Tata kupił Jaguara

Hinduski koncern kupił Jaguara i Land Rovera. Tata Motors dobił wreszcie targu z Fordem w sprawie nabycia luksusowych marek

Publikacja: 25.03.2008 19:13

Ratan Tata, prezes grupy Tata może być zadowolony – ma Jaguara

Ratan Tata, prezes grupy Tata może być zadowolony – ma Jaguara

Foto: AP

O tym, że nikt inny nie może się stać właścicielem luksusowych marek Forda, wiadomo było od wielu miesięcy. Nieznana była tylko kwota transakcji.

Według indyjskiej stacji NDTV Profit umowa warta 2,65 mld dol. miała być podpisana we wtorek wieczorem w Londynie. Stacja nie podała, skąd o tym wie, jako źródło wymieniono jedynie "osobę zbliżoną do negocjacji". Rzecznik Tata Motors w Bombaju twierdzi, że negocjacje trwają.

Z kolei "New York Times" po-dał (też za anonimowymi źródłami), że Tata zapłaci Fordowi 2 mld dol. Umowa ma być ogłoszona w środę.

Tata zapewnił związkowców, że zachowa produkcję we wszystkich trzech zakładach Jaguara i Land Rovera – w Solihull, Castle Bromwich i Halewood – podała NDTV Profit.

Koncern znany jest z tego, że jeśli kupuje jakiś zakład, nie prowadzi tam drastycznej restrukturyzacji, nie przenosi produkcji z tanich krajów do Indii. To dlatego jest inwestorem cenionym przez związki.

Ford kupił Jaguara za 2,5 mld dol. w 1989 r., a Land Rovera za 2,75 mld w 2000 r., ale postanowił sprzedać obie marki, ponieważ w roku 2006 r. przyniosły straty w wysokości 12,6 mld dol.

Kupujący Tata Motors jest częścią największego w Indiach prywatnego konglomeratu – Tata Group. W ostatnim roku dział ten osiągnął 7,2 mld dol. obrotów. Liczy na znaczne ich zwiększenie po rozpoczęciu sprzedaży w Indiach najtańszego na świecie auta osobowego. Nano ma kosztować 2500 dol. Na kupno Jaguara i Land Rovera Tata Motors zapewnił sobie pożyczkę w wysokości 3 mld dol. Pieniądze pochodzą od instytucji finansowych.

Prezes konglomeratu Ratan Tata w ostatnich latach dokonał najbardziej spektakularnych przejęć. W zeszłym roku zaskoczył rynki, przejmując za 8 mld dol. jednego z największych producentów stali na świecie – Corusa. Wcześniej Tata Tea przejęła brytyjskiego producenta herbaty – Tetleya. Nie wypaliła mu tylko jedna transakcja. Nie udało mu się kupić legendarnego pociągu Orient Express. Uznano wówczas, że firma jest zbyt luksusowa, aby mógł ją nabyć Hindus.

O tym, że nikt inny nie może się stać właścicielem luksusowych marek Forda, wiadomo było od wielu miesięcy. Nieznana była tylko kwota transakcji.

Według indyjskiej stacji NDTV Profit umowa warta 2,65 mld dol. miała być podpisana we wtorek wieczorem w Londynie. Stacja nie podała, skąd o tym wie, jako źródło wymieniono jedynie "osobę zbliżoną do negocjacji". Rzecznik Tata Motors w Bombaju twierdzi, że negocjacje trwają.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca