Z końcem czerwca benzyna była o 40 proc. droższa niż przed rokiem. Popyt na pikapy i SUV-y (sport-utility vehicles) spada do poziomów najniższych od dziesięcioleci.

Według danych Autodata wyrównana sezonowo roczna sprzedaż aut spadła w czerwcu do poziomu najniższego od 17 lat. Kupiono ponad 13 mln samochodów, w porównaniu do 16 mln w roku ubiegłym.

GM utrzymał się na pierwszym miejscu w rankingu najchętniej kupowanych aut. Koncern z Detroit sprzedał w czerwcu ponad 262 tys. samochodów, ale i tak było to o 18,2 proc. mniej niż przed rokiem. Za to wyprzedził Toyotę sprzedając o 69 tys. aut więcej.

Toyoty kupiło aż 21,4 proc. mniej klientów niż przed rokiem.

Popyt na samochody z Nissan Motor był mniejszy o około 18 proc., a Chrysler aż o 36 proc.

Wyjątkiem jest Honda, która postawiła na mniej spalające auta. Sprzedaż wzrosła miesięcznie o 1,1 proc do 142,5 tys., rok do roku zwiększyła się o 4,1 proc. do 798 tys.

Chętnych na półciężarówki było o 16 proc. mniej w przypadku GM, i o 9 proc. w przypadku Toyoty. Rekordowo niskie zainteresowanie swoimi produktami zanotował Ford, sprzedaż suv’ów tej firmy spadła aż o 55 proc.

Najpopularniejszych w Ameryce pikapów Forda serii F kupiono aż o 41 proc. mniej, natomiast sprzedaż Explorer’a zmniejszyła się o połowę w porównaniu do czerwca ubiegłego roku.

Popyt na półciężarówki Toyoty spadł o 31,1 proc. Sprzedaż Toyoty Tundry zmniejszyła się w czerwcu o 47 proc. Zainteresowanie RAV4 było o 26.4 proc. mniejsze niż w ubiegłym roku.

GM udało się zwiększyć sprzedaż Chevrolet Suburban o 0,1 proc., natomiast sprzedaż pikapa GMC Silverado spadła o 23.7 proc., do 36 tys. W sumie sprzedaż ciężarówek GM spadła w czerwcu o 25 proc.

Sprzedaż aut o mniejszych gabarytach wzrosła. Ford Fusion był najlepiej sprzedającym się modelem w USA w czerwcu. W porównaniu do ubiegłego roku sprzedaż tego auta wzrosła o 18,4 proc. 5,5 proc. mniej klientów kupiło Forda Focusa.

Popyt na Chevrolet Malibu GM’a zwiększył się o 73,4 proc., a Cobalt’a o 21,6 proc.

Sprzedaż aut Volkswagen of America Inc. była o 0,3 proc. wyższa niż przed rokiem. Dla VW czerwiec był najlepszym miesiącem od sierpnia 2006 r. Sprzedaż Beetle wzrosła o 8.5 proc., a Eosa o 14 proc.