Sprzedaż wódki w Rosji zmniejszy się w II półroczu o 7 – 9 proc., a w Polsce spadnie o 5 proc. – przewiduje William Carey, prezes Central European Distribution Corporation.
W I półroczu sprzedaż wódki spadła w Polsce o 9 – 10 proc., a w Rosji o 12 – 15 proc. Carey mówi jednak, że od lipca zauważalna jest poprawa na rynku alkoholu. Dlatego liczy na lepsze II półrocze. – W ujęciu ilościowym nasz import zwiększa się w tempie dwucyfrowym. Jeszcze szybciej rośnie wartość eksportu, która tylko w lipcu skoczyła o 100 proc. – mówi „Rz”. – W Rosji zwiększamy sprzedaż, choć rynek traci. W Polsce notujemy zaś znacznie mniejsze spadki od rynku. Dodaje, że do wiosny udział CEDC w rosyjskim rynku wzrośnie do 20 proc. (z obecnych ok. 18 proc.). W Polsce zwiększy się zaś o 1 – 1,5 pkt proc. (teraz ok. 29 proc.). Zapowiada też stopniowy wzrost marż, m.in. dzięki wprowadzaniu kolejnych produktów i marek.
Firma spodziewa się także oszczędności dzięki reorganizacji działalności w Rosji. 3 sierpnia za 30 mln dol. kupiła 6 proc. udziałów w Russian Alcohol. Carey podaje, że w ciągu kilka tygodni CEDC sfinalizuje też wykup udziałów mniejszościowych w rosyjskiej firmie Parliament. Wartość transakcji to 65 – 70 mln dol. Efekty synergii, jakie powstaną dzięki konsolidacji działalności w Rosji, grupa szacuje na 30 – 40 mln dol. rocznie.