Debiut InterCity w 2010 r.

Akcje przewoźnika mają trafić na giełdę. Pakietem zainteresowany jest też Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju

Publikacja: 31.07.2009 02:25

Debiut InterCity w 2010 r.

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

– Doradca prywatyzacyjny zaleca prywatyzację w przyszłym roku i wtedy też odbędzie się debiut – zapowiedział wczoraj w Warszawie minister transportu Cezary Grabarczyk.

Nie będzie więc opóźnienia, choć jeszcze niedawno w kontekście prywatyzacji wymieniano rok 2011. Niewykluczone, że pierwszy pakiet akcji zmieni właściciela jeszcze w tym roku. PKP SA, spółka matka grupy,

do której należy PKP IC, rozmawia z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju o zaangażowaniu instytucji w prywatyzację firmy. – Nastąpi to jeszcze przed upublicznieniem spółki. EBOR jako udziałowiec podniesie jej atrakcyjność w oczach następnych inwestorów – mówi Andrzej Wach, prezes PKP SA.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy EBOR miałby pakiet objąć i jak duży. – W listopadzie mamy otrzymać od doradcy prywatyzacyjnego szczegóły dotyczące tego, jaki pakiet zostanie sprzedany i komu – powiedział prezes Wach. Wówczas ma zapaść ostateczna decyzja co do tego, który pakiet przejmie europejska instytucja. Z reguły zaangażowanie EBOR w projekty prywatyzacyjne sięga równowartości ok. 100 – 200 mln zł. Za taką kwotę mógłby objąć od 12 do 25 proc. akcji przewoźnika. A do obrotu ma trafić pakiet mniejszościowy. Mówi się o upublicznieniu 49 proc. istniejących akcji i o prywatyzacji z podniesieniem kapitału, co ma pozwolić pozyskać środki na inwestycje w tabor. Rząd chce sprzedać swoje akcje za ok. 400 mln zł. Niewykluczone, że doradca zweryfikuje te plany.

Wartość inwestycji spółki do 2018 r. szacowana jest na ok.

3 mld zł. W ciągu trzech lat na tory ma wjechać 20 składów zespolonych, zmodernizowanych ma zostać ok. 300 wagonów. Przewoźnik czeka też na nowe, zamówione lokomotywy. Część środków ma pochodzić z funduszy unijnych dostępnych w ramach rządowego programu ”Infrastruktura i środowisko”.

– W ciągu dwóch miesięcy będziemy mieć odpowiedź z Brukseli, czy możemy się o nie ubiegać – mówi Wach. Jeżeli KE zgodzi się na dofinansowanie modernizacji taboru, wsparcie będzie mogło wynieść maksymalnie 22 proc. – Liczymy na wsparcie finansowe z banków komercyjnych i Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Rozmowy w tej sprawie są już prowadzone – mówi Andrzej Wach.

Równolegle trwają prace nad prywatyzacją i restrukturyzacją PKP Cargo i innych spółek z grupy PKP. Jak zapowiada resort infrastruktury, na jesieni wybrany zostanie doradca prywatyzacyjny, m.in. dla Polskich Kolei Linowych, Szpitala Kolejowego czy Drukarni Kolejowej.

Do końca roku doradcę do restrukturyzacji i prywatyzacji ma mieć też PKP Cargo. Debiut przewoźnika towarowego planowany jest na 2011 rok. Ale niewykluczone, że nastąpi na początku roku 2012. Program dobrowolnych odejść jest już prawie zakończony.

– Na koniec roku w spółce będzie pracować prawie 30 tys., osób, czyli o ok. 7 tys. mniej niż na początku roku. Pracujemy nad poprawą przychodów. Wynik za II połowę 2009 r. nie powinien spaść poniżej zera – zapowiada szef PKP.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail]

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej