Enterprise Investor inwestuje w komórki macierzyste

Fundusz Enterprise Investors Fund I objął większościowy pakiet udziałów w Polskim Banku Komórek Macierzystych

Publikacja: 03.11.2009 12:59

Fundusz, który w ramach grupy Enterprise Investors odpowiada za inwestycje VC/PE nabył, kosztem 18,1 mln zł, 50,1-proc. pakiet akcji w spółce Polski Bank Komórek Macierzystych).

Podmiot jest największym w Polsce i czwartym co do wielkości w Europie bankiem pobierającym i przechowującym komórki macierzyste z krwi pępowinowej. Jest ona wykorzystywana w przyszłości przez dziecko i jego rodzinę do leczenia wielu chorób.

Pieniądze pozyskane od inwestora PBKM wyda na powiększania grupy kapitałowej. Obecnie ma pięć spółek zależnych: na Węgrzech, Łotwie, w Rumunii, Hiszpanii i Włoszech.

- Planujemy wzmocnić naszą pozycję w innych krajach regionu choć nie odżegnujemy się od zakupów w całej Europie, jeśli pojawią się takie okazje - mówi Jakub Baran, prezes spółki. Zastrzyk środków wystarczy na sfinansowanie 2-3 akwizycji. Udziałowcy wyrazili jednak gotowość dalszego wsparcia finansowego spółki jeśli zajdzie taka potrzeba.

PBKM ma obecnie 28 tys. klientów z czego połowa pochodzi z Polski. Ma dwa laboratoria (w Warszawie i Budapeszcie) przechowujące pobrane komórki. Wkrótce uruchomi kolejne w Bukareszcie. Firma, jak szacują jej przedstawiciele ma ok. 8-proc. udział w rynku europejskim.

W 2008 r. miała prawie 20 mln zł przychodów i kilka milionów zysku EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja). Firma była również zyskowna na poziomie netto. W bieżącym roku sprzedaż ma wzrosnąć o kolejne 30 proc. Jak deklaruję przedstawiciele inwestora, podobne tempo wzrostu (nie uwzględniając planowanych przejęć) PBKM powinien utrzymać przez co najmniej kilka najbliższych lat.

Biznes
Zełenski spotka się z Putinem. Chiny i USA na drodze do porozumienia?
Biznes
Wyszukiwarka Google już nie taka popularna. Co zrobi gigant?
Biznes
Londyn uderza w Moskwę największymi sankcjami w historii
Biznes
Nowy prezes PGZ przyszedł z Grupy Azoty
Biznes
Prezes Grupy Azoty rezygnuje z funkcji
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem