Mocna konkurencja dla Okęcia

Lotnisko Szczecin-Goleniów. Szybciej, taniej, wygodniej – w Szczecinie trwa wyścig inwestycji komunikacyjnych. Jednym z elementów tego wyścigu jest modernizacja lotniska, które w połowie jest realizowane ze środków unijnych

Publikacja: 25.11.2008 16:09

Lotnisko w Goleniowie

Lotnisko w Goleniowie

Foto: Rzeczpospolita

Celina Skrobisz, rzecznik prezydenta Szczecina, często korzysta z połączeń lotniczych z lokalnego lotniska. – Niemal wcale nie latamy z Okęcia. Jest nam po prostu za daleko do Warszawy. Nasze lotnisko jest małe, ale nowoczesne i przyjazne. Poza tym kiedy ostatnio leciałam do Londynu, odprawa z Goleniowa trwała tylko 20 minut. A słyszałam, że na Okęciu trzeba czekać nawet dwie godziny – mówi Celina Skrobisz.

Wyścigowi komunikacyjnemu patronuje najmłodszy w historii Szczecina prezydent miasta Piotr Krzystek (35 l.). – Autostrady, kolej, samoloty. To ma współgrać ze sobą. Będziemy modernizować połączenia kolejowe z Warszawą, bo przecież nie można jechać do stolicy, tak jak teraz, sześć godzin – mówi. – Po modernizacji mają być góra cztery godziny do Warszawy, bo przecież po spotkaniu biznesowym trzeba jeszcze wrócić do Szczecina.

Prezydent przyznaje, że lotnisko Szczecin-Goleniów to dla jego miasta otwarcie na świat. – Alternatywą dla naszych mieszkańców są połączenia lotnicze z Berlina, do którego jedziemy niecałe dwie godziny. Ale i z naszego lotniska jest coraz więcej ciekawych, nowych połączeń. Oczywiście są także główne połączenia – jak z Anglią czy ze Skandynawią. Tam lata dziś najwięcej Polaków.

Szczecinowi udało się zdobyć nowe połączenie z Oslo. – Mamy w mieście aż 300 studentów z Norwegii, którzy w języku angielskim studiują u nas medycynę. Właśnie dla takich klientów szukamy nowych połączeń. Kiedyś samolot do Norwegii odlatywał raz na tydzień, teraz będzie latał aż pięć razy w tygodniu. Staram się o kilka kolejnych połączeń lotniczych, jak to z Dortmundem, które rusza od marca. Będzie to połączenie turystyczne. Niemcy, którzy korzystają z naszych nadmorskich spa, będą przylatywali do Goleniowa. Już teraz widać, że mamy coraz więcej niemieckich pasażerów. Ważne jest też to, że u nas po prostu taniej parkują samochody, którymi przyjeżdżają na lotnisko. Transport lotniczy będzie coraz popularniejszy i tańszy. Dlatego szykujemy już kolejne lotnisko w samym centrum miasta. Będzie to lotnisko biznesowo-sportowe – zapowiada Piotr Krzystek.

W zeszłym roku z lotniska w Goleniowie skorzystało 250 tys. pasażerów. – W tym roku chcę, by było ich 400 tys. A docelowo planuję, że 600 tys. pasażerów skorzysta z tego lotniska – dodaje prezydent miasta.

– W roku 2020 planujemy obsługiwać dziennie 7 tysięcy pasażerów – mówi Krzysztof Domagalski z działu marketingu lotniska. Przyznaje, że rozbudowa lotniska w Goleniowie ma kosztować 89 mln zł, z czego aż 50 proc. to wsparcie z UE. – Przygotowanie wniosków o środki z Unii trwało cztery miesiące. Staraliśmy się jak najlepiej wskazać na potrzebę wykonania projektowanych inwestycji. Najważniejsze jest to, by prawidłowo złożyć wniosek oraz dobrze go uzasadnić. Ważną rzeczą jest odpowiedni dobór inwestycji, tak aby wpisywały się w plany rozwojowe – radzi Domagalski.

Na najbliższych pięć lat planowane są: powiększenie płyty postojowej samolotów z miejscem do ich odladzania, remont oraz modernizacja dróg kołowania, budowa dróg kołowania szybkiego zejścia samolotów, remont drogi startowej i powiększenie sal odlotowych. – Docelowo ma to być regionalny międzynarodowy port lotniczy dla mieszkańców województwa zachodniopomorskiego, Gorzowa Wielkopolskiego oraz grupy około pół miliona mieszkańców przygranicznych terenów północno-wschodnich Niemiec – wylicza Domagalski.

Lotnisko nastawia się na szybki wzrost ruchu tanich połączeń (linie Ryanair, Centralwings, Norwegian) i czarterów turystycznych przy jednoczesnym rozwoju siatki połączeń przewoźników tradycyjnych (np. rejsy LOT do i z USA oraz Kanady).

Koniec rozbudowy w ramach funduszy z UE planowany jest w roku 2014. W tym czasie samorząd województwa zachodniopomorskiego planuje dobudować do już istniejącej trasy kolejowej Goleniów – Kołobrzeg 2,5-kilometrową odnogę na lotnisko. Dzięki temu rozwiązaniu będzie bezpośrednie połączenie kolejowe z centrum Szczecina.

Celina Skrobisz, rzecznik prezydenta Szczecina, często korzysta z połączeń lotniczych z lokalnego lotniska. – Niemal wcale nie latamy z Okęcia. Jest nam po prostu za daleko do Warszawy. Nasze lotnisko jest małe, ale nowoczesne i przyjazne. Poza tym kiedy ostatnio leciałam do Londynu, odprawa z Goleniowa trwała tylko 20 minut. A słyszałam, że na Okęciu trzeba czekać nawet dwie godziny – mówi Celina Skrobisz.

Wyścigowi komunikacyjnemu patronuje najmłodszy w historii Szczecina prezydent miasta Piotr Krzystek (35 l.). – Autostrady, kolej, samoloty. To ma współgrać ze sobą. Będziemy modernizować połączenia kolejowe z Warszawą, bo przecież nie można jechać do stolicy, tak jak teraz, sześć godzin – mówi. – Po modernizacji mają być góra cztery godziny do Warszawy, bo przecież po spotkaniu biznesowym trzeba jeszcze wrócić do Szczecina.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca