Drogowe spowolnienie

W przyszłym roku powstanie dwa razy mniej autostrad niż w tym. Rząd zapowiada, że w 2010 roku odda do użytku tylko 48,4 km autostrad.

Aktualizacja: 23.11.2009 03:17 Publikacja: 22.11.2009 20:55

Pierwszy asfalt na autostradowej obwodnicy Wrocławia

Pierwszy asfalt na autostradowej obwodnicy Wrocławia

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Kierowcom ma zostać oddany 32,4-km odcinek trasy A1 między Sośnicą a Gorzyczkami oraz autostradowa obwodnica Wrocławia o długości 16 km. Prace mają się zakończyć również na prawie 55-km odcinku trasy ekspresowej nr 3 ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego. – W sumie w 2010 roku zakończymy budowę ok. 81 km dróg ekspresowych – mówi Marcin Hadaj, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

To i tak znacznie lepiej niż w 2008 roku, gdy rząd nie mógł się pochwalić własnymi dokonaniami, jeśli chodzi o autostrady i trasy ekspresowe. Honor drogowców uratował wówczas koncesjonariusz (Gdańsk Transport Company), który kilka miesięcy przed czasem, w IV kwartale 2008 roku, zakończył budowę 65 km trasy A1 z Nowych Marz do Grudziądza.

[wyimek][b]780 km[/b] dróg znajduje się obecnie w budowie[/wyimek]

Autostrady planowane na 2010 r. są jednak niemal dwa razy krótsze od tych, których oddanie przewidziano na ten rok. Od niedawna kierowcy mogą korzystać z 51 km nowej trasy A4 między Zgorzelcem a Krzyżową oraz 20-km odcinka między Krakowem a Szarowem tej samej autostrady przecinającej Polskę ze wschodu na zachód na południu Polski. Lada dzień ma zostać przecięta kolejna wstęga. Ma się zakończyć budowa 15,5-km odcinka trasy A1 między Sośnicą a Bełkiem.

Dopiero 2011 r. ma przynieść wyraźne przyspieszenie w budowie tras szybkiego ruchu. Pod koniec 2011 roku i w połowie 2012 roku ma się zakończyć budowa większości polskich autostrad. Wyjątkiem ma być fragment trasy A1, która biegnie od Gdańska do południowej granicy Polski.

– W budowie znajduje się prawie 780 km dróg – mówi Radosław Stępień, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za budowę dróg. Jeszcze do końca tego roku prace mają się rozpocząć na kolejnych 143,4 km dróg ekspresowych i autostrad. W I kwartale przyszłego roku ma się rozpocząć budowa 257 km tras.

Mimo obaw ekspertów, że na realizację rządowego planu budowy dróg i autostrad zabraknie pieniędzy – na razie takiego zagrożenia nie widać. Co prawda w budżecie na przyszły rok drogowcy mają zarezerwowane zaledwie 3,5 mld zł, a i to głównie na remonty, odnowy, bieżące utrzymanie dróg oraz funkcjonowanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest jednak szansa, że potrzebne środki uda się pozyskać z emisji obligacji. Bank Gospodarstwa Krajowego wyemitował w tym roku obligacje warte 5 mld 940 mln zł. Popyt wynosił 13,6 mld zł. Do końca tego roku na rynku ma się pojawić jeszcze jedna transza. Tym razem rząd będzie chciał pozyskać 1,2 mld zł. Plan przewidywał, że w tym roku z tytułu emisji obligacji infrastrukturalnych do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynie ok. 7,2 mld zł.

[ramka] Finansowanie budowy dróg obligacjami BGK nie obciąża budżetu. jednak, że są one droższe, niż gdyby pieniądze pożyczał bezpośrednio resort finansów. Rentowność obligacji drogowych BGK jest bowiem o 30 – 40 pkt bazowych wyższa niż podobnych papierów skarbowych. Jeżeli tak będzie również na ostatnim w tym roku przetargu (9 grudnia), różnica w kosztach obu wariantów finansowania sięgnie 25 mln zł na niekorzyść obligacji banku. [i]rtk[/i][/ramka]

Kierowcom ma zostać oddany 32,4-km odcinek trasy A1 między Sośnicą a Gorzyczkami oraz autostradowa obwodnica Wrocławia o długości 16 km. Prace mają się zakończyć również na prawie 55-km odcinku trasy ekspresowej nr 3 ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego. – W sumie w 2010 roku zakończymy budowę ok. 81 km dróg ekspresowych – mówi Marcin Hadaj, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

To i tak znacznie lepiej niż w 2008 roku, gdy rząd nie mógł się pochwalić własnymi dokonaniami, jeśli chodzi o autostrady i trasy ekspresowe. Honor drogowców uratował wówczas koncesjonariusz (Gdańsk Transport Company), który kilka miesięcy przed czasem, w IV kwartale 2008 roku, zakończył budowę 65 km trasy A1 z Nowych Marz do Grudziądza.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki