Triumf młodego wina czy marketingu

19 listopada, w trzeci czwartek miesiąca, tradycyjnie świat na chwilę zapomni o problemach, sącząc tegoroczne wino z francuskiego Beaujolais

Publikacja: 18.11.2009 14:54

Degustacja w Tokio. Otwieranie butelek Beaujolais zaczyna się o północy ze środy na trzeci czwartek

Degustacja w Tokio. Otwieranie butelek Beaujolais zaczyna się o północy ze środy na trzeci czwartek listopada. Z powodu różnic czasowych, pierwsi są Japończycy - znani smakosze tego trunku

Foto: AFP

- Beaujolais Nouveau stanowi główną część naszego eksportu i jedną trzecią sprzedaży — wyjaśnia Dominique Capart, przewodniczący Interbeaujolais, organizacji zrzeszającej winiarzy i handlarzy z tego regionu. Na 120 mln butelek win Beaujolais, 40 mln to jego najmłodszy rocznik. Z tego 15 mln butelek eksportujemy, w tym 8 mln do Japonii — dodaje.

Sam będzie testować je w Chinach w ramach promocji regionu, bo chce zrobić z tego kraju „drugą Japonię”. Problem jednak w tym, że te wina są dość tanie, a Chińczyków interesuje luksus. Chętnie kupowaliby butelki po 50 dolarów, więc trzeba uzbroić się w cierpliwość — stwierdza Capart.

Tylko apelacje beaujolais i beaujolais-villages pochodzące z winnic na zboczach południowych, zachodnich i północno-zachodnich mogą być sprzedawane jako w młode wina (primeurs), pozostałe dziesięć — nie. Plantatorzy z regionu mają jednak nadzieję, że zarobią na popularności tego młodego wina na świecie. — Bo wszyscy słyszeli o beaujolais, ale mało kto wie skąd pochodzi — stwierdza jeden z producentów, Dominique Lacondemine.

A pochodzi ono z regionu położonego w departamentach Rhone i Saone-et- Loire. Ok. 3 tys. winnic produkuje apelacje młodych win beaujolais i beaujolais-villages oraz 10 dojrzewających: brouilly, chénas, chiroubles, cotes-de-brouilly, fleurie, juliénas, morgon moulin a vent, régnité i saint-amour. Według organizacji branżowej, tegoroczne zbiory powinny dać 800-850 tys. hektolitrów.

Tradycja picia młodego beaujolais sięga lat 60., otwieranie butelek zaczyna się o północy ze środy na trzeci czwartek listopada. Z powodu różnic czasowych, pierwszymi na świecie, którzy to robią, są Japończycy. Umiejętny marketing Francuzów sprawiał, że wino zyskiwało popularność na świecie, w latach 90. w Europie Wschodniej, potem w Azji. Japonia zwiększyła w 2008 r. import tego wina o 10 proc., podobnie Tajwan — do 660 tys. butelek. Pojawiło się wtedy po raz pierwszy w Chinach

Zmieniono kierunek kampanii reklamowej. Handlowcy nastawili się na młodych ludzi w wieku 20-25 lat, mających dostęp do internetu, znających język angielski. Zmieniono też główne hasło reklamowe, z „Le Beaujolais Nouveau est arrivé” na „It's Beaujolais Nouveau time”. Na reklamę przewidziano milion euro.

Tymczasem sektor winiarski we Francji przeżywa trudne chwile. Do likwidacji przewidziano 23 tys. ha winnic z powodu nadprodukcji A średnia cena Beaujolais zmalała w 2008 r. do 146 euro/hl z 160-170 rok wcześniej. Ponadto rośnie konkurencja win z Nowego Świata. Szanowane pismo „La Revue du Vin de France” uznało nawet, że Beaujolais Nouveau nie zasługuje na miano wina.

- Beaujolais Nouveau stanowi główną część naszego eksportu i jedną trzecią sprzedaży — wyjaśnia Dominique Capart, przewodniczący Interbeaujolais, organizacji zrzeszającej winiarzy i handlarzy z tego regionu. Na 120 mln butelek win Beaujolais, 40 mln to jego najmłodszy rocznik. Z tego 15 mln butelek eksportujemy, w tym 8 mln do Japonii — dodaje.

Sam będzie testować je w Chinach w ramach promocji regionu, bo chce zrobić z tego kraju „drugą Japonię”. Problem jednak w tym, że te wina są dość tanie, a Chińczyków interesuje luksus. Chętnie kupowaliby butelki po 50 dolarów, więc trzeba uzbroić się w cierpliwość — stwierdza Capart.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne