Chłodny początek lata i spowolnienie gospodarcze nie zaszkodziły producentom napojów bezalkoholowych. W swojej najnowszej prognozie firma badawcza Euromonitor International szacuje, że wartość rynku, na którym działają, wyniesie w tym roku ok. 19,95 mld zł. W 2008 r. zbliżyła się do 18,7 mld zł. [wyimek]Ok. 23 mld zł wydamy na napoje bezalkoholowe w 2012 r. – szacuje Euromonitor [/wyimek]
Według analityków Euromonitora z niemal 4,6 mld do ok. 4,9 mld zł powinny się zwiększyć w tym roku wydatki Polaków na butelkowaną wodę. Wzrostowy trend potwierdzają najwięksi producenci. Lider rynku, Żywiec Zdrój, zapowiada, że jego przychody mogą się podnieść w tym roku o 13 – 14 proc. Poprawę sprzedaży o 40 proc. zapowiadają natomiast Polskie Zdroje. Ich Cisowianka jest drugą marką wody w Polsce.
Natomiast o niemal 6 proc., do 4,9 mld zł, powinny się w tym roku zwiększyć nasze wydatki na soki, nektary i napoje. Joanna Bancerowska, rzecznik Agros Novej, trzeciego gracza na tym rynku, zwraca uwagę, że szczególnie popularne stały się w Polsce ostatnio 100-proc. soki, droższe od nektarów i napojów.
– Według firmy Nielsen od stycznia do czerwca 2009 r. wielkość sprzedaży soków owocowych była o 28 proc. wyższa niż rok wcześniej – mówi Bancerowska. W pierwszym półroczu 2008 r. popyt na soki spadł o 8 proc.
Jednym z powodów wzrostu sprzedaży soków jest rosnąca popularność produktów naturalnych i pozytywnie wpływających na organizm. Z tego powodu właśnie, szybciej od średniej rynkowej, rośnie w Polsce popyt na tzw. napoje funkcjonalne. Euromonitor podaje, że w tym roku wydamy na nie niemal