubiegły rok był dla operatorów bardzo udany. Tylko w drugiej połowie przybyło 60 proc. użytkowników.

Aktualizacja: 23.01.2008 20:58 Publikacja: 23.01.2008 20:48

Popularny Internet z komórki

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

– W tym roku powinno być jeszcze lepiej. Oferta jest coraz lepiej znana, a zapotrzebowanie na Internet "wszędzie i o każdej porze" rośnie. Przybywa przenośnych komputerów, a ceny kart do bezprzewodowych sieci spadają – wylicza Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes zarządu Centertelu, operatora Orange.

Sieć ta na koniec 2007 r. obsługiwała 333 tys. użytkowników mobilnego Internetu. Konkurencyjny Plus – 320 tys. W tyle pozostaje Era z ok. 240 tys. klientów (to szacunek, operator nie podaje na razie dokładnych danych)). Konkurenci spierają się o te statystyki, ale nie przeczą, że wzrost liczby klientów jest bardzo szybki.

– Największą popularnością cieszą się pakiety z ceną poniżej 100 zł, w ostatnich miesiącach – najtańsza opcja razem z kartą do komputerów za 1 zł – mówi Andrzej Ochocki z Ery. Chociaż niższe ceny zwiększają popyt, to jednak w tym roku operatorzy nie przewidują znaczących obniżek. Era zamierza wprowadzić nowe pakiety, a Orange łączyć usługi w "paczki".

– Przewidujemy ściślejsze łączenie usług bezprzewodowej transmisji danych z usługami głosowymi i przewodowym dostępem do Internetu – mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa. Centertel świadczy usługi internetowe pod własną marką również w sieci przewodowej Telekomunikacji Polskiej.

Z internetowej hossy nie korzysta na razie czwarta sieć – Play. Obsługuje klientów głównie dzięki sieci Plus, ale stawki za korzystanie z sieci są zbyt wysokie, żeby stworzyć konkurencyjną ofertę internetową. Play buduje własną sieć, ale na razie uruchomił ją tylko w kilku miastach. Zastanawia się jednak, jak wejść na gorący rynek mobilnego Internetu.

– Badamy teraz różne modele. Na przykład umożliwienie klientom korzystania z Internetu tylko w naszej sieci, ponieważ usługi poprzez infrastrukturę naszego partnera byłyby nieopłacalne – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Play. Tymczasem jego konkurenci rozbudowują na potrzeby usług internetowych swoje sieci trzeciej generacji.

– Spodziewamy się, że w 2008 r. będziemy w stanie proponować transmisję mobilną o prędkościach powyżej 10 Mb/s dla ponad 1/3 klientów w Polsce – mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa. To samo robią Plus oraz Era, licytując się na nominalną szybkość sieci, chociaż prędkości 3,6-14,4 Mb/s mają charakter umowny. Klienci jednak kupują marketingowy przekaz. Dosłownie i w przenośni.

– W tym roku powinno być jeszcze lepiej. Oferta jest coraz lepiej znana, a zapotrzebowanie na Internet "wszędzie i o każdej porze" rośnie. Przybywa przenośnych komputerów, a ceny kart do bezprzewodowych sieci spadają – wylicza Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes zarządu Centertelu, operatora Orange.

Sieć ta na koniec 2007 r. obsługiwała 333 tys. użytkowników mobilnego Internetu. Konkurencyjny Plus – 320 tys. W tyle pozostaje Era z ok. 240 tys. klientów (to szacunek, operator nie podaje na razie dokładnych danych)). Konkurenci spierają się o te statystyki, ale nie przeczą, że wzrost liczby klientów jest bardzo szybki.

Biznes
Kłopoty producenta leku Ozempic. Prezes rezygnuje ze stanowiska
Biznes
Łączą się dwaj najwięksi operatorzy telewizji kablowej w USA
Biznes
Postulaty gospodarcze kandydatów na Prezydenta. Putin nie przyleciał do Turcji
Biznes
Brytyjski koncern Jaguar nie planuje produkcji samochodów w USA
Biznes
Tysiące dronów Macierewicza wreszcie dolecą. MON kupuje Warmate’y