Porty morskie zaczynają zaciskać pasa

Kryzys dotarł już do polskich portów. W 2008 r. straciły 5 proc. ładunków. Teraz liczą się z 25-proc. spadkiem

Publikacja: 19.02.2009 04:08

Port w Gdańsku.

Port w Gdańsku.

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman

Najwięcej, bo o prawie 10,3 proc., mniej towarów przeładował w 2008 r. port w Gdańsku – podają analitycy Actia Consulting. Spadek w gdyńskim porcie wyniósł 9,15 proc. W 2008 r. większe przeładunki były jedynie w zespole portów Szczecin i Świnoujście. Wzrost wyniósł 3 proc. Ale to one już zapowiadają ograniczenie inwestycji.

– Nie wstrzymujemy projektów strategicznych, współfinansowanych z unijnych dotacji, ale rezygnujemy z części prac realizowanych ze środków własnych i z części zaplanowanych remontów i modernizacji – mówi Jarosław Siergiej, prezes portów. Jak dodaje, skalę spowolnienia gospodarczego i jego wpływ na polskie porty morskie będzie można ocenić dopiero w kwietniu. – Spodziewamy się poważnych objawów – przyznaje.

Szczeciński port poprawił zeszłoroczne wyniki głównie dzięki ponad 14-proc. wzrostowi przewozów węgla i koksu oraz ponad 30 proc. większym przeładunkom rudy. To dlatego, że port może rozładowywać węgiel importowany.

Umożliwiająca to operacja przestawienia linii technologicznej w porcie gdańskim jest zaplanowana na ten rok. Ale żadnych inwestycji realizowanych za własne pieniądze nie będzie. – Nie mamy takiej możliwości, nie jesteśmy firmą, która zarabia – mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik portu. Jedynym dużym projektem jest planowana zmiana układu torowego i drogowego wewnątrz portu. Będzie konieczna po wybudowaniu przez miasto tunelu pod Martwą Wisłą. Umożliwi on szybszy wywóz ładunków, jednak odetnie część portowych terenów. Inwestycja znajduje się na liście rezerwowej projektów współfinansowanych z unijnych dotacji w ramach programu „Infrastruktura i środowisko”.

Cięcia inwestycji nie przewiduje gdyński port. – Przeładunki mogą w 2009 r. spaść nawet o 25 proc., jednak przy obecnym kursie euro nasze przychody nie zmalały – mówi Krzysztof Gromadowski, rzecznik portu. To w euro pobierane są opłaty portowe. – Wyjątkiem jest przesunięcie o dwa lata, na 2012 r., budowy terminalu promowego, ale wynika ono z decyzji operatora, który opóźnia wejście na nową trasę – dodaje.

– Nie ma dobrych perspektyw wzrostu przeładunków – mówi Maciej Matczak, ekspert Actia Consulting. – Część ładunków w polskich portach, jak np. rosyjska ropa, jest obciążona bagażem politycznym. Może pojawić się tendencja do przenoszenia części towarów z portów pozarosyjskich do rosyjskich. Jak dodaje, szansą na utrzymanie przeładunków na niezmienionym poziomie jest dla portów import węgla.

– Wolniej niż dotychczas może rosnąć przeładunek kontenerów, co jest związane m.in. ze spadkiem konsumpcji wynikającej z trudności gospodarczych czy niekorzystnych kursów walutowych – wyjaśnia Maciej Matczak.

Najwięcej, bo o prawie 10,3 proc., mniej towarów przeładował w 2008 r. port w Gdańsku – podają analitycy Actia Consulting. Spadek w gdyńskim porcie wyniósł 9,15 proc. W 2008 r. większe przeładunki były jedynie w zespole portów Szczecin i Świnoujście. Wzrost wyniósł 3 proc. Ale to one już zapowiadają ograniczenie inwestycji.

– Nie wstrzymujemy projektów strategicznych, współfinansowanych z unijnych dotacji, ale rezygnujemy z części prac realizowanych ze środków własnych i z części zaplanowanych remontów i modernizacji – mówi Jarosław Siergiej, prezes portów. Jak dodaje, skalę spowolnienia gospodarczego i jego wpływ na polskie porty morskie będzie można ocenić dopiero w kwietniu. – Spodziewamy się poważnych objawów – przyznaje.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca