Dłuższa dzierżawa szansą dla stoczni?

Alternatywą dla przetargu na majątek stoczni mogłaby być jego dzierżawa – twierdzi były prezes ARP. Chętni już są

Publikacja: 18.09.2009 01:33

Stoczniowa specustawa pozwala na dzierżawę majątku zakładów w Gdyni i Szczecinie, ale tymczasową – do momentu ich sprzedaży w kolejnych przetargach. Ta możliwość jest wykorzystywana, ale w niewielkim stopniu. – W Gdyni zarządca kompensacji dzierżawi duży i mały dok oraz niewielkie pomieszczenia. Miesięcznie zyskuje z tego tytułu 3 mln zł – mówi „Rz” Roma Sarzyńska, rzecznik Agencji Rozwoju Przemysłu. – W Szczecinie wynajęte są duża hala i magazyny za kwotę ok. 0,5 mln zł – dodaje.

Do końca roku majątek, także ten dzierżawiony, musi być przekazany potencjalnym nabywcom. Jeśli tak się nie stanie, Komisja Europejska wyda decyzję o nakazie zwrotu nielegalnie przyznanej w przeszłości stoczniom pomocy publicznej. Zarządca kompensacji będzie musiał ogłosić ich upadłość, a aktywa trafią w ręce syndyka, który może próbować ich dalszej sprzedaży lub też dzierżawy.

Według Arkadiusza Krężela, byłego prezesa ARP, Skarb Państwa za pośrednictwem zarządcy już teraz mógłby zadbać o możliwość nieograniczonej dzierżawy. – Skoro nie udało się sfinalizować sprzedaży majątku stoczni w wyznaczonym terminie, wystarczyłoby, aby zarządca kompensacji zgłosił wniosek o upadłość. Stoczniowa specustawa przestałaby wówczas obowiązywać, bo prawo upadłościowe jest wyższej rangi aktem prawnym – twierdzi Krężel. 

[wyimek]380 mln zł miał zapłacić za majątek stoczni w Gdyni i Szczecinie inwestor z Antyli. Ale nie zapłacił[/wyimek]

Jego zdaniem, jeśli KE dała taką możliwość, należy rozpisać drugi przetarg. Jeśli i ta próba nie przyniesie oczekiwanego efektu, trzeba iść w stronę dzierżawy. Krężel przekonuje, że sprzedaż przesuwa się wtedy do czasu, gdy za majątek będzie można uzyskać lepszą cenę.

Chętni już są. – Prywatne stocznie, takie jak nasza, zazwyczaj mają do dyspozycji znacznie mniejsze tereny niż stocznie państwowe – mówi Robert Studziński, dyrektor zarządzający gdańskiej firmy Odys Stocznia. – Dlatego jestem przekonany, że nie tylko ja, ale i inni też byliby zainteresowani wynajmem lub dzierżawą części stoczni. Powiem więcej, byliby też zainteresowani możliwością późniejszego wykupu tego majątku – dodaje. Jego zdaniem w grę mógłby wchodzić np. leasing z opcją wykupu.

Stoczniowa specustawa pozwala na dzierżawę majątku zakładów w Gdyni i Szczecinie, ale tymczasową – do momentu ich sprzedaży w kolejnych przetargach. Ta możliwość jest wykorzystywana, ale w niewielkim stopniu. – W Gdyni zarządca kompensacji dzierżawi duży i mały dok oraz niewielkie pomieszczenia. Miesięcznie zyskuje z tego tytułu 3 mln zł – mówi „Rz” Roma Sarzyńska, rzecznik Agencji Rozwoju Przemysłu. – W Szczecinie wynajęte są duża hala i magazyny za kwotę ok. 0,5 mln zł – dodaje.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji