Pasażerowie w polskich portach morskich

Schengen niewiele zmieniło. Jeśli ktoś oczekiwał, że otwarcie granic wpłynie istotnie na ruch pasażerski w portach morskich, to z pewnością się przeliczył. Wejście Polski do strefy Schengen w praktyce nie będzie miało większego znaczenia dla granicznego ruchu osobowego korzystającego z morskich przejść granicznych

Publikacja: 27.01.2008 17:53

Pasażerowie w polskich portach morskich

Foto: Rzeczpospolita

Red

Pasażerowie wsiadający 21 grudnia po szwedzkiej i polskiej stronie na prom przed wejściem na pokład legitymowali się służbom granicznym dokumentami tożsamości. Lądując rankiem następnego dnia w porcie do celowym, przekraczali granice nie niepokojeni przez nikogo. Wejście naszego kraju do systemu Schengen sprawiło, że teraz płynąc statkiem do dowolnego kraju sygnatariusza porozumienia, przekraczamy granicę bez odprawy paszportowej. I to w zasadzie jedyna różnica, z jaką mają dziś do czynienia mieszkańcy Polski i innych krajów Unii Europejskiej. Nie zwalnia to jednak nikogo z obowiązku posiadania ważnego dokumentu tożsamości.

Na polskiej granicy jest 17 morskich przejść granicznych – od Elbląga i Fromborka na wschodzie po Świnoujście na zachodzie. Większość z nich udostępniona jest dla ruchu osobowego. Prawdziwie osobowymi morskimi przejściami granicznymi są jednak tylko porty w Świnoujściu, Gdyni i Gdańsku. Obsługują one stałe połączenia promowe z krajami skandynawskimi, a także wycieczkowy ruch pasażerski.

W sezonie letnim ruch osobowy generują także portowe przejścia graniczne na wschodniej granicy Polski we Fromborku i Elblągu oraz w Ustce, Darłowie i Kołobrzegu, obsługiwane przez Żeglugę Gdańską. Bardziej zainteresowani likwidacją granicznych szlabanów są operatorzy lokalnych połączeń promowych pomiędzy Świnoujściem i okolicznymi przystaniami w Trzebieży, Nowym Warpnie i Stępnicy a niemieckimi portami w Ahlbeck i Altwarp. Brak kontroli paszportowej to możliwość sprawniejszej obsługi pasażerów wchodzących i schodzących z pokładów przybrzeżnych promów.

O tym, że pasażerów przekraczających morskie granice w Polsce będzie przybywało, decydują zupełnie inne czynniki. Więcej osób przekraczających po trapach naszą granicę w ostatnich latach to efekt rosnącej popularność Polski jako miejsca wyjazdów turystycznych i handlowych. Dobrze wiedzą o tym Szwedzi i Duńczycy, którzy regularnie przyjeżdżają do Polski na zakupy. Na promach przybywa także Polaków – emigrantów zarobkowych pracujących w krajach skandynawskich oraz ich rodzin jeżdżących w odwiedziny. Rośnie też generowany coraz większymi obrotami handlowymi między Skandynawią a Europą Środkową ruch tranzytowy. Więcej jest także odwiedzin wielkich wycieczkowców pasażerskich, które przede wszystkim do Trójmiasta co roku przywożą na jednodniowe wycieczki dziesiątki tysięcy turystów.

Notowany niedawno większy ruch na pokładach promów to nie efekt podniesienia szlabanów granicznych, ale wyjazdów świątecznych, które na krótko ożywiają zimowy martwy sezon w żegludze promowej.

Poza zakupami, turystyką i wyjazdami zarobkowymi do wzrostu ruchu pasażerskiego na liniach promowych łączących Polskę z krajami skandynawskimi przyczyniają się regularne połączenia promowe. Linia z Gdańska do Nynashamn obsługiwana jest przez dwa promy, co pozwala na utrzymanie połączenia przynajmniej raz dziennie. Na linii z Gdyni do Karlskrony pływają już od dłuższego czasu dwa promy pasażersko-samochodowe, które w ciągu kilku najbliższych lat mają być zastąpione zupełnie nowymi wielkimi promami o niespotykanych na Bałtyku możliwościach przewozowych. Wielki ruch tonażowy panuje także na zachodnim Wybrzeżu, gdzie o względy pasażerów i załadowców rywalizują Polferries (dwa promy) i Unity Line (sześć promów).I tylko duńscy turyści z Kopenhagi i okolic wciąż z rozrzewnieniem wspominają krótko działające połączenie promowe z Kopenhagi do Gdańska, ceniąc sobie nie tylko podróż, ale przede wszystkim uroki pobytu w stolicy województwa pomorskiego.

Powoli, ale systematycznie zyskujemy zagranicznych gości także dzięki inwestycjom w zaplecze dla żeglarzy. Polskie Wybrzeże nie jest tak atrakcyjne jak brzegi Niemiec, Danii, Finlandii, a zwłaszcza usianej setkami przystani żeglarskich Szwecji. Ruch turystyczny generowany przez jachty żaglowe i motorowe pozostawia wciąż wiele do życzenia, ale zarządcy marin i przystani potwierdzają, że ruch z sezonu na sezon jest coraz większy. Będzie jeszcze lepiej i przyjemniej, gdy dzięki unijnym środkom kontynuowany będzie program budowy nowych miejsc, do których mogą zawijać tego typu jednostki.

Zakończenie kontroli granicznych nie oznacza jednak, ze nie przestajemy być pod czujnym okiem straży granicznej. Kontrolujących granicę morską będzie nawet więcej niż dotychczas. Pogranicznicy skoncentrują się teraz na działaniach prewencyjnych, patrolowaniu strefy przygranicznej i wyłapywaniu prób nielegalnego przekraczania granic przez przemytników oraz osoby próbujące nielegalnie sforsować naszą morską granicę (zwłaszcza we wschodniej części kraju). Dla nas w praktyce oznacza to możliwość zatrzymania i wylegitymowania przez funkcjonariuszy w zielonych mundurach.

Pasażerowie wsiadający 21 grudnia po szwedzkiej i polskiej stronie na prom przed wejściem na pokład legitymowali się służbom granicznym dokumentami tożsamości. Lądując rankiem następnego dnia w porcie do celowym, przekraczali granice nie niepokojeni przez nikogo. Wejście naszego kraju do systemu Schengen sprawiło, że teraz płynąc statkiem do dowolnego kraju sygnatariusza porozumienia, przekraczamy granicę bez odprawy paszportowej. I to w zasadzie jedyna różnica, z jaką mają dziś do czynienia mieszkańcy Polski i innych krajów Unii Europejskiej. Nie zwalnia to jednak nikogo z obowiązku posiadania ważnego dokumentu tożsamości.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca