Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) zgodził się na utworzenia na terenie Unii jednolitej przestrzeni powietrznej Single European Sky (SES).
Zaaprobowany pakiet reform o nazwie SES II będzie w marcu przedmiotem obrad Parlamentu i Rady Europejskiej. Jego najważniejszymi elementami są m.in. rozszerzenie zakresu odpowiedzialności Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) o sprawy bezpieczeństwa lotnisk, zarządzania ruchem i służbami żeglugi powietrznej, zwiększenie kompetencji personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo, utworzenie najpóźniej do 2012 r. funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, reforma Eurocontrol oraz powołanie organizacji ds. bezpieczeństwa lotów.
Zdaniem EKES wdrożenie pakietu skróci trasy przelotów i zmniejszy emisję CO2 o ok. 5 mln ton rocznie. Usprawnienie ruchu lotniczego i systemu funkcjonowania lotnisk pozwoli zmniejszyć emisję spalin o 12 proc. przy każdym średnim locie, czyli o 16 mln t CO2 rocznie.
Trzeba to zrobić – uważają eksperci – bo wzrost popytu na transport lotniczy doprowadził do przeciążenia infrastruktury: 4700 samolotów cywilnych wykonuje 28 tys. lotów dziennie, obciążając lotniska i służby zarządzania lotami do granic możliwości.
Rozszerzenie Unii zwiększyło europejski rynek lotniczy do 37 krajów z ponad 500 mln mieszkańców.