Reklama
Rozwiń
Reklama

Triumf młodego wina czy marketingu

19 listopada, w trzeci czwartek miesiąca, tradycyjnie świat na chwilę zapomni o problemach, sącząc tegoroczne wino z francuskiego Beaujolais

Publikacja: 18.11.2009 14:54

Degustacja w Tokio. Otwieranie butelek Beaujolais zaczyna się o północy ze środy na trzeci czwartek

Degustacja w Tokio. Otwieranie butelek Beaujolais zaczyna się o północy ze środy na trzeci czwartek listopada. Z powodu różnic czasowych, pierwsi są Japończycy - znani smakosze tego trunku

Foto: AFP

- Beaujolais Nouveau stanowi główną część naszego eksportu i jedną trzecią sprzedaży — wyjaśnia Dominique Capart, przewodniczący Interbeaujolais, organizacji zrzeszającej winiarzy i handlarzy z tego regionu. Na 120 mln butelek win Beaujolais, 40 mln to jego najmłodszy rocznik. Z tego 15 mln butelek eksportujemy, w tym 8 mln do Japonii — dodaje.

Sam będzie testować je w Chinach w ramach promocji regionu, bo chce zrobić z tego kraju „drugą Japonię”. Problem jednak w tym, że te wina są dość tanie, a Chińczyków interesuje luksus. Chętnie kupowaliby butelki po 50 dolarów, więc trzeba uzbroić się w cierpliwość — stwierdza Capart.

Tylko apelacje beaujolais i beaujolais-villages pochodzące z winnic na zboczach południowych, zachodnich i północno-zachodnich mogą być sprzedawane jako w młode wina (primeurs), pozostałe dziesięć — nie. Plantatorzy z regionu mają jednak nadzieję, że zarobią na popularności tego młodego wina na świecie. — Bo wszyscy słyszeli o beaujolais, ale mało kto wie skąd pochodzi — stwierdza jeden z producentów, Dominique Lacondemine.

A pochodzi ono z regionu położonego w departamentach Rhone i Saone-et- Loire. Ok. 3 tys. winnic produkuje apelacje młodych win beaujolais i beaujolais-villages oraz 10 dojrzewających: brouilly, chénas, chiroubles, cotes-de-brouilly, fleurie, juliénas, morgon moulin a vent, régnité i saint-amour. Według organizacji branżowej, tegoroczne zbiory powinny dać 800-850 tys. hektolitrów.

Tradycja picia młodego beaujolais sięga lat 60., otwieranie butelek zaczyna się o północy ze środy na trzeci czwartek listopada. Z powodu różnic czasowych, pierwszymi na świecie, którzy to robią, są Japończycy. Umiejętny marketing Francuzów sprawiał, że wino zyskiwało popularność na świecie, w latach 90. w Europie Wschodniej, potem w Azji. Japonia zwiększyła w 2008 r. import tego wina o 10 proc., podobnie Tajwan — do 660 tys. butelek. Pojawiło się wtedy po raz pierwszy w Chinach

Reklama
Reklama

Zmieniono kierunek kampanii reklamowej. Handlowcy nastawili się na młodych ludzi w wieku 20-25 lat, mających dostęp do internetu, znających język angielski. Zmieniono też główne hasło reklamowe, z „Le Beaujolais Nouveau est arrivé” na „It's Beaujolais Nouveau time”. Na reklamę przewidziano milion euro.

Tymczasem sektor winiarski we Francji przeżywa trudne chwile. Do likwidacji przewidziano 23 tys. ha winnic z powodu nadprodukcji A średnia cena Beaujolais zmalała w 2008 r. do 146 euro/hl z 160-170 rok wcześniej. Ponadto rośnie konkurencja win z Nowego Świata. Szanowane pismo „La Revue du Vin de France” uznało nawet, że Beaujolais Nouveau nie zasługuje na miano wina.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama