Trudno znaleźć firmę, która podwyższa płace

Choć większość firm boi się kryzysu, aż jedna czwarta przyznaje, że obecna sytuacja może przynieść im także sporo korzyści

Aktualizacja: 18.07.2009 02:13 Publikacja: 18.07.2009 02:12

Trudno znaleźć firmę, która podwyższa płace

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Już sześć na dziesięć przedsiębiorstw uważa, że gospodarczy kryzys ma zły wpływ na ich działanie. Tak wynika z najnowszego badania „Strategie firm w kryzysie”, które przeprowadziła firma doradcza 4Results.

– Wiele firm postrzega dzisiejsze perturbacje jako szansę na modyfikację strategii zarządzania – mówi Ireneusz Biliński, członek zarządu 4Results. Pozytywne skutki kryzysu dla firm to głównie rozwijanie nowych form działalności, spadek kosztów związanych z podwykonawstwem, spadek cen półproduktów, zwiększenie dotychczasowej sprzedaży i zdobywanie nowych rynków zbytu.

– Każdy kryzys rodzi jakąś szansę i ten moment należy skrupulatnie wykorzystać. Rok temu martwił nas silny złoty, obecnie kryzys pomógł nam zdobyć nowe projekty, a słabszy kurs złotego okazał się dodatkową premią – mówi Marek Gajowniczek, dyrektor generalny Ericpol Telecom, eksportera rozwiązań informatycznych.

Firmy nieobawiające się kryzysu sądzą, że najważniejsze jest teraz zwiększanie sprzedaży, koncentrowanie się na rozwijaniu nowych form działalności oraz przejmowaniu konkurencyjnych firm. Przedsiębiorstwa te zwiększają przede wszystkim nakłady na IT i nowe technologie. Jedna czwarta z nich zwiększa także wydatki na swoich pracowników, w tym m.in. na szkolenia. Aż 42 proc. firm z tej grupy planuje w tym roku zwiększenie zatrudnienia.

Gorzej sytuacja wygląda pod względem płac – tylko 11 proc. firm, które nie obawiają się złej sytuacji rynkowej, przewiduje wzrost wynagrodzeń (wśród wszystkich firm biorących udział w badaniu jedynie 3 proc.). – Warunki finansowe odbijają się także na atmosferze pracy. Firmy wyraźnie obserwują pogorszenie relacji pomiędzy przełożonymi a pracownikami oraz pomiędzy samymi pracownikami – komentuje Ireneusz Biliński.

[ramka]Nie wszystkie przedsiębiorstwa chcą obniżać koszty. Dla wielu kryzys to szansa na rozwój. [/ramka]

Już sześć na dziesięć przedsiębiorstw uważa, że gospodarczy kryzys ma zły wpływ na ich działanie. Tak wynika z najnowszego badania „Strategie firm w kryzysie”, które przeprowadziła firma doradcza 4Results.

– Wiele firm postrzega dzisiejsze perturbacje jako szansę na modyfikację strategii zarządzania – mówi Ireneusz Biliński, członek zarządu 4Results. Pozytywne skutki kryzysu dla firm to głównie rozwijanie nowych form działalności, spadek kosztów związanych z podwykonawstwem, spadek cen półproduktów, zwiększenie dotychczasowej sprzedaży i zdobywanie nowych rynków zbytu.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca